Így készülnek a kombájnrekorderek

2017.12.16. 11:35 Módosítva: 2017.12.16. 12:33

Átlagautós akkor lát kombájnt, amikor mögötte idegeskedik. Nem feltétlenül gondol arra, hogy nélkülük összeomlana az emberiség élelmezése, így az övé is. Csúcseredményeiket nem száguldozásban, hanem az egy nap alatt betakarított gabonában mérik.

A New Holland zedelgemi üzemének fogadócsarnokában oklevél tanúsítja, hogy 2014 augusztusában egy CR 10.90 típusú, 653 lóerős, 12,5 méter széles vágóasztalú aratócséplőjük 797 tonna búzát takarított be nyolc óra alatt, ami Guinness-rekord.

A zedelgemi (Belgium) üzem többek között azzal büszkélkedhet, hogy itt tervezték és építették 1952-ben a világ első önjáró kombájnját, amelyet azóta több mint negyedmillió követett. Ma már nemcsak kész gépeket produkálnak, hanem a márka több másik gyárát is ellátják alkatrészekkel, fődarabokkal. Európába, Afrikába, Észak-Amerikába és a Közel-Keletre exportálnak, az Egyesült Államokba azért nem, mert azt piacot Pennsylvaniából szolgálják ki.

A technológiát meghatározza, hogy egy személy- vagy teherautógyártól eltérően az akár húsztonnás monstrumokat nem lehet futószalagon mozgatni, ezért azokat egy helyben szerelik, és félórás ütemenként továbbítják a következő munkafázisra. Szerkezetüket rettenetesen koptatja a gabona és a por, ezért csak a legellenállóbb anyagokat lehet felhasználni. Autógyárakban minden egyes kocsi egyedi megrendelésre készül, és szinte nincs köztük két egyforma, de már itt is hasonló a helyzet: sokféle típus még több változata van programban, mindenféle specifikációval és extrával. Komoly feladat a szervezés és a logisztika.

Természetesen érkeznek alkatrészek beszállítóktól, de sokkal nagyobb a saját gyártásúak részaránya, mint az autóiparban. Gyakorlatilag mindent, leszámítva a külső műanyagidomokat, az elektromos és hidraulikus berendezést, s néhány apróságot, helyben készítenek. Nagyon magas az automatizálás foka, ezt részben a precizitás igénye magyarázza, de nekem támadt egy másik sejtésem is.

Már a gyárlátogatás előtt figyelmeztettek, hogy fényképezni szigorúan tilos. Nem ipari kémkedéstől tartanak, hiszen aki másolni akarna, eleve lemarad, hanem az erős szakszervezet védi a dolgozók személyiségi jogait. Persze fotóztam, és kétszer rám is támadtak nagyon határozott, mogorva figurák, de szerencsére a kísérőnk leszerelte őket. Óvatosan, rejtve kellett ügyködnöm, csak olyan képeket lőhettem, amelyeken munkás nemigen látható. Erről eszembe jutott, nem az-e az automatizálás egyik szempontja, hogy kevesebb gond legyen az önérzetes alkalmazottakkal? Akiket, majd ha egyszer a fiukat hoznák dolgozni a gyárba, majd leintenek azzal, hogy köszönik, nincs már szükség annyi emberre?

Ez legyen az ő problémájuk, az enyém meg az, hogy lemaradtam olyan jelenetek megörökítéséről, mint a hajtómű beemelése a kombájnba – autógyárban ezt hívják násznak vagy házasításnak. És még egy megjegyzés: némelyik fotón vegyes gumiabroncsozással láthatók kombájnok. Ennek oka, hogy a gyártósoron azonos méretű kerekeken, egyforma magassággal haladjon végig valamennyi gép, és majd csak aztán rakják fel a megrendelés szerinti gumiabroncsokat, vagy gumihevederes futóművet.

Már a kombájnok is

 A modern mezőgazdasági gépek drágák, ezért aki mindezt megfizeti, a lehető leghatékonyabban akarja használni. A New Holland telemetriai megoldása lényegében minden paramétert tud továbbítani a flotta felügyelőjének, ami a gép mér: a műszerfalon és a képernyőn megjeleníthető adatokat mobilhálózaton továbbítja a központba. Az appon megjeleníthető mindez, a jármű sebességétől a váltóolaj hőmérsékletén át az AdBlue tartály szintjéig. Különböző figyelmeztetések is beállíthatók, ha például a leállítás óta csökkent az üzemanyagszint a tankban, az ugye az álmoskönyv szerint nem jelent jót. De lehet olyan riasztást beállítani, ami bizonyos terület elhagyására vagy épp a sebességhatár megsértésére figyelmezteti a flotta felügyelőjét.

A telemetria korlátozott kommunikációt is lehetővé tesz. A gépben lévő multifunkciós érintőképernyőn jelennek meg az appból elküldött üzenetek, de hogy ne vonják el túlzottan a gépeléssel a kezelő figyelmét, csak néhány konzervválaszt küldhet vissza.

