Kezdhetnénk felütésszerűen azzal, hogy a slusszkulcsnak slussz, de nem egyértelmű, hogy a német Schluss által honosodott-e meg a szó – azaz motorleállító kulcs, vagy a Schlüssel által, ami eleve kulcsot jelent, tehát voltaképpen baconszalonna. Ha teljesen nem is lesz slussz a kézzelfogható, fizikai kulcsnak, azt azért magabiztosan kijelenthetjük, hogy középtávon a telefonos appok jelentős teret fognak elhódítani tőle.

Az autókulcs nem egyidős az autóval - zárt utastér híján nem volt mit bezárni, ami meg a gyújtást illeti, a fél vármegye felébredt volna, mire a közönséges tolvaj végigér a soklépcsős indítási processzuson: benzincsap, szívató, kurbli, előgyújtás, gáznyitás, gyújtásállítás, újra kurbli – lincs/bilincs.
Ezután áttértek a gombos működtetésű önindításra, 1949-ben a Cadillac Type 53-at pedig már a ma ismert, visszaugrós gyújtáskapcsolás indította, mivel a gombokra ingerlékeny, kóbor kölykök hajlamosak voltak a sebességben hagyott autókkal balesetet okozni, másfelől meg bizonyos teljesítmény/köbcenti fölött az emberi erő már kevés a motor átfordításához. 38 évvel később szintén egy Cadillacet, az Allantét lehetett először gyárilag, távolról nyitni-zárni, a Ford pedig a 80-as években próbálkozott a PIN-kódos bejutással. Ezután viszont a Mercedesen volt a sor, feltalálták a kiugró pengés, távirányítós kulcsot az 1990-es SL-hez, majd 2003-ban az első proximity kulcskártyát, amit elő sem kellett már venni a zsebből.

Közben hízott is az eszköz, belekerült az immobiliser transzpondere, vészvillogót lehet vele kapcsolni, csomagtartót nyitni, és így tovább. Ez a funkcióhalmozás a BMW LCD-s okoskulcsával tetőzött, ami a kezelési lehetőségek gazdagsága miatt elsőre innovatívnak hatott ugyan, otrombasága révén viszont már születése pillanatában túlhaladott, koravén technológia volt, mérsékelten hiányzó láncszem kulcs és app között.

Ma a kulcsok többsége a cserélhetőség és a praktikum érdekében olcsó, műanyag vacak, szélsőségesen semleges dizájnnal, és bár egyértelműnek tűnhetne, hogy egy-egy modellnek saját kulcsa van, mégis ugyanaz a cucc nyitja a mezei Yarist, ami a Suprát, és ugyanaz nyitja a hatmilliós 1-es BMW-t, ami a százmilliós Rolls-Royce-t. Ez nem helyénvaló. Ellenben költséghatékony.

De hát ez egy fém pöcök/plasztik göb, hol itt a wasistdas, kérdezhetik a dizájnszkeptikusok, amire én felvetem a régi NSX, vagy a 300ZX kulcsát, hogy tessék, ilyen dögöset is lehet, ma meg itt van nekünk a Renault műanyag kártyája, vagy a Porsche, a Tesla és a Pagani miniatűrjei, bazári, fantáziátlan mind. A Paganiéban 3700 dollárért még pendrájv is van, mondom, pendrájv, a Koenigsegg Regera fekete ónixszal és gyémánttal kirakott platinapajzsa meg 250 ezer dollárért – szintén pendrájvval – zsírkonc az Arisztokrata Hiéna szájában.

A technológia tehát a külcsínre, a romantikára vakon, kecskeugrásokban közlekedik, amire gyászoló jellegű felest kell inni, mert jön a digitális kaszás a finom szerkezetekért, az apró kis baszokért, a gombokért, meg az olyan férfias mütyürökért, mint amilyen a lakat. A mechanika eleganciája vész el a kulccsal, az a báj, ahogy precízen megmunkált fém csúszik fémen, leheletnyi olajon. A hagyományos autó működése ez kicsiben, ami – szomorú rím – szintén épp avulóban van. De ez nem vérengzés, csak szenvtelen paradigmaváltás, annyi történik, hogy az ergonómiai szakértők és ipari formatervezők helyébe UX designerek ülnek, a fröccsöntők helyébe meg túlfizetett programozók, és ha jól dolgoznak, a közeljelenben rohamléptekkel fog terjedni a digitális kulcs. Úgy tűnik, a finommechanika után a tech az új sikk.

A Tesla, a BMW, a Bosch, a Hyundai után március környékén az Apple is bejelentette a maga digitális kulcsát, a CarKey-t. Közös bennük, hogy teljesen kiiktatják a fizikai megfelelőt, cserébe tudnak egy halom egyebet: ki-be parkolgatni szűk helyekről, ha elektromos az autó, csekkolni lehet a töltöttséget, elő lehet kondicionálni az akkumulátorokat, elő lehet melegíteni/hűteni az utasteret, mindezt a nappaliból, satöbbi, satöbbi, de ami valóban hasznosnak tűnik, a mester-appból meg lehet osztani a kulcsot másokkal, ezekhez pedig különféle jogosultságokat lehet rendelni: a gyerek csak az ajtót nyithatja vele; a tinédzsernek sebességlimitet lehet beállítani, és az is csak egy pöccintésbe kerül, hogy ne tudják kikapcsolni az ESP-t; a parkolófiúk, műszakiztatók előtt is zárva lehet vele tartani a kesztyű-, illetve csomagtartót.
Telefonnal is nyithatók lesznek az autók
Az Apple Carplay frissítése nyomán iPhone-nal nyitni, és indítani is lehet majd az autókat, bár még csak BMW-kkel működik a funkció.

