Tordán a fő célunk a sóbánya volt. A Salina Turda mostanra turista látványosság, de már az 1200-as évekből is van írásos emlék a sókitermelésről. Fent, a bejárat csak egy szép modern kapu, egy kisebb teremmel, a lényeg a föld alatt van. A sóbánya maga 45 négyzetkilométeren terül el, és még mindig 39 millió tonna só van a föl alatt. A sóréteg átlagos vastagsága 250 méter, de van, ahol 1,2 kilométer.

Amint az ember lesétál az első tárnába, már elveszti a fonalat, hiszen a Rudolf tárna akkora, hogy felállítottak benne egy óriáskereket. Döbbenetes látvány az ezerféle mintázatot felvevő só, és a gerendák, amelyek évszázadok óta tartanak, hiszen a só konzervált mindet, ami szerves. A tárnákat kúposan marták ki, minél lejjebb haladtak, annál szélesebb területen dolgozva. Pokoli meló lehetett, főleg, hogy az ipari forradalom előtt lovak által hajtott csörlővel emelték fel a sótömböket.
Ma már nem sóval konzerválunk, így közel sincs szükség ekkora mennyiségre, 1932-re a bánya is bezárt. Jelenlegi formájában 1992-ben nyitották meg, azóta látogatható a nagyközönség számára. A levegő tökéletes a légúti megbetegedésben szenvedők számára, így van lent edzőterem is, valamint terápiás foglalkozásokat is tartanak. Ha engem kérdeznek, már csak a 120 méter mély Mária Terézia tárna alján található tó miatt is érdemes lemenni, ez 8 méter mély, és literenként 260 gramm a sótartalma. Lehet rajta csónakázni.
Innen jó hetven kilométert kellett megtennünk Szászavincig, de útközben találtunk egy árokba fordult Freelandert. Sosem örültünk mg ennyire, hogy túlmotorizált, összkerekes autóval vagyunk.
A túra alapvetően a szórakozásról, és érdekes helyek felfedezéséről szól, mégis, ennek a körnek szomorú az apropója. A kommunista vezetés 1977-ben döntött úgy, hogy megkezdi a szomszéd völgyben található érc kitermelését. A flotációs eljárás miatt keletkező zagy tárolása viszont gondot okozott, a gát nem bírta, és a szürke massza elkezdte elönteni Szászavincet.
1986-ban következett be a kitelepítés, 400 családi ház került az iszap alá. Mostanra csak a református templom tornya látszik ki, sokat elmond a léptékről, hogy ez egykor a falu legmagasabb dobján állt, jó tíz méterrel a többi ház felett. Volt, aki nem tudta elengedni a helyet, ahol felnőtt, és feljebb költözött a dombon. A zagy szintje évente jó egy métert növekszik, hiszen még most is csöveken dől a völgybe, egyes helyeken pedig az ércen átmosódó víz festi vörösre a szürkés iszapot.
Kísérteties látvány, a bányásztársaság nem is örül, hogy emberek járnak ide a kilógó templomtornyot fényképezni, idén februárban le akarták bontani. A munkások nem jártak sikerrel, mivel nem fagyott be eléggé az iszap, hogy munkagépekkel megközelítsék a tornyot. Még jó pár év, mire teljesen eltűnik majd ez is. A rehabilitáció egy zöld szervezet szerint közel 15 millió euróba kerülne, de ez már senkinek sem lenne vigasz.
Mivel Tordától alig pár perc, hazafele még útba ejtettük a Tordai hasadékot is. Van kilátó pont, de mivel Raptorral vagyunk, ezért kinéztük a legmeredekebb hegyoldalt, és onnan vágtunk neki egy jó kilátónak. Felező, diffizár, és az autó elpörgő kerék nélkül cammogott fel a 24 fokos emelkedőn. Innen igazán jól mutatott a hasadék, mely a legenda szerint azért jött létre, mert a kunok elöl menekülő Szent László fohászkodott, és Isten a hegy megnyitásával segített. Állítólag a mai napig látszanak lova patkójának nyomai a hasadék peremén, de ezt már nem mentünk el megnézni. Holnap újabb 350 kilométer, és egy combos tereptúra vár ránk, megyünk Brassóba.
A túrát a Ford Magyarország támogatta.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
