- Az első tíz kisgarázsoshoz ingyen adjuk a Smartot. - Viccelsz? - Nem, tényleg. - Komolyan? - Igen. A motorhome színére fényezve, átbőrözött belsővel, nulla kilométeresen. - Nem tudom eldönteni, hogy ez most vicc-e. - Nézd, a sportkocsihoz is kapsz ajándék kulcstartót. Az oldalpakolóshoz meg Vespát adunk. - De tényleg? - Igen. És azt is színre fújva adjuk.
A lakóautózás csúcsát képviselik ezek a kamionból épített apartmanok, melyeket a gyártók előszeretettel hívnak landyachtnak. Ezzel nagyjából be is lövik, hogy egyelőre nem a motorsport világa az elsődleges cél, hanem a luxus kamper piac, aminek a pandémia nagy lökést adott. Egyre többen mentek el abba az irányba, hogy szállás helyett a saját otthonukat élveznék más helyen - mindenki a lehetőségeitől függően. A műfaj egyik végén vannak a tetősátrasok és a vadkempingezők, a másikon pedig ezek a landyachtok - és mint minden szubkultúrának, nekik is megvan a saját magazinjuk, az évente kétszer megjelenő Land Yacht magazin, melyben luxuskempingek és haute cuisine úticélok bemutatói kapnak helyet.
Budapest határában egy ipartelepen folyik a gyártás frissen felhúzott csarnokokban, Gábor, a német leányvállalat ügyvezetője még sűrűn magyarázkodik, hogy hát igen, nincs még kész a raktár, de az alkatrészek és a nyersanyag már bent van a következő öt motorhome-hoz - mármint az éppen készülőkön kívül, a parkolóban már ott várja a sorát három alváz, és már le is rendelték a következő tíz darabot, ami egyébként az éves terv. Szükség van a készletre, így kevésbé vannak kiszolgáltatva az akadozó ellátásnak - mostanában minden csúszik, a kamion alvázakat szállító Daimlernél is simán lehet 6-8 hónap csúszás. A nagy, tömeggyártásban utazó motorhome-os cégeknél a 26 hónapra nőtt a rendeléstől a szállításig tartó idő, a Dembellnél viszont egyelőre úgy látják, tudják tartani a 12 hónapos határidőt. Ezért rendeltek be mindent előre.
Három kamion állt bent a csarnokban, amelyek az alváz átalakításától és a felépítmény elkészültéig időznek ott, majd mennek tovább következő épületbe, ahol a fényezés majd az asztalos munkák és a beltér összerakása zajlik. Bent tehát készül három, egy már az asztalosoknál van, építik össze a belteret, és egy pedig lényegében már készre szerelve az ellenőrzésekre várl. Az üzemben 35 fő a saját létszám, ezen felül vannak alvállalkozók, összesen körülbeül 50-60 ember dolgozik a projekten.
Dembell angol hátterű cég, elsősorban megújuló energiával foglalkoznak, ezek és az ingatlanbefektetések adják a cég magját. A motorhome egy új szegmens, mely három éve indult el. Az egyik tulajdonos hobbijából, az autóversenyzésből nőtt ki. Ő először kétszintes, úgynevezett double decker trélert épített, amelybe két versenyautó fér, plusz a technikusok - ez még egy célszerszám volt a szervizcsapatnak. A második viszont már egy mai értelemben vett motorhome-nak készült, az egy 18 tonnás Scania alvázra épült, hat személyre, személyautónak vizsgáztatva - mind a kettő máig létezik, a kétautós szervizkocsit ma is egy magyar csapat használja, a Scania pedig az ottjártamkor kint állt a csarnok mellett, szintén máig használatban van. Ezekről ugrottak szintet. Jelenleg Németországban és Belgiumban van kereskedő- és szervizpartner, ezzel viszonylag jól lefedik a német- és francianyelvű piacot, ahonnan vevőkre számítanak. Ne legyen illúzióink, nem Magyarországon fognak évente tíz darabot eladni egyenként 3-400 millióért. A német és belga kereskedőkön kívül van egy szervizpartnerük Spanyolországban, hiszen ezeknek a járműveknek az egy jellemző úticélja - egyfelől ugye a tengerpart, másrészt az egy főre jutó versenypályák száma miatt.
