Doktor Wéber elemez: Brit diagnózis

10. futam, Brit Nagydíj, Silverstone

2021.07.21. 10:01

Tíz futam – ennyit bírt ki balhé nélkül az idei világbajnokság, és tulajdonképp ez volt az első igazán komoly csattanás a két bajnokaspriáns, Hamilton és Verstappen között. Pedig enélkül is volt érdekesség ebben a silverstone-i hétvégében, amelynek már a formátuma sem az évtizedek óta megszokott volt.

Státusz:

  • Pénteki időmérő, két szabadedzés és 100 km-es sprintfutam szombaton – ez volt a kínálatban az idei első teltházas versenyhétvégén, a kísérleti lebonyolítás pedig pont az F1 bölcsőjében, Silverstone-ban debütált. A mérleg pozitív oldalán a mindhárom napra garantált izgalmak, és az első körökben igazán pörgős sprintkvali szerepeltek, a negatívon a Parc Fermé szabályok miatt szinte okafogyottá váló szombati szabadedzés, és a 100 km-es hosszával a kelleténél hosszabb sprint versenytáv.
  • A kevesebb több lenne, 8-10 akciódús körrel érzésre még inkább turbófokozatba kapcsolna a mezőny, mert az utolsó körök már most is barátságos kocsikázássá szelídültek az elejéhez képest.
Fotó: Peter Cziborra/Reuters
Fotó: Peter Cziborra/Reuters
  • Alonso sprintfutamos első köre az elmúlt idők legkomolyabb előretörése volt száraz pályás körülmények között, szinte minden helyezkedése és előzése tanítani való volt. A régi énjét megvillantó spanyol a 11-ről at 5. helyre tornázta fel magát egy körön belül, és habár a két McLaren végül lenyomta, így is a hétvége egyik szenzációját szolgáltatta, amit vasárnap még megfejelt egy erős 7. hellyel. Sergio Perez pont ellentétes hétvégét produkált, közepes időmérőt követően nagyot hibázott a sprintversenyen, majd a boxutcai rajtját követően sem tudott értékelhető tempót mutatni, pedig a piros zászlós megszakítás neki igazán kapóra jött. Az eddigi legrosszabb hétvégéje volt Red Bull színekben, ami nem jó tendencia tíz futam után.
  • Döntő fontosságú volt a szombati sprintfutam első köre is, de nem csak azért, mert Hamilton rosszul rajtolt és emiatt bukta a másnapi pole-t, hanem mert ott már egyszer lejátszották a Copse kanyar előtti párharcot, vagy ha úgy tetszik a másnapi balhé főpróbáját. Hamilton akkor is szélárnyékot fogott az eleve nagyobb tempójú Mercedesszel, majd Vertsappen középre húzódását követően a külső ívet választotta, ahonnan a kanyarhoz érve már nem volt esélye támadni. Másnap viszont tisztán emlékezett erre az esetre...
  • Hamilton a vasárnapi Nagydíj rajtja után egyből keményen támadta Verstappent, kanyarokon át birkóztak is egymással, majd ismét elértek a Copse előtti részhez, ahol az utolsó 200 méterig minden ugyanúgy zajlott, mint szombaton: Hamilton közelít, Vertsappen középre húz, Hamilton elindul mögé, majd kívülre, ám innentől beülteti a hintába Verstappent, és átvág belülre, amire a holland már nem tud reagálni. A pozíció tehát megvolt, azonban annyira szűken a fal mellett, hogy a 314 km/órás tempó és a teletank hatására Hamilton elmérte a kanyarbejáratot, és egy-másfél autónyival szélesebben fordult csak el a normális ívhez képest. Verstappen addigra már közelített befelé, a többi meg már történelem: 51G-s becsapódás a gumifalba és nullázó vb éllovas.
  • A szabálykönyv egyértelműen fogalmaz: a pozícióban lévő támadónak egy autó szélességnyi helyet köteles hagyni a védekező, ezt pedig Verstappen a kanyarodás minden pillanatában szabadon hagyta, azonban Hamilton nem fordult be abba a másfél autónyi résbe, ami rendelkezésére állt volna, hanem alulkormányzottan keresztbe csúszva keresztezte Verstappen ívét. Akár mozgóképen, akár kikockázva tökéletesen látni a kanyar irányához képest kifelé mutató Mercedest, miközben a Red Bull a természetes kanyarívet követte éppen annyival szélesebben, hogy mellette egy autó kényelmesen elfért volna. Minél több szögből nézi meg az ember, annál egyértelműbb az eset.
  • A verseny végén Hamilton nagyon hasonlóan előzte meg az addig vezető Leclerc-t – aki tegyük hozzá tökéletes hétvégét produkált, 2 kör és néhány motorkihagyás híján behúzva a győzelmet 70 évvel az első ferraris diadalt követően, de a Ferrari ezúttal esélytelen volt a tempóból érkező Mercedes ellen. Viszont bármilyen hasonló is volt a két eset, a lényeg pont az apró különbségekben van. Az a plusz 2-3 méter, amivel Hamilton beljebb csúszott a Verstappen elleni manővernél, éppen az okozta a balesetet. Ebben a szituációban Hamilton volt a támadó, ő jött hátulról, így az élen álló Verstappennek joga volt a kanyarhoz és a szabad ívválasztáshoz, ha azt az egy autónyi helyet meghagyja maga mellett.
  • Persze régóta a levegőben lógott egy ilyen ütközés, ahhoz képest egész sokáig húzták, ám Hamilton ezúttal is szerencsésen jött ki az esetből, csakúgy, mint az imolai kicsúszása után, mert nem csak alig sérült az autója, de a futammegszakítással mindent meg tudtak javítani, ráadásul az addig nem látszó eltört keréktárcsát is gond nélkül cserélhették, ami normál esetben biztos kiesést eredményezett volna.
  • Hamiltont végül 10 másodperces időbüntetéssel sújtották „ütközés okozásáért”, ami az 52 körös verseny elején felért egy nesze semmi fogd meg jól-lal Verstappen kiesése és Perez boxutcai rajtja után. 10 másodperc a futam legelején nem versenyt befolyásoló tényező egy olyan autónak, ami a Red Bull kivételével körönként minimum 7-8 tizedmásodperces előnyben van a mezőny többi részével szemben. A sportfelügyelők így tulajdonképpen adtak is büntetést, meg nem is, amit valószínűleg az is befolyásolt, hogy ez épp Hamilton hazai versenye volt, teltház előtt. A szabálykönyvben ugyan nem szerepelnek pontos büntetési tételek, mert minden esetet egyénileg lehet csak elbírálni, de a csapatok és a nagyközönség számára is olykor nehezen követhető logika alapján döntenek a sportfelügyelők a rendelkezésükre álló büntetési tételekből. Két héttel ezelőtt a pontszerző helyen kívül, tét nélkül harcoló Kimi Räikkönenre simán kiszórtak egy utólagos áthajtásos büntetést (+20mp), amikor összement Sebastian Vettellel az Osztrák Nagydíj utolsó körében. Az ok ugyanaz: ütközés okozása.

