Törökország: zsibvásár közúton
Az elmúlt tíz évben ez már a negyedik utam volt idén júniusban Törökországba, ebbe a lenyűgözően sokszínű, leginkább igazi ázsiai hangulatot árasztó zsibvásárba, de még mindig találkoztam a közlekedésben meglepetésekkel. Ezúttal a Török Riviéra magyarok által kevésbé látogatott részén kalandoztunk, Dalyantól Ölüdenizig, illetve Denizlin át Pamukkaleig. A kevés magyar szó miatt még inkább szeretik itt a népünket – talán az egyetlen hely a világon, ahol igazán és őszintén örülnek nekünk. Következzen Otokar, Otosan és társaik!
Az első alkalommal Törökországba látogatókat érni fogja néhány kultúrsokk, az biztos. Az itteni Stop táblák egyértelműen a tudomásunkra hozzák, hogy mi fog történni, amennyiben benézzük a jelzéseket
Transzferjáratunkat a feleslegesen nagy, modern dalamani reptérről Ölüdenizig Tim barátunk vezette, akit a legtöbb törökhöz hasonlóan sosem hoz zavarba egy dupla záróvonalon, szembejövő forgalomban történő előzés. Érdekes módon ez teljesen elfogadott, nem anyáznak, hanem vidáman dudálva jeleznek egymásnak, itten én most jövök! Érdemes megfigyelni a márványutánzatú fóliát a kormányon, ez a csodálatos tuningelem a legtöbb itteni kisbuszban visszaköszön, óriási a divatja
Tofaş, a török autógyártás elpusztíthatatlan mementója. 1977-től egészen 2002-ig gyártották a Fiat 131 különböző változatait hangzatos neveken, mint például Şahin, Doğan, Kartal (Sólyom, Sas, stb). Mivel Törökország gazdaságilag éppen igen nagy szarban van, így ameddig ezeket az őskövületeket életben tudják tartani, járni is fognak vele. A tíz évvel ezelőtti állapotokhoz képest semmit nem változott a számuk az utakon. Szögegyszerű és tartós mechanika, valamint hasonlóan bonyolult 1300 és 1600 ccm közötti hengerűrtartalmú motorok jellemzik ezeket a dinoszauruszokat
A cég, amelyik belpiacosként (főként a hihetetlen mértékű inflációnak és a harmatgyenge lírának köszönhetően) tavaly lenyomta eladásokban a Hondát és Yamahát, egy csipetnyi Kuba Törökországban. A mindössze 15 éves, Gaziantepben székelő helyi vállalat robogóktól kezdve quadokon át egészen a mini áruszállítókig mindent gyárt, tavaly átlépve a harmincezres darabszámot. Occó és népszerű optikai tuning a gumiabroncsok fehér festékcsíkkal történő vintage effektelése
Íme egy újabb bizonyíték, egy Pikap a Kuba kínálatából. Kiváló szolgálatot tesz például a kistermelőknek, aki szűk utcákon a helyi piacokra, bazárokba szállítják eladásra nevetségesen olcsó portékájukat, például a 60 forintos paradicsomot
Törökország ezen részén nincs útdíj, helyette az alagutakon való átkelésért sápolják le a derék autósokat, ami jellemzően néhány líra
Közúti ellenőrzés. Törökországban egyaránt találkozhatunk a Polis illetve a Jandarma (csendőrség) erőivel is, ez utóbbiakat a török hadsereg képezi ki. Rendfenntartó fegyveres testület, akár az olasz carabinierik. Jellemzően ezek az autók végzik a sebességmérést is, ezen a Ford Transiton éppen le van csukva a tetőből kihajtható traffipaxegység. Az elmúlt években sokat szigorítottak az ellenőrzések mennyiségén, bár a laza közúti erkölcsök azért még megmaradtak
Az országban amúgy is divatos négyajtós szedánok alkotják a hatósági gépjárművek derékhadát. Fiatok, Fordok és Toyoták a török állam kedvencei
A képminőség ugyan a telefonnal egy másodperc elkapott pillanat miatt ratyi, ám annál viccesebb a Denizli felé vezető úton található Nehogy falu határát jelző tábla
...és ezzel közlekednek 1. Nem, nem Dacia, Renault 12-vel viszi az asszony a portékát a hetente, keddenként megrendezendő óriási utcai bazárba Fethiyében. A Tofaşok mellett ezek a másik matuzsálemi korban lévő túlélők, itt-ott felbukkan néhány Lada Samara is
...és ezzel közlekednek 2. A belét húzza, de még indul a látszólag bontóból szabadult Peugeot J9 kisteherautó, amelyek szintén elég szép darabszámban vonszolják rozsda által felzabált, elvékonyodott lemezeiket, rogyásig rakodva, vagy munkásszállítóként
BMC Fatih 180 kukásautó Ölüdeniz utcáin. A török nehézipar egyik zászlóshajója, a BMC teherautók, buszok, katonai járművek gyártására szakosodott vállalat. Az izmiri gyár a ’60-as évek óta folyamatosan látja el a hazai és nemzetközi piacot, például az Egyesült Királyságot, amelyhez a Leyland révén amúgy is kötődött a múltban a cég
Ismerjünk meg egy újabb nevet, Otosan pickup. A cég valójában Ford Otosan névre hallgat, a Ford és a Koç Holding fele-fele arányban tulajdonosa. Leginkább Ford haszonjárműveket gyártanak, például a Transitot, de nemrég bemutattak egy friss, négyes szintű önvezető képességgel felruházott, tisztán elektromos hajtású kamiontanulmányt is, F-Vision néven. Érdekesség, hogy a Koç Holding feje a török autóbuzi milliárdos, Rahmi M. Koç, aki saját gyűjteményét egy izgalmas, mindenki által látogatható múzeummá alakította Isztambulban, ahol még katonai tengeralattjárón is látogatást tehetünk
Ilyen egy Dolmus belülről. A török Riviéra tömegközlekedésének java részét ezek az iránytaxik végzik. Rendszeresen járnak a közeli települések között , nagyjából 15 percenként bizonyos irányokba. Le lehet inteni, vannak fix megállói, majd felszállás után helyet foglalva előreadják az utasok a nevetséges viteldíjat (150-200 Ft-ok) a sofőrnek, aki egyébként akár a ház előtt is leteszi az embert, ha szépen kérjük, akár kitérővel is
Vigyázz, ha a buszpályaudvarra mész, mert arra jön a TEK is!
