A szigorodó EU-s kibocsátási szabályok kapcsán divatos magatartás a vádló jajveszékelés: „miért Európa szigorít és fojtja meg a kontinens autóiparát (annak aranygermán bölcsőjét ráadásul!) és veszíti el helyzeti előnyét a globális versenyben, miközben a. a tengeri hajózás; b. a koszos fejlődő országok elavult gépparkja; c. Amerika óriás-pickupjai; d. a náci űrgyíkok csillaghajói az igazi szennyezők?” A c. választ, tehát Amerika többtonnás, V8-as bestiáit a középpontba állítva vizsgáljuk meg a kérdést, közben pedig egyéb szennyezőkről is szót ejtünk.
Sok SUV sokat szennyez
Azt ebben a cikkben már megnéztük, hogy nem minden terepjárónak látszó tárgy bűnös. Az eleve személyautó alapú crossoverek többlet-fogyasztása és szennyezése a nagy egészhez képest nem is olyan jelentős, így a világ progresszív környezetvédő közössége sem tűzné vasvillájára az SUV-k fejét, ha e nagyzási hóbort megállna egy CR-V szintjén. Az Egyesült Államokban viszont töretlen trend az ennél jóval nagyobb, Európában értelmezhetetlen Gargantuák és Pantagruelek hétköznapi használata, melyet két közhelyes adattal szokás szemléltetni: Amerika legnagyobb és a világ második legnagyobb példányszámban eladott autója a Ford F150, és odaát az eddig domináns szedánok kárára már minden második eladott autó valamilyen SUV-származék.
A SUV bűn, nem?
Többen maradnak benne életben, viszont több gyalogost ölnek meg - a SUV-őrület alaposan átrajzolta az autózást, de mi lehet ennek az oka?
A szennyező mivoltjukat is nehéz tagadni, egy évtized alatt 0,55 gigatonnáról 0,7 gigatonnára emelkedett a széndioxid-kibocsátásuk, s így az energiaszektor utáni második legnagyobb szennyezővé * lépett elő a világ SUV-flottája. Őket kis lemaradással követi a nehézipar és a közúti szállítmányozás, és a repülés is csak ezek után következik, de ezekre még visszatérünk. A negyvenezer lóerős konténerszállítókat elnézve nagyjából hihetetlennek hangzik ez a tabella, de az SUV-k hatását az erősíti fel ennyire, hogy rengetegen vannak, és csak még rengetegebben lesznek, ha minden így folytatódik.
*a kibocsátás növekedésének második legnagyobb okozójává
Egy átlagos SUV fogyasztása negyedével nagyobb egy normál személyautóénál, de az F150-féle óriás pickup-, és a Toyota Sequoia-féle óriás-SUV szegmens tagjai ezt többszörösen túlszárnyalják. A Sequoiához 16-17 litert írnak a felhasználók (a katalógus-adatokat mindenkinek állampolgári kötelessége kiröhögni), de nem szabad igazságtalannak lenni: a többi kategóriához hasonlóan az SUV-k fogyasztási és kibocsátási adatai is folyamatosan javulnak (pdf). Csak hát ahogy egyre inkább a nagyobb autók felé tolódik el a közízlés, úgy válik semmissé ez a nyereség: 2040-ig az SUV-k napi 2 millió hordóval fogják növelni a napi olajigényt, amivel mintegy 150 millió elektromos autó által megspórolt kibocsátást oltanak ki. Továbbá lassítja a javuló tendenciát az autók meredeken növekvő teljesítménye és a kicsivel lankásabb emelkedést mutató súlya is, ezzel kapcsolatban szálljunk magunkba egy kicsit mi, megvezethető fogyasztók is.