 Javaslat:

Kontroll 2 hét múlva.

Képek: Peter Cziborra/Reuters

Az oldalról ajánljuk

Megkezdték a tervezését, visszatérhet a legendás Citroën Kacsa
  • Hírek

Megkezdték a tervezését, visszatérhet a legendás Citroën Kacsa

Az Ami nevű mikroautó és a C3 közé érkezne.

január 22., 15:05
Olajnyomok alapján találták meg a Kaposváron randalírozó BMW-t
  • Hírek

Olajnyomok alapján találták meg a Kaposváron randalírozó BMW-t

Kidöntött egy táblát, majd elhajtott. Pechjére több nyomot is hagyott.

január 22., 13:16
Könyörtelenül elbántak ezzel a gyanútlan Toyota Hilux-szal
  • Hírek

Könyörtelenül elbántak ezzel a gyanútlan Toyota Hilux-szal

Feldolgozhatatlan látvány a nyomokban Ford Focust és Mondeót is tartalmazó alkotás.

január 22., 16:24
Az üzemanyagárak csökkentésére szólította fel a benzinkutakat a Mol
  • Hírek

Az üzemanyagárak csökkentésére szólította fel a benzinkutakat a Mol

2025-ben három hét alatt közel 30 forinttal emelkedett az gázolaj és a benzin átlagára.

január 22., 10:31
Az igazi nyugdíjprémium
  • Tesztek

Az igazi nyugdíjprémiumTeszt: Peugeot 3008 Hybrid – 2024.