Műszerfal UV-védelme és plüsskutyakiállítás kimaxolva. Sok autóban akár méretre gyártott szőnyeggel, dizájnos burkolattal védik a tűző nap ellen a műszerfalat, ami ezen a klímán évek alatt képes szétrepedni, elporladni
Íme egy kevésbé sikerült mázolmány egy amúgy szinte új Mercedes Sprinteren. Fura egy ízlése van az ázsiai népeknek, ez biztos
Újabb BMC-változat a kifejezetten szűkös utcához tervezve. Egyébként vegyes a kép, egyenlő arányban járnak a törökök végletekig lepukkant, ósdi vackokkal és új autókkal egyaránt. Ami nagyon fura az európai szemnek, az a SUV-ok szinte teljes hiánya. Őket még nem fertőzte meg az értelmetlen divathullámon lovagló álterepjáró-mánia, elvétve látni néhány koreai típust, de ennyi. A BMW és Audi is ritka madár errefelé, szedánban sem látni túl sokat
A Koç-birodalom másik ékköve az Otokar, amelynek főleg mini- és midibuszaival elvétve itthon is találkozhatunk. A kisméretű Sultan széria nagyon fontos szerepet játszik a rövid- és közepes távú személyszállítás területén, de természetesen gyártanak teljes méretű, távolsági közlekedésre alkalmas buszokat is. Ez a cég is 1963 óta létezik, és ők is gyártanak a hadiipar számára, hasonlóan a BMC-hez
Renault 11 és Tofaş Serçe, a nyolcvanas évek végének lenyomatai és sorstársak, természetesen fehér színben. Az ember sokszor legyalogolhat egy fél utcahosszt, mire színes autót lát, elképesztően népszerű a fehér, ami ilyen folyamatos hőségben teljesen érthető
Aki Ölüdenizbe látogat, nem hagyhatja ki a közlekedés különleges módját. Törökország talán legszebb, legtöbbet fotózott és leghíresebb tengerpartja a közeli Babadağ hegy tetejéről, siklóernyővel indulva mutatja meg igazi formáját és szépségét
Nem álca. Egy virágba borult sétahajó tart az álcserepesteknősök fészkelőhelye irányába a Dalyan folyón, a tenger felé. A vízi forgalom errefelé simán durvább, mint a Dunán, mégsem volt veszélyérzetünk a sokszor 1-2 méterre egymást követő hajók között, rendezett és szervezett minden
...és ezzel közlekednek 3. Igen, az ott egy (két) hátsó lámpa, de legalább ennyire izgalmas a majdnem gyári vonóhorog-installáció is
...és ezzel közlekednek 4. Askam Chrysler Fargo AS 250 teherautó. Ha valaki még tudja követni, ez egy Chrysler, ami valójában Fargo, de a török Askam gyártotta, mielőtt 2015-ben a gyár végleg bezárt
Nem baj, hogy lóg füle-farka, ám a plató állapotát elnézve remélem nem dinnyét vagy az itt oly népszerű gránátalmát szállít
Van még!
Ha bejönnek az efféle közlekedéselemzős képriportok a nagyvilágból, tudunk még ilyeneket az archívumból:
- Mondjuk ezt itt Jeepney-földről, a Fülöp-szigetekről.
- Ezt az időutazást Kubából.
- Nyugi, lelőni nem fognak! - mondták Madagaszkáron.
- Van egy adag szép képünk Izlandól is, a furcsa szépségek szigetéről.
- Ez itt a sziget, ahol vizsga nélkül adják a jogsit.
- Olyan ez, mint egy porosabb Japán - írtuk Thaiföldről.
- Végigfotóztuk Ománt is.
- Itt pedig összeszedtünk pár sztereotípiát Dél-Olaszországból.