Szó szerint: nincs lejjebb!

2016.06.11. 09:26

Meggyőződésem, hogy az autózás csúcsa, mikor funkció és forma egyensúlyba kerül. Mikor egy autó egyszerre szép és jó, pláne ha valami olyan teszi jóvá, ami alapvetően szép is. Elismerem, nemcsak a szép, de a jó is alapvetően szubjektív kategória, de azért a többség a fő csapásirányokban egyet tud érteni.

Ez a gondolat tombolt a fejemben, miközben a 2016-os Stancefest autói között bóklásztam. Simán elintézhetném annyival, hogy nem értem, és egyébként is hülyék ezek a rómaiak. De csak érdekelt, hogy az ember életéhez, és nem mellesleg a közlekedéséhez, milyen értéket ad hozzá az aszfalt ennyire extrém közelsége. Az autózás élménye milyen formában valósul meg, ha forma és funkció nemhogy nincs egyensúlyban, de az előbbi a földre küldte az utóbbit. Képletesen és szó szerint.

Persze letudhatnám azzal, hogy az Y-generáció BUDAFCKNPEST sapkában, Nike Air Force One csukában, crew-ba, garage-ba, company-ba tömörülve, a korszellemhez hűen ebben az extrovertált műfajban látja lénye kiteljesedését. Azonkívül, hogy még nem süllyedtem morgásban statler-waldorfi mélységbe, objektíven nézve is igazságtalan volna ennyivel elintéznem. Ez a műfaj nem most született, de még csak nem is az ezredfordulón. Már a harmincas években előszeretettel tették le az autókat, tüntették el a kilincseket, hebrákoltak fel nagyobb kerekeket a fiatalok. Légrugós ültetésről itt még szó sincs, és az ólomszánkó kifejezés se véletlenül született meg: a behegesztett hátsó sárvédők illesztéseit, de néhol szinte az összes többi illesztést is ólommal öntötték ki. Nesze neked add lightness, bár Colin Chapman ekkoriban még csak írni tanult. A negyvenes-ötvenes évek Kaliforniájában az ólom szerepét aztán átvette a homokzsák, elsősorban a latino fiatalok körében. Megszületett a lowrider-szcéna. A porig ültetett übertepsikkel való, őrjítően lassú krúzolás politikai üzenetet hordozott, fricska volt a konzervatív autógyártásnak, és ezen keresztül a merev értékrendnek.  

1958-ban a kaliforniai kormányzat hozott végül egy rendeletet, ami alapján szabálytalannak minősült, ha egy autónak bármije mélyebben van, mint a felni alja. A tuner persze élelmes jószág. Egy évvel később Ron Aguirre kifejlesztett egy hidraulikus rendszert, és beépítette egy 1957-es Corvette-be, ezzel nyitva új fejezetet a lowriderek történetében, hisz a rendszer tökéletes volt a latinók körében nagyon népszerű Impalák alá. A hatvanas évek aztán hoztak egy újabb vadhajtást, amit ma már hellaflush néven emleget mindenki: az agresszív hátsó kerékdőlést. Vannak mindenféle irányzatok ezen belül is, mint a hellafail, flush meg mexi, de ennyire már nem mennék bele.  

Teszem hozzá, az amit ma stance néven látunk, feltéve ha kellően mélyre hajolunk, az nem kizárólag az amerikaiak kétes érdeme. Két japán ’találmány’ is komoly hatással volt rá. A széles felnire feszített keskeny gumi központi eleme a bippu, shakotan, bosozoku és kaido autóknak. A másik irányzat, ahol bármilyen meglepő, igazából funkcióról is lehet beszélni, az a VIP. Japánban státusszimbólum a balkormányos, sofőrös, német prémiumautó, és hát ki szeretne jobban villogni egy maffiózónál? Mivel a helyi rendvédelem egy idő után már kilométerekről kiszúrta, hogy melyik autó visz tofut és melyik yakuzát, a helyi alvilág a japán ipart támogatta inkább, nem-annyira-prémium szedánok átépítésével, felextrázásával.

A fenti stílusok egyvelegét gyakorlatba helyezve lett aztán félmilliós Golfokból, néhány százezer vagy millió elköltésével, találkozóra járós önkifejezés, amivel akár még füvet is lehet nyírni vagy éppen égetni. Persze nem csak Golffal, hisz állólámpás Mercitől Matizig volt minden az 819 Company szervezte, tényleg kellemes és barátságos rendezvényen. De bármennyire is jó volt néhány aranyos emberbe belebotlani, osúli hiphopot hallgatni, minden malícia nélkül csak egy kérdés foglalkoztatott: ez miért jó? Tényleg a kíváncsiság és nem a cinizmus hajtott, de amikor az ötödik ember is azt mondta, hogy ez egy életérzés, feladtam.

Aztán az egyik srác bedobta, hogy lázadás. Azt pontosan nem értettem, hogy mi ellen, de az amúgy rendkívül merev, és biztonságra játszó magyar szabályozás valahogy benne van az egyenletben. Mindenesetre többen is mondták, hogy nagyon sokat költenek fék- és futóműtuningra, és arcpirító, hogy porrá rohadt, korábban kiflibe tört romoknak van műszakijuk, nekik meg elvileg nem lehet (gyakorlatban persze igen). Pedig, ahogy mondják, olyan módosításokat végeznek, ami legtöbbször a gyárinál is jobbá és biztonságosabbá varázsolja az autót. Tény, hogy a Pinto-tankok, Takata-légzsákok és Prius-pedálok fényében a gyári nem feltétlen jelenti azt, hogy biztonságos. Mégis, valahogy nagyobb a bizalom sok ezer tesztkilométerben és mérnökök munkájában, mint ismeretlenek fórumbejegyzéseiben. Pláne, ha az utóbbinak az az eredménye, hogy Csepelről csak útvonaltervvel érdemes elindulni, hogy a terpesztő hátsó kerekek által közrefogott tuningkipufogó ne akadjon fent egy ötcentis padkán.  

A szabályozás merev, az azt betartó szervek pedig gyakran pecáznak dinamittal, és járnak ki ilyen találkozókra, rendszámokat gyűjteni. Akikkel beszéltem többen is felvetetették, hogy ezek igényes, minőségi átépítések, szakemberek által, nem holmi háztáji stupekolás. Arra viszont nem kaptam választ, hogy a kettő között hol tudnának meghúzni egy, a jog által könnyen definiálható határt. Be kell látnom, ezt a kérdést sem én fogom megválaszolni. Pedig jó dolog az egyedi autó, még akkor is, ha nem értem, miért jó a funkciót a kukába dobva csak a formára koncentrálni, és közel használhatatlanná tenni egy autót. Ez kicsit olyan lehet, mint az élet másik nagy talánya, a tűsarkú cipő: persze, pozőrködni jó benne, mert másnak tetszik, ezáltal annak is, aki hordja, de azért megkönnyebbülve sóhajt fel, mikor otthon lerúgja, és nyuszis mamuszt húz.

Az oldalról ajánljuk

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

5 perce
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41