AMERIKÁBAN MINDEN CAPS LOCK
Az amerikai állampolgár fogyasztói viselkedése persze nem gonoszság, végtére is nem utálják a Földet. Más tényezők - a magas életszínvonal, a hagyomány és az autóipar szabályozása - predesztinálja őket arra, hogy azt vegyenek, amit. Az OECD adatai szerint az USA-ban az egy főre eső, átlagos, nettó jövedelem évi 45 ezer dollár, Németországban 34 ezer dollár, míg Magyarhonban 18 ezer dollár, ugyanebben a sorrendben az emberek teljes vagyona átlagban 632 ezer, 260 ezer, illetve 104,4 ezer dollár. Egyszerűen megtehetik, hogy kolosszusokkal járjanak, főleg, ha számításba vesszük, hogy az üzemanyagárak nem csak kereset-arányosan, de abszolút értékben is kedvezőbbek, mint nálunk. A üzemanyag-fogyasztásnál még alapvetőbb tényező az autók ára, az alábbi táblázatban összeszedtem a három ország legnépszerűbb típusait. Ha pedig van mibű, akkor csak egy lökés kell ahhoz, hogy beinduljon a többet, többet, többet akarás, ami nagyjából elidegeníthetetlen emberi tulajdonság. Pláne, hogy passzióból önmegtartóztatni, vásárlói absztinenciába burkolózni egy fogyasztáson alapuló társadalomban egyenlő a szociális öngyilkossággal - spóroljanak a szegények!
Top 3 típus/ország | Alapár dollárban |
USA | |
Ford F150 | 35 050 |
Chevrolet Silverado | 36 810 |
RAM 1500 | 32 595 |
Németország | |
Volkswagen Golf | 24 607 |
Volkswagen Tiguan | 34 844 |
Volkswagen Passat | 36 853 |
Magyarország | |
Suzuki Vitara | 18 099 |
Suzuki SX4 S-Cross | 17 970 |
Škoda Octavia | 26 018 |
A második ok kevésbé egzakt, mégis jelentős: ez a hagyomány. Amerika és az automobil kölcsönösen tette naggyá egymást, s ennek a kapcsolatnak a középpontjában mindig is a fölényes nyolchengeresek és a rancheken poroszkáló pickupok álltak. A jenkik Colttal hódították meg, pickupokkal tették termővé és izomautókkal élvezték ki a kontinenst, nyilván az identitásuk részévé váltak ezek a tárgyak, amit a gyártók, mint potrohos, nyakkendős szúnyogok, pofátlanul ki is használnak. Ez azért fontos, mert a kulturális kontinuitás nélkül nem működne ez az egész pickup-biznisz, hiszen ha Németországban váltana hirtelen irányt a szabályozás, és nyitna utat az ilyen autóknak, a snájdig német akkor sem csapna a fejébe kovboj kalapot, és állna át Golfról Tahoe-ra - egyszerűen nincs hagyománya.
A harmadik faktor ennél kézzelfoghatóbb, így az is boldog lehet, aki nem hisz a fenti kultúrhumbugban. Az 1970-ben bevezetett, majd több lépcsőben frissített standard jogilag elválasztja a személyautóktól a SUV-ket. A klasszifikáció történhet a megengedett legnagyobb össztömeg (GVWR), a belső tér mérete, stb. alapján, a lényeg, hogy a light truckokra más szabályok vonatkoznak, grátiszként jelentős kedvezményekkel lehet megvásárolni őket (vállalkozások számára teljesen adómentesek), emellett a gyártók flottaátlag-szabályozása is megengedőbb velük szemben. A szabályok tehát mind a fogyasztás/kibocsátás, mind biztonság terén eltérnek a személyautókra vonatkozóktól, ebből kifolyólag születhetnek olyan gyalogosdaráló, nyakas dögök, mint amilyen mondjuk a Silverado 2500. Az üvegház hatású gázok szempontjából jelenleg nem a súlya, hanem a „lábnyoma” (footprint) alapján kerül besorolásra a jármű, amelyet a tengelytáv és a nyomtáv ad ki (2012/2016 CAFE/GHG). Csakhogy szakértők szerint egy jármű lábnyomának 0,7 négyzetméteres növelése két-három százalékkal lazább emissziós kötelezettséget ad...
...és úgy tűnik, hogy több ezer év gyermeknevelése alatt sem sikerült megtanulni, hogy a kivételezés nem vezet jóra. A gyártók könyörtelenül kihasználják e fonák helyzetet, és az otromba méretnöveléssel odázzák el a valódi fejlesztéseket. Ebben pedig az a szomorú, hogy közben a kicsi és eredendően környezetbarátabb autókra - amik a pickupok fogyasztásának töredékéből eljárkálnak - olyan terheket ró a szabályozás, amelyek miatt nem éri meg őket tovább gyártásban tartani.
