Doktor Wéber elemez: Brit diagnózis
10. futam, Brit Nagydíj, Silverstone
Tíz futam – ennyit bírt ki balhé nélkül az idei világbajnokság, és tulajdonképp ez volt az első igazán komoly csattanás a két bajnokaspriáns, Hamilton és Verstappen között. Pedig enélkül is volt érdekesség ebben a silverstone-i hétvégében, amelynek már a formátuma sem az évtizedek óta megszokott volt.
Státusz:
- Pénteki időmérő, két szabadedzés és 100 km-es sprintfutam szombaton – ez volt a kínálatban az idei első teltházas versenyhétvégén, a kísérleti lebonyolítás pedig pont az F1 bölcsőjében, Silverstone-ban debütált. A mérleg pozitív oldalán a mindhárom napra garantált izgalmak, és az első körökben igazán pörgős sprintkvali szerepeltek, a negatívon a Parc Fermé szabályok miatt szinte okafogyottá váló szombati szabadedzés, és a 100 km-es hosszával a kelleténél hosszabb sprint versenytáv.
- A kevesebb több lenne, 8-10 akciódús körrel érzésre még inkább turbófokozatba kapcsolna a mezőny, mert az utolsó körök már most is barátságos kocsikázássá szelídültek az elejéhez képest.

- Alonso sprintfutamos első köre az elmúlt idők legkomolyabb előretörése volt száraz pályás körülmények között, szinte minden helyezkedése és előzése tanítani való volt. A régi énjét megvillantó spanyol a 11-ről at 5. helyre tornázta fel magát egy körön belül, és habár a két McLaren végül lenyomta, így is a hétvége egyik szenzációját szolgáltatta, amit vasárnap még megfejelt egy erős 7. hellyel. Sergio Perez pont ellentétes hétvégét produkált, közepes időmérőt követően nagyot hibázott a sprintversenyen, majd a boxutcai rajtját követően sem tudott értékelhető tempót mutatni, pedig a piros zászlós megszakítás neki igazán kapóra jött. Az eddigi legrosszabb hétvégéje volt Red Bull színekben, ami nem jó tendencia tíz futam után.
- Döntő fontosságú volt a szombati sprintfutam első köre is, de nem csak azért, mert Hamilton rosszul rajtolt és emiatt bukta a másnapi pole-t, hanem mert ott már egyszer lejátszották a Copse kanyar előtti párharcot, vagy ha úgy tetszik a másnapi balhé főpróbáját. Hamilton akkor is szélárnyékot fogott az eleve nagyobb tempójú Mercedesszel, majd Vertsappen középre húzódását követően a külső ívet választotta, ahonnan a kanyarhoz érve már nem volt esélye támadni. Másnap viszont tisztán emlékezett erre az esetre...
- Hamilton a vasárnapi Nagydíj rajtja után egyből keményen támadta Verstappent, kanyarokon át birkóztak is egymással, majd ismét elértek a Copse előtti részhez, ahol az utolsó 200 méterig minden ugyanúgy zajlott, mint szombaton: Hamilton közelít, Vertsappen középre húz, Hamilton elindul mögé, majd kívülre, ám innentől beülteti a hintába Verstappent, és átvág belülre, amire a holland már nem tud reagálni. A pozíció tehát megvolt, azonban annyira szűken a fal mellett, hogy a 314 km/órás tempó és a teletank hatására Hamilton elmérte a kanyarbejáratot, és egy-másfél autónyival szélesebben fordult csak el a normális ívhez képest. Verstappen addigra már közelített befelé, a többi meg már történelem: 51G-s becsapódás a gumifalba és nullázó vb éllovas.
- A szabálykönyv egyértelműen fogalmaz: a pozícióban lévő támadónak egy autó szélességnyi helyet köteles hagyni a védekező, ezt pedig Verstappen a kanyarodás minden pillanatában szabadon hagyta, azonban Hamilton nem fordult be abba a másfél autónyi résbe, ami rendelkezésére állt volna, hanem alulkormányzottan keresztbe csúszva keresztezte Verstappen ívét. Akár mozgóképen, akár kikockázva tökéletesen látni a kanyar irányához képest kifelé mutató Mercedest, miközben a Red Bull a természetes kanyarívet követte éppen annyival szélesebben, hogy mellette egy autó kényelmesen elfért volna. Minél több szögből nézi meg az ember, annál egyértelműbb az eset.
- A verseny végén Hamilton nagyon hasonlóan előzte meg az addig vezető Leclerc-t – aki tegyük hozzá tökéletes hétvégét produkált, 2 kör és néhány motorkihagyás híján behúzva a győzelmet 70 évvel az első ferraris diadalt követően, de a Ferrari ezúttal esélytelen volt a tempóból érkező Mercedes ellen. Viszont bármilyen hasonló is volt a két eset, a lényeg pont az apró különbségekben van. Az a plusz 2-3 méter, amivel Hamilton beljebb csúszott a Verstappen elleni manővernél, éppen az okozta a balesetet. Ebben a szituációban Hamilton volt a támadó, ő jött hátulról, így az élen álló Verstappennek joga volt a kanyarhoz és a szabad ívválasztáshoz, ha azt az egy autónyi helyet meghagyja maga mellett.
- Persze régóta a levegőben lógott egy ilyen ütközés, ahhoz képest egész sokáig húzták, ám Hamilton ezúttal is szerencsésen jött ki az esetből, csakúgy, mint az imolai kicsúszása után, mert nem csak alig sérült az autója, de a futammegszakítással mindent meg tudtak javítani, ráadásul az addig nem látszó eltört keréktárcsát is gond nélkül cserélhették, ami normál esetben biztos kiesést eredményezett volna.
- Hamiltont végül 10 másodperces időbüntetéssel sújtották „ütközés okozásáért”, ami az 52 körös verseny elején felért egy nesze semmi fogd meg jól-lal Verstappen kiesése és Perez boxutcai rajtja után. 10 másodperc a futam legelején nem versenyt befolyásoló tényező egy olyan autónak, ami a Red Bull kivételével körönként minimum 7-8 tizedmásodperces előnyben van a mezőny többi részével szemben. A sportfelügyelők így tulajdonképpen adtak is büntetést, meg nem is, amit valószínűleg az is befolyásolt, hogy ez épp Hamilton hazai versenye volt, teltház előtt. A szabálykönyvben ugyan nem szerepelnek pontos büntetési tételek, mert minden esetet egyénileg lehet csak elbírálni, de a csapatok és a nagyközönség számára is olykor nehezen követhető logika alapján döntenek a sportfelügyelők a rendelkezésükre álló büntetési tételekből. Két héttel ezelőtt a pontszerző helyen kívül, tét nélkül harcoló Kimi Räikkönenre simán kiszórtak egy utólagos áthajtásos büntetést (+20mp), amikor összement Sebastian Vettellel az Osztrák Nagydíj utolsó körében. Az ok ugyanaz: ütközés okozása.

Javaslat:
Kontroll 2 hét múlva.
Képek: Peter Cziborra/Reuters

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
