Olyan ez, mint egy porosabb, kaotikusabb Japán sok robogóval
A gyönyörű természeten, a ladyboy-okon és az olcsó prostikon túl vannak még érdekes dolgok Thaiföldön. A közlekedés például ilyen. Üvegből tankolás, japán uralom, robogótenger és sok más kultúrsokk Elemér képriportjában.
Thaiföld a maga közel hetvenmilliós népességével, mesés természeti csodáival a világ turizmusában kiemelkedő szerepet játszik. A közlekedés az Ázsiában megszokott kissé kaotikus módon, ráadásul a bal oldalon zajlik, főszerepben a robogókkal. Bár nincs annyi belőlük, mint Vietnámban, ahol kb. negyvenmillió(!) motorkerékpárt tartanak nyilván, itt is a legfontosabb közlekedési eszköz egész családok számára. Az elmúlt években folyamatosan 1,6-2 millió db között mozog az értékesített új robogók száma, ehhez képest 7-800 ezer új autó talál gazdára
Japán uralom. Az utcaképet itt a déli tartományokban főként a japán márkák uralják, emellett jelentős a dél-koreai állomány. A képen látható Mitsubishi Pajero Sport, Toyota Fortuner és a kakukktojás Ford Everest mellett az Isuzu jelentős szereplő még a piacon. Európai, pláne amerikai típusokból ezekhez képest elenyésző mennyiségű típus szaladgál. Érdekes, hogy két hét alatt például egyetlen Audit sem láttam, míg BMW-k és Mercedesek is csupán imitt-amott bukkantak fel. Igaz, ezek jellemzően új és jól felszerelt példányok voltak. Bár az országban meglehetősen szerény az átlagkereset, az utakon több az újabb, jobb állapotú autó, mint a lepukkant vas
Toyota Vellfire, amely egy leginkább ázsiai piacra készült, aranyáron mért MPV. A típus a 2002-ben bemutatott Alphard utódja. A nagy SUV láz kitörése óta a kategória haldoklik, bár Ázsiában még mindig nagyon népszerűek ezek a kisbuszok. Kizárólag 2.4-es benzines illetve ugyanilyen lökettérfogatú hibrid motorokból áll a választék, 70,000 dollár körüli kezdőárral pedig sosem lesz tömegesen az utcakép része, arra ott van a millió darab Hiace Commuter, ami egy 12 személyes csapatszállító és annyi szaladgál belőle az utakon, mint nálunk Opel Astrából
Ilyen kaland robogózni Phuket belvárosában. A sávok száma csupán ajánlás, ahányan elférnek, annyian fel is sorakoznak a rajtrácsra a piros lámpáknál, nem csupán motorral, sokszor autóval is. Bár elsőre életveszélynek tűnik, mégis folyamatosan biztonságban éreztem magamat két hét alatt, többszáz kilométert levezetve ebben az őrületben. Ennek ellenére nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a világon a legveszélyesebb ország a motorozás szempontjából Thaiföld. Naponta átlagosan 15-en halnak meg közúti balesetben motoron ülve, az összes baleset több, mint 70%-ában motorosok is résztvevők
Tipikus automata útszéli benzinkút robogósoknak, a választék egy tételből, 91-es benzinből áll. Az üzemanyag ára normál benzinkutakon 250-270 ft körül mozog. Ezek után és a saját, hazai árainkat napi szinten nyögve minimum vicces volt hazafelé Katarban a dohai taxis morgását hallgatni, hogy már olyan 130 ft-ot is fizetniük kell egy liter benzinért
A másik, drágább alternatíva a szinte minden sarkon megtalálható házi benzinkút. Literes palackokba töltik a nedűt a háznál és 35-40 Bahtért (kb. 315-260 ft) árulják szinte bárhol. Még a kevésbé turistás Ko Lanta szigetén is tudtam szinte a dzsungel közepén is üzemanyagot venni
