2017.07.23. 06:40 Módosítva: 2017.07.23. 09:05

Nem mondhatom, hogy biztató előjelekkel készültünk a Pannónia Ringen rendezett Time Attackre. A lóhalálában beszerzett Ferodo DS fékbetétek nem stimmeltek az autóhoz, indulás után három perccel pedig a totalcaros autómágnes repült el a géptetőről. Nem voltunk nyugodtak.

Ostffyasszonyfa úgy 220 kilométer Budapesttől, márpedig ennyit eddig összesen nem futott nálunk a Rulettkerék-Peugeot, még trélerezéssel együtt sem. A kihívás: odaérni, megméretni, hazatérni. Ahogyan törtünk ki a városból a reggeli forgalomban, úgy növekedett a bizalmam az autóban. A 205 klubosok még szpottoltak is minket a Nagykörúton, kíváncsian fürkészve, odaérünk-e a gépátvételre.

Ahogy felhajtottunk az autópályára, elkezdtem ráncigálni kicsit az oroszlán bajszát, annak tudatában, hogy a kilométeróránk csal egy keveset. Anti a saját A6-osommal kísért, a klimatizált utazóautó kényelmében, zenei aláfestés mellett figyelte, ahogyan a kicsi, hangos, rádió nélküli Peugeot-val hatoltam előre. Mégis le merném fogadni, én élveztem jobban. Olykor gátlások nélkül léptem oda, és bár a rövid váltó miatt mindig sokat forog a GTI, nem éreztem tehernek. Inkább a tüzet kezdtem ízlelgetni, ami miatt hónapokkal ezelőtt a 205-öst választottam, és amiből mindeddig csak egy-egy parázslást tapasztaltam, de valahogy mindig a szemembe pattant a szikra.

De nem most. A 130-140 körüli utazót simán tartottam, onnan padlózva is határozottan elindult. A pillekönnyű kasznival a nyílt szakaszokon játszadozni próbált az oldalszél, ilyenkor keményen ellen kellett tartanom, de amúgy nagyon szépen, nyugodtan fut a Peugeot, a sima utat szereti, a kátyúkon azért rendesen ráz.

Az M86-ra hajtva aztán előzni kezdtem egy teherautót, ami a csövön kifér stílusban akartam tiltásig forgatni az 1,6-ost, de egyszer csak elment minden erő. Nagyot dobbant a szívem, megijedtem, de igyekeztem higgadt maradni, a kuplungra lépve óvatosan kisoroltam jobbra, majd lassan ráengedtem az autót a murvás leállósávra. Anti rohant felém, és újságolta, hogy legalább 15-20 centis lángot köpött a kipufogó, majd füstöt okádott. Én mindebből odabent egy határozott durranást észleltem. Míg Anti a géptetőt nyitotta, én a poroltót készítettem, de a felnyitáskor elmaradt a showműsor – szerencsére.

Egy-két percet pingvineztem a GTI orránál, de hamar észrevettem, hogy a trafókábel, amit két napja cseréltem, leesett a helyéről. Visszadugtam – pöcc-röff, de két túráztatás után megint leesett. Kicsit még bűvészkedtem ott egy fogóval, majd továbbindultunk. Ekkor jegyezhettem fel járulékos veszteségként a hátsó kipufogódob halálát is. A durranással egyidejűleg jó ötvenforintosnyi lyuk keletkezett rajta, így igazán morgós lett az addig sem halk kiskocsi, de azt hiszem, annak is ugyanennyire örültem volna, ha köröm nő a brém végére.

Innen egy fél óra alatt elgurultunk a Pannónia Ringre, ahol javában mentek a szabadedzések. A Time Attack kellemes élmény, nagyon jól kitalált műfaj. Ennél olcsóbban talán nem is lehet ma Magyarországon autóversenyezni, hiszen a nevezési díjon kívül kopik ugyan a gumi, a fék, de nincs test-test elleni küzdelem, és a bukótereknek köszönhetően egy firkálás sem jár akkora költségekkel, mint ha rali-gyorsaságin dobnánk el a technikát. Ráadásul amennyit a nagy izgalomban és kapkodásban tapasztaltam az egészből, a srácok überjófejek, segítenek, amikor kell. Mi például guminyomásmérőt lejmoltunk, és kaptunk is két helyről.

