Így áll egy gumigyár

2019.12.04. 16:50

A Bridgestone tatabányai gyárában jártunk, hogy megnézzük, hogyan születnek a gumik. Azt nem tudták megígérni, hogy fotózhatunk is, de majd meglátjuk. Ám a Bridgestone nem viccel akkor, amikor kifejleszti a csúcstechnikát - és akkor sem, amikor meg akarja őrizni ezt titoknak.

Gábor! Ír valamit itt a képernyő sarkában, hogy frissítés, vagy mi a szar. Gáááboooor! Hallod? Az operátor ideges hangját elnyelte a zakatoló gyár, a hatalmas monitoron vibráló termelési számok mindegyike zölden világított, egyedül az a pici ördög, az a kis felugró ablak jelezte, hogy valami nincs rendben. Az egér finom kattanása szinte feloldódott az ajtókilincs nyikorgásában, Gábor lépett be a terembe. Azonnal látta, hogy elkésett, kezébe temette az arcát és erőtlenül rogyott le a székre.

István. – sziszegte ujjai közül enerváltan. Ma jönnek az újságírók, akiknek hetek óta szervezzük ezt a gyárlátogatást. Egyszer már lemondtuk. Mit fognak látni? Üldögélő embereket? Pihenő gépeket? Végre lett volna esély, hogy ne csak elcsépelt PR-cikkek szülessenek a gyárról, erre te mindent elrontasz egy átkozott mozdulattal.

Hatalmas szusszanással állt le az üzem, a szerszámok halk ropogással törekedtek a környezeti hőmérséklet elérésére, szögre kerültek a védőszemüvegek, csend lett. A dohányzásra kijelölt helyen egy ütemre pattintott szikrát néhány tenyérbe rejtett öngyújtó, visszafogott beszélgetés jelezte, hogy a hét középső napja nem kispéntek, és a munka is mindjárt folytatódik. Gábor és István még mindig szótlanul nézték egymást.

A Bridgestone új téligumijának apropójából érkeztünk a gyárba, ha István keze lassabb, akkor egy rendes gyárlátogatásra. Két kiállított Blizzak LM005 abroncson kívül sokat nem érintkeztünk az újdonsággal, de abban is biztos vagyok, hogy aki téligumi vásárlása előtt áll, és eljutott eddig a cikkben, az simán megtalálja a teszteket is a neten. A Bridgestone új gumija számos szaklap tesztjén, több kategóriában kiváló eredményeket ért el, abszolút ajánlott kategória.

Nekünk az lenne a feladatunk, hogy a kulisszák mögé tekintve a gumiválasztás purgatóriumában vulkanizálódó olvasó érzelmére és értelmére hassunk a tények, érdekességek kendőzetlen feltárásával. Gyermeki izgalommal érkeztem én is a gyárba, láthatósági mellény, munkavédelmi sisak és munkavédelmi cipő került a testemre, komoly kalanddal kecsegtetett a négy kártyacsippantásra lévő üzem.

Kapcsolódó
A legdurvább Michelineket nálunk gyártják

A legdurvább Michelineket nálunk gyártják

Egy munkahely, ahol tilos nyakkendőt viselni. Viszont meg lehet tudni, hogy mitől szőrös a gumi, és mitől kerül akár 200 ezerbe darabja.

Akkor kezdett erős Szabó család-szag terjengeni, amikor fotózási tilalom mellett beléptünk a leállított gyárba. Magyarországon négy gumiabroncs-gyár működik, ebből kettőben már jártunk: a Hankook legalább mutatott gyáron kívül valamit, de bent tilos volt fotózni; a Michelinnél csak simán tiltották a fényképezést, de legalább informatív fotókat adtak; a Bridgestone tehát magasra tette a lécet az álló gyárban tiltott fotózással. Vajon mit találnak majd ki az Apollo Tyres-nél? Most mindenesetre a fotózást próbáltam házilagos eszközökkel megoldani, a gyár sajtóosztályától kapott képeken nem mutatnak sok mindent.

Kapcsolódó
Az öntömítő abroncs titka: a trutyi

Az öntömítő abroncs titka: a trutyi

...ekkor az ember beverte a szöget a gumiba, majd kihúzta, és mentünk tovább. Defekt nincs, amíg gumi a gumi, nem kell javítani.

Ezerkétszáz alkalmazottja van a tatabányai gyárnak, nyolcszáz ember dolgozik a termelésben, hatalmas az üzemcsarnok. Gépek, konvejorok, hordozótekercsek mindenhol. Vezetőnk készségesen magyarázta a megnémult üzem kihűlt gépei között sétálva a gumigyártás folyamatát. A gyárba több forrásból érkeznek a korommal színezett gumi- és szintetikus gumialapanyagok. Európában nincs divatja a fehér peremű abroncsoknak, ezért nem is kell a feketén kívül más szín. Egy átlagos gumiabroncs 12-18 különböző alkatrészből épül fel, a Bridgestone üzeme két típusú eljárást alkalmaz az összeépítésre. Az egyik, a legfejlettebb B.I.R.D. technológia, ahol a gépet kívülről etetik a nyersanyaggal és a végén kiesik a kész gumiabroncs, a másik a hagyományos technológia, ahol különböző állomásokon különböző részfeladatok készülnek el és a vulkanizáló állomáson sütik véglegesre a pizzát. A B.I.R.D. gépek, ha jól vannak beállítva húsz perc alatt összeállítanak egy gumiabroncsot, aztán már lehet is vulkanizálni.

Eltérő gumiból készül a légzáró réteg, más anyag kell az oldalfalhoz, eltérő összetételű a futófelület is. A különböző rétegeket más és más hordozóanyagra kell feltenni, van, ami textilszerű tekercsen utazik, van olyan, ami műanyag fólián. Az abroncs végszerelése a különböző rétegek egymásra tekerésével történik.

Ha elkészült a tekercs, akkor bekerül a vulkanizáló szerszámba, ami úgy néz ki, mint egy trilex keréktárcsa negatívja. Szegmensekből áll össze, ezek közé szorul be a gumi 150-180 fokos hőmérsékleten, nagyjából húsz percre. Ennyi idő alatt tökéletesen térhálósodik a kaucsuk, a képlékeny gumikeverékből rugalmas és kopásálló gumi lesz.

A vulkanizálás után fontos lépés a gumi megfelelő lehűtése, majd legvégül a legújabb technológia szerinti végellenőrző berendezés rostálja a frissen elkészült abroncsokat. Ezt úgy kell elképzelni, hogy egy összetett futószalagrendszeren haladnak a gumik és különböző szenzorok, kamerák segítségével válogatják ki a hibás abroncsokat további vizsgálatra, javításra vagy selejtezésre.

Az utolsó művelet azonban az emberi kézé. Nincs az a gép, ami az emberi tapintásnál pontosabban tudná észrevenni az apró esztétikai hibákat. A futófelületen lévő kis fehér karika az végellenőrök pecsétje.

A japán precizitás és a magyar mérnöki zsenialitás boszorkánysága rejtve maradt előlünk, pedig van tesztlabor is a gyárban, ott aztán érdekes dolgokról vallhatnak az abroncsok. Hátha egyszer beengednek oda minket.

(Gábor és István természetesen kitalált személyek, sőt, az illusztrációkon szereplő apró bábuk sem dolgoznak a Bridgestone-nál.)

Az oldalról ajánljuk

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

6 órája
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59