A Cupra, mint autómárka nagyon fiatal, alig kétéves. Emlékeznek a kilencvenes évek második felében megjelent, felkiáltójelzöld Ibizákra? Százötven lóerőt pakoltak az átszabott arcú és fenekű Polo variáns kétliteres szívómotorjába, húsz éve az nagy dolog volt. Mi ennyit láttunk akkor a Seat cupraságából, pedig Martorellben sokkal többet dolgoztak a versenygarázsban, csak az utcára nem jutott belőle.
Azóta eltelt több, mint húsz év, a Volkswagen konszern hagyta fejlődni a katalán versenyistállót, amit alaposan bejártuk a Cupra Leon bemutatója kapcsán. Grandiózus rendezvénnyel leplezték le az új sportkombit, az új e-versenyautót, és a Seat sportrészlegének új főhadiszállását is megnyitották hivatalosan. A Cupra törzs új otthona – így aposztrofálják a szupermodern épületet, amit rekordidő alatt, alig hat hónap alatt húztak fel. „A Cupra központja önálló márkanévként történő konszolidációnk csúcspontja. A saját létesítményeink lehetővé tették számunkra, hogy munkatársaink számát 200 alkalmazottra növeljük, és az autózás szerelmeseinek törzsét szerte a világon kiterjesszük” - mondta Wayne Griffiths, a Cupra vezérigazgatója.
Griffiths ezután hosszú előadást tartott a patikamérlegen pipettázott támogatói, beszállítói és az új életstílus-dizájn termékvonal szövevényes hálózatáról is. Az FC Barcelona hivatalos autóipari és mobilitási partnere a Cupra. Itthon szinte ismeretlen sportot is felkarolt a versenygarázs, a legnevesebb padeljátékost támogatja. (A padel olyasmi, mint a tenisz, csak kisebb pályán játsszák.) Az E-racert Mattias Ekström kezébe adták, nem kell bemutatni a fiatalembert, DTM-bajnok és ralikrossz-világbajnok. Beindult a kreatív gépezet, van már saját, gendersemleges cipőjük, napszemüveg, kerékpár és még valami régi stekklámpára emlékeztető hordozható dizájnlámpa is, amiről nagyon büszkén és sokáig beszélt az vezér, de szerintem apám szerelőaknájában is hasonló van, vagy húsz éve. Érezhetően mindent beleadott a konszern, bátor dolog a kényszerzubbonyban zöldülő autóipari kártyajátszmában kijátszani a Lola-T-t.
Az új márka vezére, Wayne Anthony Griffiths tapasztalt róka. 2016 szeptemberében lett a Seat értékesítésért és marketingért felelős alelnöke, 2018-ban pedig kinevezték a Cupra vezérigazgatójának. Griffiths karrierje szorosan kapcsolódik a Volkswagen Csoporthoz. 1989-ben az Audi AG-nál kezdte Ingolstadtban, utána a Seat-nál töltött néhány évet, majd visszatért az Audi-hoz, ahol vezető tisztséget töltött be az újonnan létrehozott marketing és értékesítési divízióban. A Seat értékesítésért és marketingért felelős alelnökévé történő kinevezéséig a németországi Audi AG értékesítési vezetője volt. Érthető, hogy bíznak benne, Griffiths növelte a Seat eladásait, évtizedes veszteségek után nyereségessé tette a vállalatot.
Az az igazság, hogy nem csak a csinnadratta nagy, hanem a termékek is jónak ígérkeznek. Korábban megírtuk, a Cupra Leon újdonságát, de a tök egyforma ikerdídzsék tamtamjára topogó tömeg mögött, egy beugróban figyelt a következő nagy dobásuk: a Formentor. A délceg és józan Leon sportkombija után a divatnak is adni kell egy falatot, crossover jön ki az új márkajellel az orrán, plug-in hibrid hajtással lehet majd gyorsan menni a pampákon. Ez az első saját modellje a sportrészlegnek, sikerült a személyautós arányokat ízlésesen ötvözni a piaci elvárásokkal.
A most bemutatott Cupra Leon választéka meglehetősen széles lesz. Ötajtós és kombi karosszériával is kapható lesz, háromféle teljesítmény választható hozzá. A kétliteres TSI lehet 245, 300 és 310 lóerős, de az utóbbi csak a kombihoz kérhető, összkerékhajtással. Ez az összeállítás már öt másodperces sprint időt jelent 100 km/h-ig. A konnektorról tölthető hibridben 1.4 TSI motor dolgozik, ami a 115 lóerős elektromotorral együtt 245 lóerős összteljesítményt ad le. A 13 kilowattórás akkumulátor egy feltöltésével, beosztó pedálkezeléssel a Leon akár 60 kilométert is megtehet elektromosan, ezért ez a Cupra megnyerte a zöld rendszámot. A kocsi orrát és farát alaposan átszabta a műhely, a futómű decens csüccsöt kapott, és a Cupra logo bronz színe is feltűnik a legkülönbözőbb helyeken, ami főleg a szürke fényezéssel igazán jól mutat.
A versenypályákra is ugyanolyan hangsúlyt helyez a gyár, új E-racer és TCR-kompatibilis versenyautóról is lekerült a lepel. A vezér csak beszélt, beszélt, merész számok tűntek fel mögötte a gigantikus ledfalon: 1 milliárd euró forgalom, ambiciózus célunk megduplázni az eladásokat, Németországban tízezer autót adtak el, Mexikóvárosban megnyitották az első Cupra Garage-t. Ez a márka második éve, 2019-ben 72 százalékkal nőttek az eladásaik, összesen 24 700 autó értékesítésével.
Tényleg komolyan gondolják a Seatról levált sportrészleget, nagyon komolyan dolgoznak érte, és nem spórolnak. Az egyre szigorodó környezetvédelmi határértékek erdejében már csak paprikázott hibridekkel lehet fájdalommentesen sportértéket csempészni az autózásba. Reménykedjünk, hogy bírják szusszal Martorellben, és marad valami fűszer a halandóknak is.