A sztyeppék X6-osa: Lada Granta
Terepen a Lada Grantával
Amikor kiderült, hogy Lada Granta tesztautó érkezik hozzánk, a fejembe vettem: megnézem, mit is tud terepen. Az orosz úthálózatról látott dashcam-videók nyomán valószínűnek tartottam, hogy bírnia kéne. Viszont az infók szerint hozzánk a nyugatibb útviszonyokhoz felkeményített, és egy picit leültetett változatot importálnak. Boldogul az off-road pályán?

Emlékeznek még az Öböl-háborúra? Ott az amerikaiak többek között egy páncél nélküli, hátsókerekes homokfutóval lepték meg az irakiakat, még összkerékhajtása sem volt. Elég volt, hogy magas, jók a terepszögei és nem akad fel a hasa. Mellesleg elbír egy géppuskát, de ezt most hagyjuk, ahogy azt is, hogy a Magyar Honvédség is vérszemet kapott a sivatagi hadviseléshez a '90-es évek elején, és gyorsan terveztettek egy hasonlót, Szöcske könnyű terepjáró jármű néven.
A Lada Granta is valami hasonló, géppuskafészek nélkül, továbbá orrmotorral és fronthajtással – mintha a katonai gép tolatna. Lehet viccelődni ezen, de a Grantának minden fizikai tulajdonsága megvan ahhoz, hogy ne vérezzen el: ránézésre arasznyi magas a hasa, a rugóútjai irtózatosak, tényleg csak a 4x4 hajtás hiányzik.
Nincs olyan, ami mindenre jó
Tíz autót járattunk meg a hegyen. Fröcskölt a sár, büdösödött a kuplung: összkerekesek 5 és 40 millió között.
Nemrégiben SUV-tesztet készítettünk a hungaroringi Groupama Tanpálya tereprészlegén, persze a könnyebb részen, amit a bohócterepjáróknak, vagy ha jobban tetszik, SUV-oknak tartanak fenn. Igaz, a végén kiderült, hogy kellő lendülettel meg egy kis szerencsével bármilyen lepattant Renault-furgon is képes a kunsztokra, ha szerencsés a csillagok állása.
Ez alatt azt értem, ha nincs sár. Az ilyen autóknak egyedül ott van vége, ha sár vagy hó van: az emelkedőn megfelelő vonóerő nélkül nem tud felmenni, hiába a hasmagasság meg a terepszög. Vésztartaléknak ott a tolatás, mivel az orrmotor és fronthajtás kombó esetén emelkedőn elkönnyül a kocsi eleje, de vészhelyzetben még neki lehet futni hátramenetben. Az autó Pirelli Cinturato gumijai is nettó gazdaságos abroncsnak tűnnek, alig van rajtuk bordázat, el sem tudom képzelni, mit tudna akár egy picit ritkásabb mintával.
Azt viszont fenntartásokkal kezelném, amit itt-ott lehet olvasni, hogy csak 16 centi lenne a szabad magassága, ami egy szinte átlagos személyautó-érték, állítólag a kezelési útmutató írja ezt, mint minimumot. Tanakodtunk, hogy ez mi lehet, de érzésem szerint ez teljes terheléssel értendő. Ránézésre ez inkább egy arasz, közelebb saccolnám a 20 centihez. A hasa szinte sík, a kipufogó és más csingilingik elsüllyesztve, semmi sem lóg ki, egy mai átlagos csajterepjárón sokkal több minden felakadhat, ennek viszont a tanpályán egyszer nem tudtuk odaverni az alját. A lökhárítók sem voltak leszakadásközeli helyzetben.
A hosszú rugóút és a magas építés az autó közúti viselkedésének nem tesz jót, ezt már tudjuk a tesztből, a hullámos-keréknyomos szakaszon viszont jól jönnek, de több csillapítás itt sem ártana. Csúcstámadáskor, ott, ahol a többi autó már kijárta a talajt, könnyen elpattognak az első kerekek, de még így is mintha valami láthatatlan erő húzná felfelé, a Granta felmegy, feltéve, hogy megfelelő kezdősebességgel indultunk neki. Más kérdés, hogy ha megáll az ember az emelkedőn, utána már nem képes elindulni.
Diffizár és hasonlók nincsenek, a kipörgésgátló közepesen meredek, itt-ott füves (tehát csúszósabb) részekig jól működik, viszont az igazi meredek emelkedőkön már nincs esély a nyers erő nélkül, ami az 1,6-os 16 szelepesben meg is van, de a stabilizáló rendszert ki kell kapcsolni, hogy érvényesüljön is. Itt jól jön a puha, pépes pedálérzettel dolgozó fékrendszer, de ez is csak terepen előnyös, mert nagyon finoman le lehet ereszkedni bárhonnan.
Vagyis a Grantával egy csöppet sem félnék rossz úton, erdőben és bárhol, ahol nincs tökig érő sár, mert ott kétkerékhajtásával meg van lőve. Egyedül azzal kapcsolatban vannak kétségeim, hogy a mechanika tényleg bírja-e majd, ha rendszeresen erre használják. A kormányzásban érzékelhető kotyogásról, a néha megroppanó féltengelycsuklókról és a vonyító váltóról lehet, hogy kiderül: húsz év múlva is ugyanígy működnek. Csak ezt nehéz elhinni.
Ha már teszteljük
A Hungaroring Tanpályáján nemcsak terep van, hanem közúti képzésekre szolgáló, klasszikus vezetéstechnikai pálya is, és ha már ott jártunk, kipróbáltuk azt is, hogyan működik a Granta stabilizáló elektronikája. Csodákra nem lehet számítani a rántópados műanyag pályán nyári gumikkal, ugyanúgy ellenkormányoznia kell a vezetőnek, amikor a hátsó tengelyt a gép megrántja oldalra, de az látszik, hogy jól reagál az elektronika. Az eredmény: a stabilizálás valóban működik a Grantában, de ha nincs tapadás, ez sem képes csodára.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