Fömi (Fömötör Gábor, a Time Attack főszervezője) a kezembe nyomta a transzpondert, és ellátott néhány jó tanáccsal, miközben vártuk sztárfellépőnket. Az első feladatot teljesítette a Peugeot, aminek leginkább azért örültem elmondhatatlanul, mert nem akartam már azzal beégni gyerekkori bálványom előtt, hogy elrángatjuk egy olyan helyre, ahova az autó már meg sem érkezik (a következő képre kattintva a Time Attack saját galériája nyílik).

Mert akit vártunk, igazi profi. Janika, vagyis ifj. Tóth János hétszer nyert abszolút bajnoki címet a magyar ralibajnokságban, a kisujjában több tehetség van, mint amennyi vezetési tudást életem végéig képes leszek még összekaparni. Nem igazán tudtam, mire számíthatok tőle, a telefonban ugyanis nagyon diplomatikus volt. Mikor megérkezett, széles mosollyal ugráltam körbe, kifejezve hálámat azért, hogy eljött. De hát megígértem – hangzott a válasz.

Nem volt sok időnk, éppen beestünk a versenyzői eligazításra, majd Janika maga állította be a megfelelő guminyomást körben. Közben felkészítettem arra, hogy utcai fékbetétekkel kell mennünk, de van nálunk tartalék szett, ha bármi gond lenne. A következő pillanatban már a bokszkijáratnál öblögettünk, emberünk pedig nem spórolta el. Miért is tette volna? Hisz azért hívtuk, hogy nyomja, tapossa, üldözze, kergesse – lassan menni én is tudok. Már a kivezető körben sem finomkodott, de a gyors köröket élveztem igazán, tiszta szívből. A lyukas hátsó dobbal szürreális hangon ordított a GTI, féktávon pedig keményen a pedálba lépve, visszagangolgatva érkeztünk meg, kicsit kitörő, de végig kontrollált farral. Hihetetlen volt, ahogyan Janika a számára lényegében ismeretlen pályán rögtön megtalálja a helyes íveket, és közben olyan finom mozdulatokkal terelgeti a határait feszegető Peugeot-t, hogy ilyet eddig közelről nem láttam.

Időeredményt nem tűztünk ki célul, de a végére már majdnem sikerült megcsípni egy Mazda MX-5-öt. Bajnokunk az első etap leggyorsabb köréhez képest tíz másodpercet javult a Superpole-ra (a kvalifikációkat követő éles verseny a Time Attacken), és meggyőződésem, hogy mindent kipréselt a Peugeot-ból, amit ezekkel a fékekkel, ezeken a gumikon csak lehetett. A szünetekben persze őt is megtalálták a rajongók, de végig mosolygósan állta a sarat, ő is jól érezte magát.

A gumik elhasználódását látva a Superpole utolsó körét már nem vállaltuk, észnél kellett lennünk, mert azzal a szettel nekünk még vissza kellett jönnünk Budapestre. Látva az autó teljesítményét a kánikulai melegben, ahogyan a forró aszfalton a végsőkig űzve helytállt, többé már nem volt kétségem: összeállt. A hazaút sétagalopp lesz, 220 kilométer nem árthat. A pályázás előtti utolsó pillanatokban a gyújtáskábelt is fixáltam, az osztófedélen megfordítottam a pipát, hogy ne feszüljön a trafókábel, azóta ez sem hisztizett. A nap végén rátöltés nélkül lényegében ugyanolyan olajszintet mértünk, mint indulás előtt, a hűtésünk jól vizsgázott, ennél többet nem is kívánhattunk volna.

Az artikulálatlan hangon dörmögő-ordító kipufogó volt az egyetlen ellenfél, amivel hazafelé megküzdöttem. Mire ezt a két és fél órát letekertem, zúgott a fejem, már-már hányingerem is volt, és még elalvás előtt is ezt az üvöltést hallottam a füleimben, de már nem bántott. Amikor leparkoltam a lakótelepen, odasuttogtam a GTI-nek: köszönöm. Finoman megpaskoltam a műszerfal töredezett műanyagját, és éreztem, a végére szerettem meg igazán a 205-öst.

Az oldalról ajánljuk

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

1 órája
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21