Ingyenes időutazás a plázában
History Garage Tokyo
Japánban mindig érik az embert meglepetések. A History Garage nevű múzeumra a Tokiói-öböl Odaiba szigetén egy órácskát szántunk, mert mire számítson az ember egy pláza szélébe dugott kiállítástól? Csak az a pláza nem akkora. És ez a múzeum sem. Végül ott voltunk vagy három órát, és csak azért annyit, mert muszáj volt mennünk. Döbbenet döbbenet után.
Általában a History Garage második szintjét találja meg azon az emeleten jobban zajlik a plázaélet. Rögtön jobbról egy éktelenül metálzöld orr fogad: 2. generációs Toyota Corona (RT20), 1961-től gyártották. Nem lehet nem észrevenni a Panorama Rekord-rokonságot
Ez hogy került Japánba? Német szükségautó a nyomorult ötvenes évekből - ma már olcsóbb Ferrarikkal egyenértékű kult-tárgy. Messerschmitt KR175 Kabinenroller, 1954
A Toyota jóvoltából maradhattunk a Totalcar Tokyo Trip keretében Japánban, de szerintem itthon nem is gondolták, hogy ilyen képekkel népszerűsítjük majd a márkát. Ez itt ugyanis egy őőőő... Yaris kabrió. Oké, annak az őse (Yaris-Starlet-Publica-vonal). 700 köbcentis, 36 lóerős Publica Convertible 1965-ből
Ezt az autót azért Európában is sokan ismerték, mert Nyugaton népszerű volt: Honda S600 1966-ból, a Totalcaron van is fenn teszt róla
Csak a tükörsima padló miatt sejthető, hogy valami szupermodern pláza belsejében vagyunk, mert a körítés hitelesen lepukkant. 1945-ös MG TC parkol a régi japán fényképezőgépekkel teli kamerashop előtt (amiről a japánok híresek lettek)
Ennyi kabrió talán sosem volt egy régi japán utcában: balra Honda S600, jobbra Toyota Publica Convertible. A múzeumba ingyenes a belépő!
A Fiat 500 összes szériáját keverni szokták a kívülállók, de ezt itt nem szúrták el. 1960-65 között gyártott 500D (ez konkrétan 1962-es), még a libakergetős változat, fölötte stimmelő filmplakátok. Audrey Hepburn (A lány, aki ellopta az Eiffel-tornyot), Sean Connery (James Bond: Goldfinger), mindkettő 1964-ből
Örök kedvencem az MG TC, ugye milyen szép? Mennyire vagány?
Rettentő korai, 1962-es Honda Super Cub CA100, alig négy évvel a bemutatása utáni évből. Ma már 100 millió fölött jár az eladott darabszám
Egy űrhorrorpornó-autó a japáni múltból: a világ első széria kéttárcsás autója, a Mazda Cosmo 110S. És egy korabeli, tehát 1971-es utcai telefon
Amikor Japán eldobta az európaiak koppintását és minden amerikai stílusú lett. 1969-es Toyota (azaz Toyopet) Crown oszlop nélküli kupé, a teljes 4,6 méterével és kétliteres, sorhatos, 125 lóerős motorjával
Japán lakásbelső a hatvanas évek elejéről. Tatami a padló, épp csak pár bútor, térdelőpárna, rövid lábú asztal, rizspapír falak - oké, ez többnyire ma is ilyen, pláne vidéken. De ott a színes, kis képcsöves tévé, a kenyérpirító, a mjúzik center, a rizsfőző... csupa-csupa modern vívmány
Az első külföldön is igazán sikeres Toyota volt a Crownnál kisebb, a Corollánál nagyobb Corona, melyből ma is fut még egy csomó Amerikában és például Hollandiában. Ez egy 1967-es példány, 1,5-ös, 70 lóerős motorral, hozzá való, hatvanas évek végi kólaautómatával
Tisztességes, hatvanas évek végi utcajelenet szervizzel, kis ünneppel (macüri) a Corona mellett. A fotózó ember tízéves lehetett, amikor ilyen volt Japán
Hitachi, Sanyo, Toshiba tévék - a hatvanas-hetvenes évek fordulóján mindenki azt gyártott. A legérdekesebb azonban középen, a pici Sony, az kultstátuszra emelkedett. Olyan volt a 600-as sejk-Mercedesben és a Rolls-Royce-okban is
Híres hatvanas évekbeli filmplakátok viaskodnak a figyelemért a kétaknás (TLR) Mamiyaflex fényképezőgéppel
Datsun 1000 pickup 1960-ból, meglehetősen kaliforniaias öltözetben, két szörfdeszkával. De hiteles, mert a japánok is űzik a sportot. A csúcssebességnél se kellett túl erősen lekötözni a deszkákat, mert a kisteher csak 90-et ment
Subaru 360, kétütemű farmotorral, ilyennel jött haza egy honfitársunk Japánból Szibérián át, kilenc évvel ezelőtt. Szintén cikk van róla a Totalcaron
Ősrégi japán modell-kisautók spéci, dagerrotípia-szerű megvilágításban