Amerika tehát nem enged a méretből, nem is engedhet, hiszen ha a többség már nagy méretű autóval jár, kisebb járműben utazni is veszélyesebb. A nem tágítást látszanak alátámasztani az elektromos átállás zászlóshajóinak szánt, szintén borzasztó méretű villanypickupok, ld. GMC Hummer és társai. A fenti faktorok alkotta ballaszt miatt a 2025-ös kibocsátási limitek is jóval kevésbé ambiciózusak az európainál, pedig ugyanazt az atmoszférát szennyezzük: míg az Egyesült Államokban a light truck kategóriát is beleszámítva 107 g/km a cél (kizárólag a személyautó kategóriát nézve 91 g/km), addig az Európai Parlament a 68–78 g/km közötti sávot célozta meg.
Megmutatták az új, elektromos Hummert
A GMC kínálatában felbukkanó ezer lóerős szuper-pickup bizonyítja, hogy a General Motorsnál még mindig erős a formatervező részleg.
Tankerek és fejlődő országok
A cikk elején már kapott említést a széndioxid-kibocsátás összetétele, amelyet szívesen húz elő háti tegezéből a harcos kommentelő: „amíg a világtengereket járó hajók önmagukban többet pufognak ki, mint Újpest, addig felesleges az elektromos autókba ölni a fejlesztési pénzeket.” Ennél azért árnyaltabb a kép, kapaszkodjunk: a világ összkibocsátásának 16%-áért felel a transzport, ezen belül a hajózás a (tanulmánytól függően) 2-5 százalékáért tehető felelőssé, miközben a közúti szállítás ennek többszöröséért: mintegy 12 százalékért. Egy szinttel lejjebb azt látjuk, hogy ennek a közúti szennyezésnek a hatvan százalékát az autók, motorok és buszok termelik, a maradék negyvenet pedig a teherautók. Hogy annak a hatvan százaléknak további hányad része jön az SUV-kből, és még azon belül mennyi az amerikai óriás SUV-k sara, azt már nehéz lenne pontosan megállapítani.
A leszűrhető tanulság ebből az, hogy teljesen felesleges az emisszió multidimenziós matrjoskájának egy-egy babáját kipécézni, és arra ujjal mutogatni. A hatékony csökkentéshez minden szektornak fejlesztenie kell, mivel a projekciók szerint (sok más mellett) mind az autók, mind a hajózás, mind pedig a fejlődő országok nominális és abszolút szennyezése jelentősen növekedni fog az elkövetkező 30 évben. Idilli aktus lenne a demokraták részéről, ha szép lassan nekiállnának megreformálni a torz járműparkért felelős szabályrendszert, de ha az óriás-pickupok folklórban elfoglalt betonbiztos helyét nézzük, valószínűbb, hogy kibekkelik a dolgot, amíg Musk nem lesz az elnök.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Pókmajmot találtak egy kaliforniai gyorshajtó Rolls-Royce-ában
Az autóban tartózkodó két majom közül az egyiket letartóztatták.
- Hírek
Porig égett hét hidrogénbusz Franciaországban, az egyik jármű okozhatta a tüzet
Nagyjából 4,2 millió eurós, azaz 1,75 milliárd forintos kár keletkezett.
- Technika
Olcsó japán hibrid, buktatókkalMűhelyPRN: Honda Insight 1,3 Hybrid – 2009.
Jóval olcsóbb, mint a kortárs Prius 3, cserébe kevésbé fejlett, az akkucsere költsége pedig fájdalmas.
- Hírek
Tíz új autóból kilenc elektromos volt Norvégiában 2024-ben
Az eladások csaknem 90 százalékát vitték a villanyautók.
- Hírek
Menni akart a kamionos, áthajtott a piroson, letörte a vasúti sorompót
A sietős fuvarozónak mákja volt, hogy nem jött vonat. A rendőrökkel nem volt szerencséje.