Formabontó és progresszív, hibrid hajtással mégis leginkább nyugdíjas házaspárokat tudok elképzelni a 3008-as prémiumba hajló utasterében.

január 22., 17:25
Lebontották a kutat, kifogytunk a benzinből - TC Bamako 2025/4
  • Belsőség

Lebontották a kutat, kifogytunk a benzinből - TC Bamako 2025/4

A többiek segítettek volna, de csak gázolajuk volt.

tegnap, 17:10
Nagyon komoly feladatot kap az elektromos Vitara
  • Hírek

Nagyon komoly feladatot kap az elektromos Vitara

Az indiai villanypiacot kellene meghódítania, de ez nem lesz egyszerű menet.

január 22., 07:57
Most látszik csak igazán, mennyire fáj a Fordnak a népszerű európai modellek beszántása
  • Hírek

Most látszik csak igazán, mennyire fáj a Fordnak a népszerű európai modellek beszántása

A gyártó piaci részesedése és az eladott autók száma is jelentősen csökkent.

január 22., 09:05
(Frissítve) Reggel elhasalt az M2-es metró, de megint minden rendben
  • Hírek

(Frissítve) Reggel elhasalt az M2-es metró, de megint minden rendben

Az érintett szakaszon az utasok pótlóbusszal utazhatnak.

január 21., 08:40
Megérkeztünk Afrikába
  • Belsőség

Megérkeztünk Afrikába

Az egykor temetőben szolgáló pompakocsiból lett „versenyautó” már Afrikában.

január 22., 06:29
Még próbálkoznak az elektromos Honda Civic Type R megalkotásával
  • Hírek

Még próbálkoznak az elektromos Honda Civic Type R megalkotásával

Nem egyszerű a feladat.

január 23., 08:12
Homokvihar, óceánpart és szerpentinek, az első afrikai nap krónikája
  • Belsőség

Homokvihar, óceánpart és szerpentinek, az első afrikai nap krónikája

Tigris eddig minden akadályt kiállt.

január 23., 06:31
Végre beindult a világ legőrültebb Wankel-motorja!
  • Hírek

Végre beindult a világ legőrültebb Wankel-motorja!

12 bolygódugattyú és 15,7 liter végre mozgásban!

január 21., 06:04
Trump szerint február elején jöhet a 25 százalékos büntetővám Kanada és Mexikó ellen
  • Hírek

Trump szerint február elején jöhet a 25 százalékos büntetővám Kanada és Mexikó ellen

Az elemzők szerint a büntetővámok az amerikai autóiparnak fájhatnak a legjobban, amit Trump saját elmondása szerint meg akar menteni.

január 23., 05:59
Ismét széttörtek egy Ferrari F40-et
  • Hírek

Ismét széttörtek egy Ferrari F40-et

London után Monacóban törtek szét egy Ferrari F40-et.

január 22., 05:55
A Dacia vezérigazgatója megerősítette: jön az elektromos Sandero
  • Hírek

A Dacia vezérigazgatója megerősítette: jön az elektromos Sandero

Míg a legtöbb gyártó a minél nagyobb megtehető hatótávért dolgozik, a Dacia elérhető elektromos autót akar piacra dobni.

január 21., 12:28
A Ford az offroad Porschéja akar lenni
  • Hírek

A Ford az offroad Porschéja akar lenni

Merész vállalás.

január 21., 11:48
Nem kell minden csatát megvívni
  • Tesztek

Nem kell minden csatát megvívniTeszt: Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G 140 Automatik - 2024.

Ha a szabályok engedik, az autóiparban a vevő a király. Mi más oka lett volna a Mazdának a CX-30 bevezetésére egy dögös 3-assal együtt?

január 21., 16:15
Kapnak egy a sallert a kínai gyártók?
  • Hírek

Kapnak egy a sallert a kínai gyártók?

Összejöhet a kínai nagy ugrás a villanyautók eladásában 2025-ben

január 21., 16:08
Lamborghinivel próbáltak kidönteni egy oszlopot, sokadjára sem sikerült
  • Hírek

Lamborghinivel próbáltak kidönteni egy oszlopot, sokadjára sem sikerült

De a méregdrága, túlzó SUV-t legalább rendesen lezúzták.

január 21., 15:04
A lézerezés az új büntetőfék
  • Hírek

A lézerezés az új büntetőfék

Az M2-esen történt esetről videó is készült.

január 21., 13:19
Tökéletes vihar jön az autópiacon
  • Közélet

Tökéletes vihar jön az autópiacon

Vékonyra sikerült a múlt év Európában.

január 22., 05:55
Egyelőre megmagyarázhatatlan hibát találtak a vezetéstámogató rendszerekben
  • Hírek

Egyelőre megmagyarázhatatlan hibát találtak a vezetéstámogató rendszerekben

Tanácstalanság az AEB-k miatt

január 21., 08:56
Trump elkezdte az „amerikai autóipar megmentését”,  de  ennek nem mindenki örül
  • Hírek

Trump elkezdte az „amerikai autóipar megmentését”, de ennek nem mindenki örül

Az amerikai gyártóknak is fájni fog.

január 21., 14:18
Tábladöntés BMW-vel
  • Hírek

Tábladöntés BMW-vel

január 22., 10:46
Neked ajánlott