Mindegyik típusuk 26 tonnás Mercedes Actros Gigaspace kabinos alvázra épül. Minden esetben a csúcsmodellt veszik alapul, 530 lóerős motorral, megafull kivitelben - a vevőnek már ne kelljen extralistát böngésznie, hogy mi kerüljön a vezetőkabinba, elég legyen a lakórészt ízlése szerint konfigurálni. A végén pedig lesz egy 26 tonnás, M1-es kategóriás személyautó négy főre vizsgáztatva, a vezetéséhez C kategóriás jogosítvány szükséges.
A Dembellek különlegessége, hogy belül egyetlen padlószint van, lépcső nélkül. Ez leginkább a hátsó traktusban, a hálószobánál kihívás, mert ha az alatta lévő garázsba autót teszünk, erősen beszűkíti a lehetőségeket - ha ugyanis a garázs belmagassága nő, akkor felette a fejtér csökken. Az EU-ban megvannak a megengedett paratméterek, amiket ki is maxolnak: 12 méteres hossz, négy méteres magasság és 2,5 méteres szélesség, ez a legtöbb, amit ebben a kategóriában megengednek.
Három modellváltozat készül, az oldalpakolósnak hívott kivitelnél a garázsba robogó, quad vagy motor fér, a szűk keresztmetszet a 135 centi magas ajtó. Mivel volt olyan ügyfél, aki kérdezte, ezért lemodellezték, és kiderült, hogy két Ducati például befér. A következő lépcső a Smart garázsos kivitel, aminél a garázst úgy méretezték, hogy egy Smart még éppen beférjen - spaklival, de bemegy, és egyelőre reménykednek, hogy a következő generáció nem nő tovább. Ahogyan a klasszikus lakóautózásnál vagy a vontatható tiny house-oknák, itt is kulcsfontosságú a hely kihasználása, ezért van például, hogy a Smart-garázsos kivitelnél tényleg spaklival fér be a Smart, cserébe viszont felette a lakrész fullos lehet.
A harmadik a nagygarázsos kivitel, amibe egy négyméteres autó fér be, például egy ötajtós Mini Cooper. Egy ennél nagyobb már kellemetlen kompromisszumokkal járna, hiszen a 12 méteres hossz behatárolja a lehetőségeket. A Smart garázsosnál ugye a C tengely mögött van 2,9 méter hely - egy Smart 275 centi, tehát befér. A nagygarázsosnál viszont a be kell vinni a tengely fölé a garázst, és a mostani méret az, aminél ezt még úgy lehet megtenni, hogy nem torzul felette a lakórész - akár lehetne ötméteres is a garázs, de akkor arrébb kéne pakolni a fürdőt, összenyomódna a nappali és lenne egy feleslegesen nagy hálószoba. A nagy garázsos modellre van egy európában bejegyzett szabadalom, mely szerint a nagy garázs és a nagy hálószoba beltér nem zárja ki egymást.
A tömeggyártóknál van, aki meglépi ezt a kompromisszumot, például a Morelónál van olyan változat, aminél a garázsba befér egy Maserati, ott például úgy oldották ezt meg, hogy a hálószoba mögött volt egy másfél méteres tárolódoboz, ahová például a bicikliket lehetett felliftezni. Szóval van erre is megoldás, csak azzal másfél méterrel rövidebb a fenti élettér, ami ott egy vállalható kompromisszum, mert az egy kétszemélyes autó, a Dembellé viszont négyszemélyes. A belső elrendezésben nincsenek nagy csodák, kell egy hálószoba, fürdő, WC, illetve konyha-nappali, minderre 12 méter hosszban és 2,5 méter szélességben nincs túl sok lehetőség.