- Hírek
Javítják az M1-esen megsérült hidat Tatánál, több kilométeres a torlódás
Csak a belső sáv járható az érintett területen.
- Hírek
Lázár János nekimegy a késéseknek: júniustól 20 perc után visszajár a jegyár fele
Késési biztosítást, vécéfelújítási programot, új buszok beszerzését ígért Lázár János a közlekedésinfón.
- Hírek
Bemutatkozott a közel 500 kilométeres hatótávú Hyundai Creta, de van egy rossz hírünk
Az olcsó villany-Hyundaiból Európának nem jut.
- Olajdoktor
Kéken füstöl a dízelem, a túltöltött motorolaj lehet a gond?
1500 kilométer után kezdett rendellenesen viselkedni az autó.
- Hírek
Visszahívnak csaknem 23 ezer Kia EV9-et, mert valaki megfeledkezett az ülés rögzítőcsavarjairól
Csak az egyesült államokbeli modelleket érinti a hiányosság.
- Hírek
A luxus-SUV-k elszívják a levegőt a luxusszedánoktól
Harmadával csökkentek a luxusszedánok eladásai 2024-ben. Nem a vásárlóerő szűnt meg: a drága SUV-kből egyre többet adnak el.
- Hírek
Elkezdte ütni a sofőrt a részeg utas, baleset lett a vége
Az Egri Járási Ügyészség a férfit a közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésével vádolja.
- Hírek
Úgy megküldték murván ezt a 120 ezres Focust, mintha WRC lenne
Egy egyhatos, 100 lóerős Focust fogtak be alkalmi raliautónak. Hatalmas mókának tűnik.
- Tesztek
Felejthetetlen névvel próbálkozó tucatautóTeszt: Ford Capri 77 kWh Extended Range - 2024.
Sosem lesz már annyira tökös a Ford, hogy egy népnek szánt egyszerű kupét hozzon, de a név ott lógott a falon, hát rászögelték erre az új krumplira.
- Technika
Top 10 SUV a legnagyobb csomagtérrel
Síeléshez ajánljuk: az elsődleges szempont a csomagtartó mérete, és a csúszós utak miatt az összkerékhajtás is feltétel.
- Hírek
Köszi, belső égés és SUV-k: 40 éves eladási rekordot dönthet a Mazda az USA-ban
A japán gyártó szinte kizárólag különböző hobbiterepjáróknak köszönheti a sikerét.
- Hírek
Frontális karambol történt az M3-as autópályán, lezárták a sztrádát
Hatvan közelében, a főváros felé vezető szakaszon történt a baleset.
- Hírek
Minimális álcával tesztelik az új Volkswagen T-Roc-ot
A T-Roc második generációját még idén bemutatják.
- Hírek
Hídnak ütközött egy teherautó az M1-esen, két sávot lezártak
A híd szerkezete megsérült, a kár súlyos. A forgalomkorlátozás miatt dugóra kell számítani.
- Hírek
Két ökör megfeneklett a homokban egy Ferrarival, ökrös szekér mentette ki őket
Nem túl meglepő módon kiderült, hogy a homokos tengerpart nem a Ferrari California terepe.
- Hírek
Járőrautó mellől indított gyorsulási versenyt egy BMW-s, egy audis és egy toyotás
A járőr egy darabig üldözte a BMW-st, de végül felhagytak a követésével.
- Égéstér
A bérlőknek nem kell villanyautó
Sződi János nem csak a MűhelyPRN-ből ismert Avalon szerviz tulajdonosa, de az Autókölcsönzők Szövetségének elnöke is.
- Hírek
Szombattól legálisan lecserélheted a halogént LED izzóra
De nagyon nem mindegy, hogy milyenre.
- Hírek
Először csökkent a Tesla éves kereslete
A Cybertruck sem segített. A részvények így is növekedtek az előző évhez képest.
- Hírek
Kabrióként és négy ajtóval marad a BMW M8, tisztes sportautóként elkaszálják
A 8-as sorozat új generációja 2026-ra volt tervezve, de a vezetőség még nem döntött a modell jövőjéről.