Doktor Wéber elemez: Brit diagnózis

10. futam, Brit Nagydíj, Silverstone

2021.07.21. 10:01

Tíz futam – ennyit bírt ki balhé nélkül az idei világbajnokság, és tulajdonképp ez volt az első igazán komoly csattanás a két bajnokaspriáns, Hamilton és Verstappen között. Pedig enélkül is volt érdekesség ebben a silverstone-i hétvégében, amelynek már a formátuma sem az évtizedek óta megszokott volt.

Státusz:

  • Pénteki időmérő, két szabadedzés és 100 km-es sprintfutam szombaton – ez volt a kínálatban az idei első teltházas versenyhétvégén, a kísérleti lebonyolítás pedig pont az F1 bölcsőjében, Silverstone-ban debütált. A mérleg pozitív oldalán a mindhárom napra garantált izgalmak, és az első körökben igazán pörgős sprintkvali szerepeltek, a negatívon a Parc Fermé szabályok miatt szinte okafogyottá váló szombati szabadedzés, és a 100 km-es hosszával a kelleténél hosszabb sprint versenytáv.
  • A kevesebb több lenne, 8-10 akciódús körrel érzésre még inkább turbófokozatba kapcsolna a mezőny, mert az utolsó körök már most is barátságos kocsikázássá szelídültek az elejéhez képest.
Fotó: Peter Cziborra/Reuters
Fotó: Peter Cziborra/Reuters
  • Alonso sprintfutamos első köre az elmúlt idők legkomolyabb előretörése volt száraz pályás körülmények között, szinte minden helyezkedése és előzése tanítani való volt. A régi énjét megvillantó spanyol a 11-ről at 5. helyre tornázta fel magát egy körön belül, és habár a két McLaren végül lenyomta, így is a hétvége egyik szenzációját szolgáltatta, amit vasárnap még megfejelt egy erős 7. hellyel. Sergio Perez pont ellentétes hétvégét produkált, közepes időmérőt követően nagyot hibázott a sprintversenyen, majd a boxutcai rajtját követően sem tudott értékelhető tempót mutatni, pedig a piros zászlós megszakítás neki igazán kapóra jött. Az eddigi legrosszabb hétvégéje volt Red Bull színekben, ami nem jó tendencia tíz futam után.
  • Döntő fontosságú volt a szombati sprintfutam első köre is, de nem csak azért, mert Hamilton rosszul rajtolt és emiatt bukta a másnapi pole-t, hanem mert ott már egyszer lejátszották a Copse kanyar előtti párharcot, vagy ha úgy tetszik a másnapi balhé főpróbáját. Hamilton akkor is szélárnyékot fogott az eleve nagyobb tempójú Mercedesszel, majd Vertsappen középre húzódását követően a külső ívet választotta, ahonnan a kanyarhoz érve már nem volt esélye támadni. Másnap viszont tisztán emlékezett erre az esetre...
  • Hamilton a vasárnapi Nagydíj rajtja után egyből keményen támadta Verstappent, kanyarokon át birkóztak is egymással, majd ismét elértek a Copse előtti részhez, ahol az utolsó 200 méterig minden ugyanúgy zajlott, mint szombaton: Hamilton közelít, Vertsappen középre húz, Hamilton elindul mögé, majd kívülre, ám innentől beülteti a hintába Verstappent, és átvág belülre, amire a holland már nem tud reagálni. A pozíció tehát megvolt, azonban annyira szűken a fal mellett, hogy a 314 km/órás tempó és a teletank hatására Hamilton elmérte a kanyarbejáratot, és egy-másfél autónyival szélesebben fordult csak el a normális ívhez képest. Verstappen addigra már közelített befelé, a többi meg már történelem: 51G-s becsapódás a gumifalba és nullázó vb éllovas.
  • A szabálykönyv egyértelműen fogalmaz: a pozícióban lévő támadónak egy autó szélességnyi helyet köteles hagyni a védekező, ezt pedig Verstappen a kanyarodás minden pillanatában szabadon hagyta, azonban Hamilton nem fordult be abba a másfél autónyi résbe, ami rendelkezésére állt volna, hanem alulkormányzottan keresztbe csúszva keresztezte Verstappen ívét. Akár mozgóképen, akár kikockázva tökéletesen látni a kanyar irányához képest kifelé mutató Mercedest, miközben a Red Bull a természetes kanyarívet követte éppen annyival szélesebben, hogy mellette egy autó kényelmesen elfért volna. Minél több szögből nézi meg az ember, annál egyértelműbb az eset.
  • A verseny végén Hamilton nagyon hasonlóan előzte meg az addig vezető Leclerc-t – aki tegyük hozzá tökéletes hétvégét produkált, 2 kör és néhány motorkihagyás híján behúzva a győzelmet 70 évvel az első ferraris diadalt követően, de a Ferrari ezúttal esélytelen volt a tempóból érkező Mercedes ellen. Viszont bármilyen hasonló is volt a két eset, a lényeg pont az apró különbségekben van. Az a plusz 2-3 méter, amivel Hamilton beljebb csúszott a Verstappen elleni manővernél, éppen az okozta a balesetet. Ebben a szituációban Hamilton volt a támadó, ő jött hátulról, így az élen álló Verstappennek joga volt a kanyarhoz és a szabad ívválasztáshoz, ha azt az egy autónyi helyet meghagyja maga mellett.
  • Persze régóta a levegőben lógott egy ilyen ütközés, ahhoz képest egész sokáig húzták, ám Hamilton ezúttal is szerencsésen jött ki az esetből, csakúgy, mint az imolai kicsúszása után, mert nem csak alig sérült az autója, de a futammegszakítással mindent meg tudtak javítani, ráadásul az addig nem látszó eltört keréktárcsát is gond nélkül cserélhették, ami normál esetben biztos kiesést eredményezett volna.
  • Hamiltont végül 10 másodperces időbüntetéssel sújtották „ütközés okozásáért”, ami az 52 körös verseny elején felért egy nesze semmi fogd meg jól-lal Verstappen kiesése és Perez boxutcai rajtja után. 10 másodperc a futam legelején nem versenyt befolyásoló tényező egy olyan autónak, ami a Red Bull kivételével körönként minimum 7-8 tizedmásodperces előnyben van a mezőny többi részével szemben. A sportfelügyelők így tulajdonképpen adtak is büntetést, meg nem is, amit valószínűleg az is befolyásolt, hogy ez épp Hamilton hazai versenye volt, teltház előtt. A szabálykönyvben ugyan nem szerepelnek pontos büntetési tételek, mert minden esetet egyénileg lehet csak elbírálni, de a csapatok és a nagyközönség számára is olykor nehezen követhető logika alapján döntenek a sportfelügyelők a rendelkezésükre álló büntetési tételekből. Két héttel ezelőtt a pontszerző helyen kívül, tét nélkül harcoló Kimi Räikkönenre simán kiszórtak egy utólagos áthajtásos büntetést (+20mp), amikor összement Sebastian Vettellel az Osztrák Nagydíj utolsó körében. Az ok ugyanaz: ütközés okozása.

 Javaslat:

Kontroll 2 hét múlva.

Képek: Peter Cziborra/Reuters

Az oldalról ajánljuk

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

42 perce
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49