Az oldalpakolós alapára 890 ezer euró, a Smart garázsos 990 ezerről indul, a nagygarázsos pedig 1 190 000 euró - átszámítva jelenlegi árfolyamon ezek 318, 340, és 425 millió forint, ugyanakkor ez ezen a piacon versenyképes árnak számít. Egy hasonló német gyártó vagy manufaktúra indulóára alacsonyabb, azok 700-750 ezer euróról indulnak, de mire felszereltségben elérik ezt a szintet, már 20%-kal magasabb árnál járnak. Alapból ebben benne van minden fontos elem, például a kitolható oldalfal, ami nélkül egyébként nincs is különösebb értelme egy ilyen motorhome-nak. Az extralistára inkább a rétegigényeket kielégítő dolgok vannak, amelyekre az átlag vevőnek nincs szüksége - ilyen például a hólánc, a napelemrendszer, a négy zónás indukciós tűzhely, a nagy hifi vagy a fűthető WC-deszka. Az alapvető felszerelések viszont, mint a fűtés, a téliesítés, a klíma benne van, erre ha nagyon megerőltetjük magunkat, még 100-120 ezer eurót azért rá lehet extrázni, de azok már ebben a luxusműfajban is extrának számítanak. A számok ismeretében már közel sem annyira meglepő, hogy Vespát vagy Smartot adnak hozzá ajándékba.
Ebben a luxus motorhome bizniszben a gyártók felváltva használnak busz és kamion alvázakat, mind a kettőnek megvannak a maga előnyei - a német Volkner például busz alapra építenek, amit úgy szoktak promózni, hogy a lenti garázsba az A és a B tengely közé befér egy Bugatti Veyron - igaz, Volkner egy más koncepció, egy még gazdagabb rétegre lőnek, aki tőlük vásárol, az otthon is kastélyban lakik. Régebben a buszok mellett szólt, hogy a vezetésük kényelmesebb, ugyanis a motor hátul van, a rezgései és a zaja kevésbé jut el a vezetőhöz, de mostanra komfortban már a kamionok is nagyon jók, a komfortban a különbség minimális, szóval ez inkább filozófiai döntés, mintsem technikai. A Mercedesek gyári beltere is már határozottan luxus - ettől függetlenül a Dembellnél teljesen szétszedik és átépítik, hogy a színe és a felhasznált anyagok illeszkedjenek a lakótérhez.
Akinek van szeme a kamionokhoz, az látja, hogy a külsőre is odafigyeltek, a burkolatok például egy darabból készültek, nincsenek illesztési hézagok, minden szépen és tisztán fut. A gépészetre is jó ránézni, tiszta munka, de az igazi döbbenet a beltérben kezdődik. A külsejét itthon tervezték az Ustory design stúdiónál, a belsőhöz viszont az olasz Galeazzi e Minottit kérték fel, akik alapvetően yachtokon dolgoznak, és pontosan olyan is, mint egy yacht, őrületesen néz ki. Bár rengeteg egyedi igényt ki tudnak szolgálni, a gyártás optimalizálása miatt három belső dizájnból lehet választani.
A legtöbb gyárban nem lehet fotózni, a Dembellnél is megkértek, hogy a gyártósorra ne vigyem magammal a gépet. Nem mintha lenne szégyellni való - a hegesztések szépek, ahol szükséges, galvanizált alkatrészeket használnak. A tartósság fontos, egy ilyen alváz eredetileg több millió kilométerre készül, a motorhome-ok viszont életük során a félmillió kilométert sem fogják elérni, ugyanakkor bonyolult rendszerek kerülnek bele, amiknek mindig működniük kell. Éppen ezért még az átadás előtt minden elkészült darab átesik egy masszív teszten, amikor minden funkciót meghajtanak - ezen az árszinten egyszerűen nem fér bele, hogy valami összefossa magát.
Ez egy szűk piac, már csak az ára miatt sem lesznek tele az utak ilyen motorhome-okkal. Egyelőre a kempingezők kiszolgálása a cél az évi tíz darabos gyártási kapacitás mellett, de motorsport is karnyújtásnyira van - ha onnan érkezik igény, akkor lépni fognak. A történet még az elején jár, az üzem méretéből és felszereltségéből ítélve hosszú távra terveznek - egyelőre a cél, hogy minden partnernél legyen egy bemutatódarab, és elinduljon az értékesítés, illetve a kész darabok átadása.