Transzferbusz luxuskivitelben. Ez a 12 személyes Toyota Hiace Commuter, full bőrbelsővel, nagy hifivel, kívülről is hasonlóan felextrázva. Persze a fapados változat egyszerű szürke szövetet kap, ám meglepően sok jól felszerelt példányt látni ezekből, a felhasználási mód ellenére is. Magasan ez a legtöbbet eladott kisbusz Thaiföldön, mellette talán a Hyundai rúg labdába
Nem csupán a phuketi Monkey Hillen találkozhatunk majmokkal, sok helyen simán az út szélén szaladgálnak. A sokat látott Mazda pickupot már csak a napi eleségük hegyre cipelésére használják a park alkalmazottai, így legalább a makákók valamivel kevesebbet lopnak a látogatóktól
Elkapott kép, elnézést a minőségért. A szokásos dolgokon kívül a lőfegyverek és az elképesztően büdös durian gyümölcs sem szívesen látott vendégek az egyébként meglehetősen olcsó thaiföldi taxikban. El lehet képzelni, mennyire a penetráns szaga, ha valaki ez utóbbit a hotelszobájába viszi, akár meg is büntetik érte
Míg Krabi tartományban a tuk tukok jellemzően robogókra hegesztett, segédkeretes felépítmények, Phuketen már a Daihatsu Hijet a (szinte) egyeduralkodó a műfajban. Az olcsó, apró, nyitott utasterű taxik műfajában szinte kötelező a pimpelés, ami a legtöbb esetben igen nevetségesen hat a 660 köbcentis, 45-53 lóerős szörnyetegeken. Búcsús felnik, neonfények, nagy hifi, diszkógömb, amit akarnak, parasztvakítás a maximumon
Ami a személyautók piacán a Toyota, az a teherautóknál a szintén a Toyota többségi tulajdonában lévő Hino, amely komoly Dakar ralis sikerekkel büszkélkedhet, most zsebelték be a tizedik győzelmüket a 10 liter alatti kamionok kategóriájában. A teherautók jelentős része ebből a felénk ritkán látott japán típusból áll. Az igényes, homasitás tuning itt is nagyon népszerű, foszforeszkáló fényekkel dekorált kukásautók, tartálykocsik mindennapos látványnak számítanak. Ennél már csak az a busz volt megdöbbentőbb, amelynek első lökhárítójába 6 db hatalmas hangszóró volt szerelve, illetve 8 db visszapillantó tükörrel rendelkezett
A családok tipikus járműve a robogó. 50 köbcentis kategória gyakorlatilag nem létezik, jellemzően a 125-ös gépek vannak többségben, emellett a 115-ös illetve 155-ös hengerűrtartalom a leggyakoribb. Bármire IS használják őket: négyen-öten utazásra, csomagszállításra, utánfutó vontatására, oldalkocsival és anélkül, millió verzióban. A sisak csak a vezetőnek kötelező, mégsem nagyon divat hordani. Ez egyébként a leggyakoribb halálozási ok a balesetekben, ezért az utóbbi időben a hatóságok (állítólag) elkezdték szigorúbban büntetni a felelőtlenebbeket
Ezen sem kell megrökönyödni, ahányan egy platóra felférnek, annyian fel is másznak rá, egyfajta bizarr tömegközlekedési alternatívaként. Leginkább a munkásjáratok ilyenek, de láttam komplett családot vadonatúj Hilux platón nevetgélve utazni is
Ezt a kis Ryuka Gorilla 125-öt Ko Lanta óvárosában kaptam le, súlyosbító körülményként egy paddal és szállítókosárral bolondított oldalkocsi volt hozzárögzítve. A viccmotorka gyártója nagyon is komoly hátterű cég, a kínai Zongshen gyárából kerülnek ki ezek az olcsó, kedves kis gépek, amely 1992-es alapítása óta éves szinten több, mint egymillió különböző típusú motort gyárt
Oldalkocsis tuk tukok várják utasaikat Saladan kikötője előtt. A legtöbb esetben Honda a felépítmények alapja, magasan a legtöbb robogó a Click vagy a retrohullámon lovagló Scoopy és Scoopy i családból kerül ki. Yamahák és Suzukik ezeknél jóval kisebb számban, de szintén képviseltetik magukat a forgalomban
