Előfizetnél az autód felére?
Amíg csak néhány nyomorult kilowattal töltöttek a több száz kilós akkupakkok, jó alternatívának tűnt egyszerűen kivenni a lemerült egységet, és betenni egy másikat. Ez nagyjából 5 percet vett igénybe, ami nem hogy az akkori egynapos töltésekkel, de még a hétköznapi tankolással szemben is versenyképesnek tűnt.

Ám a töltés azóta folyamatosan gyorsul, emellett két további tényező is az akkucsere ellen dolgozik: hiányzik egy egységes akkumulátor-rögzítési szabvány, ami a gyártók közti verseny, és a fejlesztési irányok különbözősége miatt egyébként is lehetetlennek tűnik, a másik akadály pedig a nyersanyag szűkössége. Igaz, hogy egy éve esik a lítium árfolyama, ám a szakértők már jövőre meredek emelkedést jósolnak. Ezek fényében nem meglepő, hogy az akkucserés vállalkozások sorra bedőltek: 2013-ban olvasónk is látott bezárt csereállomást Dániában, a Tesla 2014-ben adta fel, és velük együtt nagyjából mindenki más is zsákutcának tekinti a dolgot. Kínát leszámítva.

A nagy kínai vállalatok közül a NIO az, amelyik a legaktívabban dolgozik az ügyön, ám félreértés volna azt gondolni, hogy a fenti okok ellenére tartanak ki mellette. A NIO célja nem a töltés forradalmasítása, mint láttuk, az nem is épp járható út, hanem egy új üzleti modell, a BaaS, Battery as a Service (akkumulátor mint szolgáltatás) megvalósítása. Ez annak az általános világpiaci átalakulásnak az egyik megjelenése, amely során a nehezen megváltoztatható, drága és komplex termékek helyett a folyamatos és rugalmas szolgáltatásokra kezdenek fókuszálni a különböző vállalatok. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ügyfél csak félig vásárolja meg az autót, a másik felére, az akkumulátorpakkra pedig előfizet.

Ez a félmoduláris felépítés kiküszöböli az abból következő problémát, hogy a folyamatos technológiai fejlődés révén az akkumulátor néhány év alatt elavul, gyorsabban, mint az autó, ami hordozza. És azáltal, hogy kiiktatódik az elektromos autó legdrágább egysége, jelentősen olcsóbbá is válik az autó - vagyis gyorsabban demokratizálódik az elektromos közlekedés. A NIO konstrukciója 3 millió forintnyi vásárlási árkedvezményt jelent, ami a közepes SUV-juk, az ES6 esetében a vételár ötödét jelenti, cserébe egy 70 kWh-s akkumulátorért (havi hat cserével) 40 000 forintnyi jüan bérleti díjat kell fizetni. Azoknak viszont, akik csak az akkupakkra tartanak igényt, de cserére nem, ugyanez 3660 forintnak megfelelő jüanba kerül.
Nio ES6: a legolcsóbb elektromos terepjáró?
Ez már a kínai cég második modellje, az elsőből állítólag már eladtak vagy tízezer példányt.
Ez így leírva nagyon szép - túl szép is, mivel a megvalósítás borzasztóan tőkeigényes: az akkumulátorok drágák, és a csereállomások telepítése is költséges, így nem csoda, hogy a 2020-ig tervezett 1100-ból eddig csak 142 állomás készült el. Ezekben 2014 óta 500 000 csere történt, de érdemes észben tartani, hogy ezek nem a benzinkutak kiváltására készülnek, így nem is szükséges belőlük a kutakéhoz hasonló lefedettség. Emellett viszont azt is látni kell, hogy a NIO az eddig eladott összes autóján veszített, ám ha ezt valahol meg lehet csinálni, az csakis az erős állami befolyással működő Kína lesz. Ha pedig működik a modell, akkor azt más, európaiak számára releváns gyártók is átvehetik a jövőben.

És hogy nem csak egy különutas hóbortról van szó, azt az is mutatja, hogy augusztusban írták alá az autótest és az akkumulátor különválasztásáról szóló közös nyilatkozatot a nagy kínai gyártók. A húsz aláíró között a NIO, a FAW, a SAIC, a Dongfeng, a Brilliance és a BAIC mellett olyan energetikai kutató-szervezetek is szerepelnek, amik állami hátszéllel támogatott intézeteket kapcsolnak össze. Akarat tehát van, pénzt meg majd nyomtatnak hozzá.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
