Az autógyártás 10 matuzsáleme
Tesla, DS vagy - a fogadjunk még soha nem hallottál róluk - Faraday Future? Mind az autóipar új szereplői, még akkor is, ha a DS gyökerei nagyon erősen behatárolhatóak. De akkor is nevek, amiknek más és más szinten, de bizonyítaniuk kell. Lássunk néhányat, ami kiállta az idő próbáját!
A listába a brandek alapítási idejét vesszük alapul, és nem azt, hogy mikor készítették az első autót, és ezzel mikor álltak át a szigorúan vett autóiparra.
1. Peugeot
A Peugeot 1810-ben vetette meg a lábát a gazdasági térben, és eredetileg egészen másképp indultak útnak. Kezdetben ugyanis családi acélüzemként voltak jelen, akik a későbbiekben például remek kávéőrlőket készítettek.

Az első “autóra” ezután még 79 évet kellett várni, amikor Armand Peugeot egy Daimlerrel való találkozás után, Léon Serpollet mérnök segítségével összehozott egy (pontosabban négy) háromkerekű, gőzmotoros járművet.
2. Tatra
A cseh autógyár 1850-ben kezdte meg a működését, bár ők már az elején ráéreztek a jövőre: kezdetben az akkor még jól futó lovaskocsi bizniszben találták meg a piaci rést.

3. Opel
Az Opel 1862 óta sose' kop el, de a legtöbb autóipari matuzsálemhez hasonlóan ők sem a közlekedés oldaláról közelítették meg a XIX. század második felét. Eredetileg egy rüsselsheimi varrógép manufaktúra voltak.

4. Mercedes-Benz
Első Merga? A Mercedes-Benz 1883-ban indult útjára gázmotor- és ipari gépgyártóként, hogy alig három évvel később megszülessen a híres Patentwagen.

Az igazi áttörés azonban csak később jött, Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach csatlakozása után, amikor az 1926-os Berlini Autószalonon bemutatták az első Mercedes-Benz személygépkocsit.
5. Skoda
A tömegközlekedési- és elektronikai eszközökre, valamint fegyvergyártásra szakosodott gyárat Emil Škoda alapította 1899-ben. Velük párhuzamosan 1895-ben jegyeztette be a Laurin&Klement céget Václav Laurin és Václav Klement, akik a bicikligyártásról néhány év után átnyergeltek a motorkerékpárokra, majd 1911-re elkészült az első autójuk, a négyhengeres, folyadékhűtéses(!) S modell. A Škoda ugyanebben az évben egyesült az L&K-val, hogy teherautókat és személygépjárműveket gyártsanak.

6. Land Rover
Egy kicsit kakukktojás a szövevényes történetű Land Rover, hiszen az első Land Rovert csak 1948-ban mutatták be Amszterdamban, miután Maurice Wilks és szorgos törpéi összeraktak egy legendásan strapabíró tanulmányautót a Jeep alapjain. Elődjét, a Leyland Motorst – pontosabban annak is elődjét a Lancashire Steam Motor Company-t – 1896-ban jegyezték be és gőzmeghajtású fűnyírókkal tarolták volna le a piacot.

7. Renault
A Renault vállalatot 1898-ban alapította három testvér. Fernand, Marcel és Louis Renault. Közülük is utóbbi, Louis volt az igazi csodabogár, akit vaskos műszaki vénája sarkallt arra, hogy saját autót építsen. Ebből a hóbortból lett a Renault Voiturette Type A.

8. Fiat
A Fiat története 1899-re nyúlik vissza, amikor Giovanni Agnelli kitalálta, hogy egy dolog hiányzik igazán Olaszországnak: egy igazi, olasz autógyár. 1900-ra meg is győzött erről egy sor torinói befektetőt. A név a mai napig viseli az alapítás helyét - Fabbrica Italiana Automobili Torino, azaz FIAT.

9. Cadillac
A Cadillac 1902-ben csatlakozott az autós világhoz, nevet az amerikai Detroit város elődjét alapító, Antoine de la Mothe Cadillac után vették fel, emblémájában pedig a család címere köszön vissza.

10. Ford
Miután Henry Ford kilépett az Edisontól, megalapította a Detroit Automobile Companyt, majd annak sikertelensége után 1902-ben a nevét viselő Ford Motor Companyt.

1903-ra pedig elkészült az első A-modell, hogy aztán néhány évvel később a T-modellel örökre megváltoztassa az autógyártást.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
