Mit gyárt a BMW, a Suzuki vagy éppen a Peugeot? Persze, autót. Esetleg motorkerékpárt is. De nem mindenki ezzel kezdte. Összeállításunkban mutatunk néhány érdekességet. Először mindig a régi profilt, hogy megtippelhesd, melyik cégről van szó. Aztán jön a megfejtés
Egy könnyűvel kezdünk: borsőrlők sorakoznak, ameddig a szem ellát. De sószórók, kávédarálók, sőt mosógépek is megelőzték az autókat náluk
A Peugeot-ról van szó, akik 1882-ben készítettek először autót, míg borsőrlőt már évtizedekkel korábban. Ma is gyártanak konyhai eszközöket, akár élettartam garanciával
Fotó: ATA01/pxGpÍuàè02pt
Ez az úgynevezett biztonsági kerékpár, racsnival és lánccal. 1885-ben jegyeztették be a szabadalmat. Annyira összeforrt a vállalat neve a kerékpárokkal, hogy a lengyelek a mai napig gyakran használják általánosságban is a bicikli megnevezésére
Ez a vállalat pedig nem más mint a Rover. Első autójukat 1904-ben mutatták be. A képen egy félbehagyott 75-öst láthatunk, a típus 1998 és 2005 között készült
Fotó: Michael Scott
Nyílfogazású fogaskerék - újabb könnyű feladvány, ha megnézzük a mintázatot, hiszen ez ihlette egy autómárka logóját is
A Citroen emblémája ábrázol két, egymásba forduló fogat. A nyílfogazású fogaskerék a tévhitekkel ellentétben azonban nem az alapító André Citroen találmánya, Lengyelországban találkozott ezzel a megoldással, amelynek megvette a szabadalmi jogát
Junkers Ju 52 - Tante Ju, vagyis Ju néni becenéven is elhíresült német szállítórepülőgép. De ki gyártotta a motorjait?
Nem más mint a BMW: repülőgépmotorokkal kezdték, a Ju 52-t három BMW 132T csillagmotor hajtja. A márka logójáról elterjedt, hogy egy forgó propellert ábrázol, de valójában Bajorország kék-fehér színét jeleníti meg
Oké, a feliratról könnyű kitalálni. A dél-koreai vállalat építőipari tevékenységgel kezdte, ma is gyártanak munkagépeket
Viszont európai szemmel is egyre elfogadottabbak és az utakon egyre gyakoribbak a Hyundai személyautói is
Kerékpárok sorakoznak egy másik dél-koreai üzemben. A gyártó acélcsövekkel és biciklialkatrészekkel kezdett
Ma pedig már itt tartanak: bemutatták első nagykocsijukat tisztességes motorral, hátsókerékhajtással. Ez a Kia Stinger
1948-ban Pieve di Centóban alapított céget egy olasz üzletember. Traktorokkal kezdett, de volt helikoptere is (sőt, gyártott légkondikat és olajkályhákat). Aztán a legenda szerint úgy gondolta, jobb sportkocsit tudna készíteni, mint a Ferrari
Ferruccio Lamborghiniről van szó, aki 1963-ban adta fejét autógyártásra. Nemrég pedig bemutatták a harmadik évezred autójának szánt tanulmányt, a Terzo Millenniót
Idén kereken százéves ez a japán cég. Hajógyártással kezdték, majd az első sorozatgyártású japán autó is a nevükhöz fűződött
A Mitsubishi a megfejetés. A Model A-t még Mitsubishi Shipbuilding Company néven készítették a Fiat Tipo 3 alapján. Ma már a Renault-Nissan csoport része a vállalat
A szövőszéktől a mi autónkig. Sokat segítettünk, ugye?
Michio Suzuki 1909-ben alapította meg szövőgépgyárát. 1952-ben egy 26 köbcentis kétütemű segédmotorral hajtott kerékpár lett az első járművük, 1954-ben pedig Suzuki Motor Corporationre változtatták nevüket. Első autójuk, a Suzulight 1955-től 1969-ig készült. Magyarországon 1991 óta vannak jelen
A képen látható revolver 1900 körül készült Svédországban. A gyár már jóval régebben kezdett fegyvergyártással foglalkozni: 1689-ben alapították. Kardokat és páncélokat is csináltak. Később varrógépek, konyhai felszerelések, kerékpárok következtek
1903-ban aztán jött a motorkerékpár-gyártás, amit ma már a KTM tulajdonában végez a Husqvarna. A fotón egyik hamarosan érkező modelljük, a Vitpilen 701. A márkanév nemcsak a motoroknál, hanem fűnyírók, fűrészek és egyéb kerti szerszámok világában is jól cseng
Még egy szövőgép, nem is akármilyen. Az 1924-ben bemutatott gép már magától képes volt leállni, ha hibát észlelt
Tojoda Szakicsi amerikai látogatása nyomán kezdett érdeklődni az autógyártás iránt. Első modelljük az A1 prototípus volt a harmincas években. Az elmúlt években a világ legnagyobb autógyártója volt a Toyota, most éppen a harmadik helyen állnak
Zongorákkal és orgonákkal kezdődött a sztori 1887-ben, és azóta sem engedték el a hangszereket
Sőt, logójuk is hangvillákat ábrázol. A motorkerékpár-gyártás 1955-ben jött be a Yamaha profiljába, a versenysportban is igen sikeresek. A gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájában összesen 15 elsőségük van. Itt éppen Valentino Rossi egykerekezik M1-esével
Varrógépekkel kezdték, majd a kor talán legjobb kerékpárait gyártották. Licenc alapján még hűtőgépek is készültek műhelyükben
Az Opelról beszélünk, a vállalat ma már a PSA csoport része. A cégalapító Adam Opel nevét egy modell is viseli, igaz, ő még csak nem is láthatott Opel-logós autót. 1895-ben hunyt el, míg az első kocsik 1899-ben jöttek ki a gyárból
Szépen díszített vadászpuska egy olyan márkától, amely nálunk is nagyon ismert és kedvelt volt, sőt a mai napig is az
A Simsonnál katonai és vadászfegyverek készültek, később motorkerékpárok és autók is készültek Suhlban. Nálunk többek közt a Schwalbe (a képen), a Star, az S50 és az S51 voltak igazán népszerűek
Harci repülőgépekkel indultak, kezdetben licenc alapján, később saját tervek után gyártottak, a vállalat története 1937-ig vezethető vissza
Ez a Saab - a szebb napokat is megélt svéd márka élesztgetésével mostanság a kínai NEVS foglalatoskodik