Egyszerre pazarló és takarékos – a jövő a BMW szerint
Digitális bemutató: BMW iX 2021
A BMW elektromos modellsorának csúcsa, az iX novemberben érkezik a német szalonokba, és talán a magyarokba is befut még idén, hiszen Dingolfingban túl vannak a nullszérián és már a sorozatgyártást készítik elő. Érdemes alaposan megnézni, mert a gyár azt mondja, ez az elektromos crossover jelöli ki az irányt a jövő BMW-i számára.
A fejlesztést, és a tegnapi digitális bemutatót vezető Johann Kistler 1978 óta BMW mérnök, az E21 volt az első projektje, meg is jegyezte, hogy számára e típus a búcsú, várja a nyugdíj. És azt is világossá tette, hogy hiába ismeri jól az elmúlt évtized számtalan kiváló BMW-jét, a szerinte repülő szőnyeghez hasonlítható iX teljesen lenyűgözte, olyannyira, hogy amikor visszaült a szolgálati 530d-be, elsőre azt hitte, valami meghibásodott. Hiába: az elektromos meghajtással járó csendet, vibrációmentességet és e nyugalmat teljesen meghazudtoló teljesítménycunamit nagyon könnyű megszeretni.
A műszaki tartalomról sok újdonságot nem mondott el Herr Kistler, hiszen már az előzetes anyagokból tudjuk, hogy az iX két villanymotort, és így összkerékhajtást kap, több mint 500 lóerős teljesítménnyel. Bruttó 100 kWh feletti kapacitású az akkumulátor, és a WLTP ciklus szerint 21 kWh/100 km alatt marad a fogyasztás, a hatótáv így állítólag 600 km lesz. Az i3 és a Rolls-Royce gyártástechnológiáit egyesítve szénszálas műanyaggal erősített alumínium térháló a karosszéria, az iX mégis eléri a 2,5 tonnát, ám a fogyasztás csökkentése érdekében meglepően jó, 0,25 a légellenállási együtthatója. Akár 200 kW töltési teljesítmény felvételére lesz lehetőség, ezzel 10-ről 80%-ra 40 perc alatt feltölthet az akku, de 120 kilométernyi delejt akár már 10 perc alatt felvesz, tehát megfelelő töltőhálózattal alkalmas lesz hosszú távú utazásra.
E fenti adatsor igazából nem meglepő, minden drága elektromos autó hasonló számokkal szédít, ám a BMW-nél arra is igyekeznek figyelmet fordítani, hogy a gyártás fenntarthatóbb legyen. Közvetlenül leszerződtek néhány kobalt- és lítiumbányával, a nyersanyagból pedig négy beszállító gyárt számukra cellákat, melyekből saját maguk állítják össze az akkucsomagokat Dingolfingban, illetve a kínai piacra a helyi gyárukban. A ritkaföldfémeket teljesen kihagyták a technológiából, a nikkelt pedig 50%-ban újrahasznosításból szerzik be, szóval ha kis lépésekben is, de egyértelműen a valóban tisztább autózás irányába mozdulnak a gyári szóhasználatban ötödik generációsnak nevezett villanyhajtásukkal.
Ilyen technológiai tűzijáték mellett nyilván nem lesz olcsó az iX, tehát az utasokat el kell kényeztetni. Ennek részeként nagy hangsúlyt kap a design, hiszen a villanyautókra jellemző módon sík padlós lesz az iX, van tér kibontakozni. Kimagasló anyagminőséget ígér a gyár, ám a bemutatón kiderült, hogy hiába X5 alapterületű az újdonság, X7-re hajazó utastéri légköbméterrel, nem lesz belőle hétszemélyes változat. A csomagtér nagyjából 500 literes, a padló alatt külön rekesszel a töltőkábelek számára, mert az orrát úgy építették meg, hogy ne kelljen nyitogatni – ha jól értem, a BMW jelvény mögött bújik meg az ablakmosó folyadék tartálya, mint egyetlen rendszeres figyelmet igénylő pont az orrban.
Az utastér következő szintre lép a digitális élmény terén is, és ez az, amit leghamarabb láthatunk viszont más modellekben. A fizikai gombok számát jelentősen csökkentették, helyettük érintés- és hangvezérlés áll rendelkezésre, illetve a megszokott iDrive tekerő. A műszerpulton egyetlen hatalmas, a vezető felé ívelt kijelző uralkodik, melyen 12,3 hüvelykes óracsoportot és 14,9 hüvelykes infotainment panelt helyeztek el, és kulcsra se lesz feltétlen szükség, mert mobiltelefonnal nyitható és indítható az iX – de bevezetéskor csak iPhone használók számára. Felkészítették 5G adatkapcsolatra, ha az adott hálózaton az már elérhető, és hogy semmi se maradjon hagyományos, hatszögletű kormány várja a sofőrt.
Bár még hónapokig nem lesznek személyes benyomásaink az autóról, az már most látszik, hogy az iX fontos modell a BMW életében. Herr Kistler úgy fogalmazott, hogy míg az i3 és az i8 konkrét célra készültek, városi autónak és szupersportkocsinak, addig az iX a teljes értékű autóságot célozza. Ezt akár úgy is érthetjük, hogy nem X5 mellé, hanem helyette ajánlják a kuncsaftoknak – és ez egyértelmű váltás a BMW részéről. Nem sokkal később, talán már 2022-ben követi a bizonyára elérhetőbb áron kínált i4, ami pedig a 3-as és 4-es széria vásárlóira lő majd, szóval minden jel szerint komolyan gondolták a bajorok, hogy 2030-ra a kínálatuk kétharmada teljesen elektromos lesz.