Isuzu MU-X, hétüléses szabadidő autó, 3000-es dízelmotorral, D-MAX alapokra építve. Chevrolet és Holden néven számos változata létezik, itthon tudtommal csak a D-MAX-ot forgalmazzák, platós kivitelben. Itt a belsősáv takarítós presztízst ez a típus képviseli leginkább, karöltve a Toyota Fortunerrel. Q7-est véletlenül sem láttam, itt-ott felbukkant egy X5
Phuketi éjszakák, Hijet teljes harci díszben. A sportkipufogókat valószínűleg már a szalonban melléjük csomagolják, nem nagyon láttam enélkül tuk tukot
Éjjel-nappali autószerviz Ao Nangon. Rengeteg hasonló színvonalú műhelybe lehet beleakadni úton-útfélen
A Mitsubishi Mirage kategóriájának népszerű képviselője, a súlyosnak tűnő, krómmal kötelezően nyakon öntött kilincsek mintha szériában kerülnének fel a thaiföldi autókra. A cég a nemzetközi piacon a Colt nevet váltotta a típusjelzéssel 2012-ben, melyet már előtte is generációkon keresztül használt
Anyámmal élek, Babettával járok, macskám van, ne is legyek kemény? Az Üvegtigris Csokijának szállóigévé vált mondata erre az ősöreg Hondára is remekül passzol, AC/DC matricával felkeményítve a rákkendroll életérzést
A hajózásnak kiemelten fontos szerepe van a szigetvilágban, itt éppen egy Koh Phi Phi szigetei melletti átszállás látható a fonódó kompok között, a nyílt tengeren. Kikötéssel nem vesződnek, egyszerűen a hajók összekapcsolása után szállnak át az utasok egyikről a másikra
Legalább a rendszámtábla műanyag tartója legyen egy kis Gangnam Style-lal tuningolva, ha minden más gyári(nak tűnik). Komoly kultusza van a minél agyamentebb dekorációs elemeknek autókon, motorokon egyaránt. Robogót bérelni egyébként pofon egyszerű, kb. 1800 ft-ért egy napra miénk az országút. Ami teljesen meglepett, hogy mennyire előzékenyek, nyugodtak és figyelmesek a forgalomban, a legtöbb esetben rácáfolva arra, hogy veszélyes itt vezetni. Nagy ívben, előre jelezve a dudával kerülik ki a gyorsabbak a ráérősebbeket, nincs anyázás, agresszió. Bangkokban vezetve valószínűleg nem ezt mondanám, itt délen viszont ezt tapasztaltam mindennap
A felénk erősen kihalófélben lévő, egykoron brit MG márka a kínai tulajdonba kerülése után itt nagyon is él és virul. Ez a Mazda utánérzésű MG ZS egy kompakt családi SUV, amely mindössze kétféle benzinmotorral elérhető, 1.5-ös 106 lóerős, valamint ezres, háromhengeres, turbós verzióban forgalmazzák, 111 lóerős teljesítménnyel és viszonylag elterjedt típusnak számít. A brit piacra XS néven vezették be, elkerülendő a régebbi ZS modellel való keveredést
Kicsit sem passzol a szinte vadonatúj Honda Clickhez a hozzátákolt keret, de ez itt senkit nem zavar. Így utaznak ők
Nincsen Thaiföld longtail boatok nélkül. Ezek az ikonikussá vált, fából készült hajók teszik ki a hajóállomány jelentős részét, a hajtásukról kapták a nevüket. Jellemzően Nissan (használnak Isuzut is) motor főtengelyéhez egy hosszú rúd van erősítve, melynek végén hajócsavar forog, ezt engedik le a vízbe, a kézigázt pedig zsinórral vagy rudazattal, a másik kézzel vezérlik. Pofonegyszerű, tartós megoldás
Van még!
Ha bejönnek az efféle közlekedéselemzős képriportok a nagyvilágból, tudunk még ilyeneket az archívumból:
- Mondjuk ezt itt Jeepney-földről, a Fülöp-szigetekről.
- Ezt az időutazást Kubából.
- Nyugi, lelőni nem fognak! - mondták Koncz Janinak Madagaszkáron.
- Van egy adag szép képünk Izlandól is,a furcsa szépségek szigetéről.
- Ez itt a sziget, ahol vizsga nélkül adják a jogsit.
- Itt pedig összeszedtünk pár sztereotípiát Dél-Olaszországból.