Csak ebben a csarnokban el lehet tölteni két órát. Jobboldalt a modellvitrinek, kilométer hosszan, baloldalt a szak-, típusbúvár-könyvek, magazinok és katalógusok - persze itt minden az autóról szól
AE86-ok különféle méretarányokban. És néhány más, nyolcvanas évekbeli sport-Toyota
AE86 életnagyságban, méghozzá a Trueno-kivitel. Fölötte vetítés zajlik, japáni, érdekesautós utcaképekkel különféle szériákban - 50-es évek, 60-es évek, 70-es évek. Itt is el lehet ücsörögni egy órát. Az 1959-ben készült képen egy diplomata, háromszemű Tatra 603 a tokiói Minato-ku-ban, amely az egyik belső kerület
Ezt muszáj volt idetennem: Skoda Felicia, pontosabban annak fél-elődje, 450-es is flangált a japán főváros utcáin. 1961-ben biztosan, a kép tanúsága szerint
A legértékesebb japán autó: Toyota 2000GT. Ez azonban nem az unalmas, 329 példányú óriássorozatban készült tucatautó, amelyhez a Yamaha gyártotta a kétliteres, sorhatos DOHC-motort, hanem egyike annak a kilenc exportkivitelnek, amelyben a Toyota sima OHC 2,3-asa volt, 140 lóerővel
Daihatsu háromkerekű pickup az alsó szint elején. Ha valaki járt Thaiföld régi fővárosában, Ayutthayában, na, ott még mindig ilyenek a tuk-tukok. De még a bangkoki csontváz-verziók is ennek a kis Daihatsunak a kétütemű motorját használták pár évvel ezelőttig
Egy nálunk kevéssé ismert, gyönyörű japán sportkocsi, a Toyota 800GT, amelynek kéthengeres bokszermotorja volt. Ez itt az alsó szinthez a kapu
Az első japán autó, amely a híres és gyilkos ausztráliai Mobilgas-versenyen indult. Toyopet Crown első széria 1957-ből - amúgy 47. lett a versenyen
Toyota-raliautók terme. Ez itt egy felismerhetetlenségig átalakított MR2-es, amúgy négykerékhajtásos, és a B csoportot helyettesítő, leendő S csoport előírásainak megfelelve készült. Ami nem lett
1990-es Toyota Celica GT-Four, a cég első 4WD raliautója. Carlos Sainz rali-világbajnok lett egy ilyennel, de a kiállított autó konkrétan Björn Waldegaardé volt, aki a korábbi, kétkerekes Celicával szerzett nagy sikereket
Ez meg itt az eggyel későbbi (ST185-ös) Celica GT-Four, amúgy Juha Kankkunen kocsija
A 2001-es, csalós Toyota F1-motor (RXV01) és a 2002-es Cart-motor egymás mellett
Amikor egy horpadást tilos eltüntetni, mert csökkenti egy autó értékét...
Denis Giraudet és Didier Auriol tolta egy ilyen 1995-ös GT-Fourral a Korzika Rali megnyerésén. Becsületes a kiírás - ez az autó replika
Korai BMW Isetta a múzeum belső udvarában
Kint, az udvarban, féltető alatt a Toyota Soarer és a Nissan 240Z. Utóbbi egy szentkehely-Z 432-es kivitel 1971-ből, amelynek az orrában 160 lóerős, kétliteres, sorhatos, 24-szelepes DOHC-motor van. A 432 jelentése: 4 szelep, 3 karburátor, 2 vezérműtengely
Ez volt az első Corolla-sportváltozat, a Sprinter (ezért is volt nekem furcsa sok éven át, amikor a Mercedes így nevezte el a behemót furgonját). 1,6-os DOHC-motorja 115 lóerőt tudott, s maga a 190 km/h-s végsebességű kocsi három évvel megelőzte a Golf GTI-t, mert 1973-ban mutatták be
Ez itt az első Celica-sorozat eredeti, facelift előtti, legszebb liftback, azaz háromajtós változata, még a sűrű csíklámpákkal
Akinek már nagyon viszket, hogy hazavigyen valami jó kis japán veteránautót vagy ralikocsit, a múzeum shopjában szerezhet egy kis kielégülést
Ez meg itt a múzeumhoz tartozó restaurátorrészleg. Üveg mögött dolgoznak a szaki bácsik; elég nyomasztó lehet, ahogy állandóan bámulják az embert, odakintről. Boncasztalon egy Mercedes Pagoda és egy Toyota Corona kupé
Lehet, hogy műanyag, de a Corona kupé belseje így is elég vagány
Már a hatvanas években egyhatos duplavezértengelyesekkel tömködte autói orrát a Toyota. Ez itt a restaurátorműhelyben ácsorgó, sárga Corona kupéé
Japán bácsi váltóházat bűvöl. Ellestem a trükköt, nem szárazjeges szórással tisztíttatják az öntvényeket, hanem sziszifuszi munkával, apró, drótfejű fúróval
Így bámulják az embert, miközben az autószerelés zenjét próbálja megvalósítani, hogy ne csak szép, de jó is legyen az a vén jármű