A Nissan Versa (vagy Almera, Sunny, Scala) kiváló példája a direkt elcsűrt négyajtósok kasztjának. A kerekei aprók, az arányai ügyetlenek, viszont hatalmas csomagtartót és tűrhető méretű utasteret kínál, relatíve olcsón. A világon mindenütt kapható, még az Egyesült Államokban is, csak Európa közelébe nem engedik.
Fotó: TRO / TRO
A Fiat Grand Siena latin-amerikai specialitás, Brazíliában tervezték a régi Palio-alapokra, és bár látszik rajta, hogy igyekeztek a lehetőségekhez képest korszerű formába hozni, úgy néz ki, 4,2 méteres hosszban formás négyajtóst a Fiat tervezői sem tudtak alkotni. Ezzel együtt még a kevésbé elrettentő miniszedánok egyike.
Fotó: TRO / TRO
A Chevrolet több kis négyajtóst is kínál, a Prisma, vagy más néven Onyx ezek egyike. Ez épp a brazil General Motors műve, és létezik ötajtósban is, ami egyébként nem sokkal csinosabb. A motorjai etil-alkohollal is használhatók, egy ezres és egy 1,4 literes közül választhatnak a vásárlók.
Fotó: TRO / TRO
A Suzuki ma is gyárt Swift-alapú szedánt, bár ezt a világ nagy része előtt titokban tartja. Pedig a legújabb, idén bemutatott modell, amely Indiában harcol a vásárlók kegyeiért Swift DZire néven, nem is olyan rémes – már ebben a mezőnyben. A nagy kerék-nagy hasmagasság-kombó egész jól kiadja, bár itt is látszik, hogy a tervezők küzdöttek a feladattal.
Fotó: TRO / TRO
A Sail is egy Chevrolet, de ezt a változatosság kedvéért Kínában tervezték, és ott is kínálják. Inkább unalmas, mint randa, bár itt is látszik, hogy a formatervező kezét a célszerűség és a spórolás szempontjai vezették, az esztétikumnak nem maradt sok tér.
Fotó: TRO / TRO
A három Chevrolet közt egyértelműen az Essentia a rémkirály. A nálunk is ismert Spark alapjaira épített szedán keskeny, magas, gombkerekű – mondhatni az autóság karikatúrája. Indiában ijesztgetik ezzel a kisgyerekeket. Nehéz elképzelni, hogy ezért bárki képes pénzt adni. Tőlünk megkapja a Thalia-különdíj aranyfokozatát.
Fotó: TRO / TRO
A Mitsubishi is készít szükségszedánt. Az Attrage, vagy Mirage G4 az Európában Space Starként ismert modell puttonyos változata. Ebben a mezőnyben hajlamos akár szépnek látni az ember, pedig neki is túl aprók a kerekei, és túl nagy a feneke.
Fotó: TRO / TRO
Hallottak már a Datsun On-Do-ról? Nem, senkit nem biztatunk arra, hogy a nevén élcelődjön, van ennek a gépnek elég baja anélkül is. Például hogy ez az a Nissan-termék, amely Lada-gyártósoron készül. Konkrétan a rettenetes Granta áttervezett változata ez, amelyet a formai átalakítás a maradék esztétikumától is megfosztott. Ormótlan, nagyképű jószág, a lemezek alatt a régimódi orosz technikával, természetesen csak ex-szovjet piacokra. Nem, igazából ezt ők sem érdemlik.
Fotó: TRO / TRO
A Toyotánál is akadnak furcsa szerzetek, amilyen a Yaris iA. Eredetileg Mazda 2 szedánnak született, de a Toyota legfakezűbb tervezői átrajzolták, hogy a Scion márka következő nagy dobása legyen. Ám a Scion megszűnt, így most Toyota-jelvénnyel riogatja a felkészületlen amerikai népeket.
Fotó: TRO / TRO
A Yaris iA-n kívül van egy másik Dacia-pótlék is a Toyota kínálatában, az Etios. Ez esztétikai szempontból csak egy kicsivel múlja alul az első generációs Dacia Logant, de ez is inkább unalmas, mint taszító.
Fotó: TRO / TRO
A Volkswagen sem ugrik el a miniszedán-vásárlók elől. Itt van például az Ameo, amely felismerhetően az előző generációs Polo hirtelen puttonyosított változata. Igazi fércmű a szó szoros értelmében, de Indiában valószínűleg nem ezt nézik a vevők.
Fotó: TRO / TRO
A Ford sem talált rendes nevet ennek az autónak: a legtöbb piacán Classicnak hívják. A formája alapján az sem nagy csoda, hogy csak fejlődő országokban kínálták: Indiában, Latin-Amerikában és Afrika egyes országaiban volt kapható, míg meg nem érkezett a Ka szedán változata.
Fotó: TRO / TRO
Ezt az autót mifelénk Ka+ néven ismerik, a csomagtartója nélkül. Íme, a szedán, a globális Ford szükségautó. Az arányok ellenére látszik, hogy itt profi tervezők dolgoztak az autón. Csodát persze ők sem tudtak tenni.
Fotó: TRO / TRO
A Thalia-különdíj bronzérmesének a Grand i10-et választjuk. Városi törpéből szedánt, ez egyrészt bátor, másrészt reménytelen vállalkozás. Biztosan tágas, célszerű és olcsó, de örömteli, hogy ilyet legközelebb Indiában árusítanak.
Fotó: TRO / TRO
Messze a legjobb nevű Fiat volt az Albea – tetszik tudni, a Fiatal Bea – amelyet Latin-Amerikában és Kínában még sokáig kínáltak, persze több korszerűsítési kísérletet követően. Ez itt a legutolsó formája.
Fotó: TRO / TRO
A Honda City legfrissebb változata egész autószerű. Ennek ellenére elsősorban Délkelet-Ázsiában forgalmazzák a Jazz-alapú típust.
Fotó: TRO / TRO
VW Virtus, a korszerű Polo Classic. Az idén bemutatott négyajtóst szintén nem hozzák Európába, pedig a műfaj királya lehetne.
Fotó: TRO / TRO
A Honda sincs meg szörnyeteg-kiskocsi nélkül. A Thalia-díj ezüstfokozatát nálunk a Honda Brio Sedan, vagy más néven az Amaze kapja.
Fotó: TRO / TRO
A Tata Zest elsősorban Indiában kapható, és úgy tűnik, ott népszerű is, annak ellenére, hogy nem csak az arányai csúsztak el, de a formája is húszéves mintákat követ.
Fotó: TRO / TRO
A műfaj koronázatlan királya az első generációs Honda City volt, aránytalanságban simán verte a Renault Thaliát is. Manapság is pusztít, Kínában, Everus S1 néven még mindig árusítják.
Fotó: TRO / TRO