Bármilyen típusú gép adatai továbbíthatók így, de a kombájnok esetében ez különösen érdekes, hiszen a gép betakarításkor a termény több paraméterét méri, így a hozam, a gabona nedvességtartalma, a magtartály szintje, a learatott terület nagysága, a fajlagosan felhasznált üzemanyag valós időben megtekinthető számítógépről vagy mobilról. Ahogy olyan statisztika is készülhet, hogy az idő hány százalékában állt, dolgozott, vonult a gép.

Ezt a nem túl komolyan vehető akadékoskodást leszámítva nagyon jó benyomást keltett a gyár. Japános minőségbiztosítási rendszerben dolgoznak, a hiba esélye minimális, de ha előfordul, nem mehet tovább. Egy brigádgyűlésező öböl tele van az aktuális témák tacepaóival. Mivel a kombájn erősen rázkódik, minimálisra szorítják le a csavarkötések számát, egészen bonyolult alkatrészeket is kizárólag hegesztéssel állítanak össze – némelyikük technológiai mestermű. A nagy bálázó tömörítője például negyven darabból áll, amelyeket először nyolc részegységgé, majd kész munkadarabbá hegesztenek össze.

Hatalmas présgépek, két- és háromdimenziós lézeres kivágógépek, ívhegesztő automaták, forgácsoló robotok sorakoznak a csarnokokban. Fontos apróság: nemcsak az aktuális típusokhoz kellhet alkatrészt gyártani, hanem régebbiekhez is, ezért a présüzem egy polcán ott sorakoznak megszámozva az ezekhez szükséges szerszámok, pillanatok alatt elővehető bármelyik. A kombájn sebességváltójának és első hajtásának összeszerelő részlegében a padlóba süllyesztett indukciós kábelekkel vezérelt kiskocsik hordják össze az alkatrészeket a szerelőállásokra.

korlezer.gif

A préselt lemezidomok anyaga jellemzően horganyzott acéllemez, olyan erős bevonattal, amely kibírja a préselést, megmunkálást (ahogy a személyautó-gyártásban is). Az ilyen lemez mechanikai sérülés, például kőfelverődés után, öngyógyító, mert a víz hatására keletkező elektrolitban új bevonatot képeznek a cinkmolekulák. Mindent gondosan ellenőriznek, például precíziós beméréssel, majd a végén tesztelő terembe megy a kombájn. Nagyon rámennek a munkavédelemre, a halkan suhanó targoncák például kék fényfoltot vetítenek maguk elé a padlóra, könnyű észrevenni a közeledésüket.

A magyar gazdák, akiket jellemzően sárga kombájnjaikról kérdeztem (a New Holland traktorok viszont kékek), a nagy teljesítményt, a komfortos fülkét, a jó minőséget és a megbízhatóságot emelték ki márkahűségük fő okaként. Többen említették, hogy a fülkéből jobban rálátni a vágóasztalra, mint más gépekből, illetve hogy dombok keresztirányú lejtőjén csak a vágóasztal követi a hullámos felszínt, a kombájn rostarendszere viszont automatikusan vízszintezi magát, hogy egyenletes legyen a terményeloszlás a tisztítófelületen.

lezer.gif

Ez a látogatás újból megerősítette a nézetet, miszerint nem elég szemügyre venni a készterméket, például egy autót vagy kombájnt, hanem meg kell ismerni gyártásának körülményeit is, hogy megalapozott képet alkothassunk a később várható tartós megbízhatóságról. Azt, hogy mi rejtőzik a csillogó festés alatt, csak a technológia végigböngészése árulja el. A nagyon rendezett, jól szervezett zedelgemi gyárban tapasztaltak szerint nem kell attól tartani, hogy idő előtt leromlik, vagy aratási szezonban problémát okoz egy New Holland kombájn. Amennyire a készítőin múlik, mindenki megpróbálhatja felállítani vele a személyes betakarítási rekordját.

Akkor ez nem is holland?

Hogy mitől New Holland, azaz új holland a márka? Hát nem új, és nem is holland. Neve onnan származik, hogy a pennsylvaniai New Holland településen alapította Abe Zimmerman, 1895-ben. Fordulatokban és innovációkban gazdag história után, már egyesülve a Case mezőgépgyártóval, napjainkban a CNH Global csoport tagja, New Holland Agriculture néven, többségi tulajdonosa a Fiat Industrial (ennek portfóliójába tartozik többek között az IVECO is). Központja Torino, globális cégként 170 országban van jelen, és négy földrészen gyárt.

Élen jár többek között az energiafüggetlen mezőgazdálkodásban, van például biogáz-, azaz metán-üzemanyagú traktora. Kombájnok mellett silózókat, traktorokat, bálázókat, önjáró permetezőgépeket állít elő. Világszerte egyedül a New Holland kínál négydobos cséplőszerkezetű kombájnt, amely jobban kíméli a gabonaszemeket, és kisebb szemveszteséggel dolgozik a konkurenciánál, miként egyedülálló az ikerrotoros technológia is, amellyel többek között a már említett világrekorder gép működik.

Az oldalról ajánljuk

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11