A kulcs tehát ugyanannak a funkcióhalmozó tendenciának esik áldozatul, ami eddig őt hizlalta: maga is funkcióvá fokozódik le. Ez olyan, konyhafilozófiai ajtókat nyitogató jelenség, ami a technológia fejlődésének irányára kérdez rá, és ha absztrahálok egy kövéret, akkor azt mondom, hogy a perifériák integrációjával az ember látszólag az entrópia ellenében munkál, s ennek valahol egy augmentált disztópiában van a vége.
De vissza a mába, nézzük az appok különbségeit, hadd pumpáljon a technofil progresszívekben a dopamin: amíg a BMW és az Apple NFC-re épít, addig a Tesla Bluetoothra, ám mivel az NFC legfeljebb 4-5 centi távolságig érzékel, előbbiek nemcsak a Teslával, de a már meglévő proximity kulcsokkal szemben is hátrányból indulnak: zsebből, táskából készüléket előkotorni, és a leolvasóhoz odatartani nyűg (kerülőút az AppleWatch). Az Apple estében az alapbeállítás, az Express, nem igényel biometrikus autentikációt, tehát arc- vagy ujjlenyomat azonosítás nélkül nyílik az ajtó, ami valamelyest gyorsít a folyamaton, közben viszont egészen vékonyra radírozza a kényelem és biztonsági rés közti vonalat.

Az Apple technológiájáért felelős Car Connectivity Consortium (tagok: Apple, BMW, GM, Honda, Hyundai, LG, Panasonic, Samsung, Volkswagen – érdemes tehát komolyan venni) azonban ennél messzebbre céloz, a Digital Key következő, Release 3.0-s verziója már Ultra-Widebanden (UWB) kommunikál majd, ami kiküszöböli a fenti hiányosságot, emellett pedig olyan biztonsági előnyöket hordoz, amikkel elvileg a klasszikus, jelmásolós lopások (relay attack) megelőzhetők.
Ilyen zavarba ejtő is lehet egy profi autólopás
Ha valaki égnek tartott zsinórantennával tipeg a házad előtt, készülj a bajra.

De ha lemerül a telefon, akkómivan? Az appok úgy operálnak a telefon energiamenedzsmentjével, hogy lemerülés után még 5-6 óráig képesek nyitni és indítani az autót, a többséghez pedig jár egy plusz, bankkártya méretű kulcskártya, ami mobilhálózat és áram nélkül tudja ugyanezt. De ha ez sem elég, „Aime DD” nevű youtuber mintájára aceton-keverékkel leoldhatjuk a kártyáról a műanyagot, és az RFID chipet biopolimerbe ágyazva beültethetjük az alkarunkba (Videó lent, aki nem bírja a vért, ne nézzen oda). Mondja azt nekem valaki ezek után, hogy a teslások nem furák - nézzünk csak Karottára, ő is ugyanezen dolgozik, már ha az elektromos hajtás tekinthető chipnek, a bőröndbarna 912-es Porsche meg alkarnak.
Szóval a dolog potens, már a mai autómegosztó rendszerek (Mol Limo, GreenGo, ShareNow) is telefonnal nyitnak-zárnak, viszont a hátrányokról és kockázatokról is muszáj szót ejteni, kezdve azzal, hogy telefonos applikációval nehezebb nyakon szúrni az utcai támadókat, folytatva a techcégek feltörhetőségén (ld. Twitter-breach) ezzel együtt az autók lophatóságán át, egészen odáig, hogy mennyire érdemes és biztonságos mindent egyetlen eszközbe integrálni. Arról csak soha el nem olvasott Felhasználási feltételek fognak szólni, hogy gyűjtenek-e így adatokat a felhasználókról az appok, és ha igen, milyen harmadik felekhez fognak ezek kerülni. Márpedig fognak, óriási biznisznek ígérkezik ez a piac, annak fényében meg főleg, hogy az UWD-vel már 30 centiméteres pontossággal meg lehet állapítani a telefon helyzetét: így már azt is tudni lehet majd az emberről, hogy melyik müzlisdoboz előtt lamentál. Úgynevezett fegyvertény.
Nyilvánvalóan megosztó a kérdés, hogy ki hogyan viszonyul a digitális kulcsokhoz, de mindjárt meglátjuk, hogy mennyire. Legyen fele-fele, mert az úgy van jól, ha egyaránt vannak ragaszkodó konzervatívak, és olyan holdkóros jövőbuzik is, mint amilyen Ferdinand Porsche, Carl Benz és Henry Ford volt a maga idejében.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
