Az autógyártás 10 matuzsáleme
Tesla, DS vagy - a fogadjunk még soha nem hallottál róluk - Faraday Future? Mind az autóipar új szereplői, még akkor is, ha a DS gyökerei nagyon erősen behatárolhatóak. De akkor is nevek, amiknek más és más szinten, de bizonyítaniuk kell. Lássunk néhányat, ami kiállta az idő próbáját!
A listába a brandek alapítási idejét vesszük alapul, és nem azt, hogy mikor készítették az első autót, és ezzel mikor álltak át a szigorúan vett autóiparra.
1. Peugeot
A Peugeot 1810-ben vetette meg a lábát a gazdasági térben, és eredetileg egészen másképp indultak útnak. Kezdetben ugyanis családi acélüzemként voltak jelen, akik a későbbiekben például remek kávéőrlőket készítettek.
Az első “autóra” ezután még 79 évet kellett várni, amikor Armand Peugeot egy Daimlerrel való találkozás után, Léon Serpollet mérnök segítségével összehozott egy (pontosabban négy) háromkerekű, gőzmotoros járművet.
2. Tatra
A cseh autógyár 1850-ben kezdte meg a működését, bár ők már az elején ráéreztek a jövőre: kezdetben az akkor még jól futó lovaskocsi bizniszben találták meg a piaci rést.
3. Opel
Az Opel 1862 óta sose' kop el, de a legtöbb autóipari matuzsálemhez hasonlóan ők sem a közlekedés oldaláról közelítették meg a XIX. század második felét. Eredetileg egy rüsselsheimi varrógép manufaktúra voltak.
4. Mercedes-Benz
Első Merga? A Mercedes-Benz 1883-ban indult útjára gázmotor- és ipari gépgyártóként, hogy alig három évvel később megszülessen a híres Patentwagen.
Az igazi áttörés azonban csak később jött, Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach csatlakozása után, amikor az 1926-os Berlini Autószalonon bemutatták az első Mercedes-Benz személygépkocsit.
5. Skoda
A tömegközlekedési- és elektronikai eszközökre, valamint fegyvergyártásra szakosodott gyárat Emil Škoda alapította 1899-ben. Velük párhuzamosan 1895-ben jegyeztette be a Laurin&Klement céget Václav Laurin és Václav Klement, akik a bicikligyártásról néhány év után átnyergeltek a motorkerékpárokra, majd 1911-re elkészült az első autójuk, a négyhengeres, folyadékhűtéses(!) S modell. A Škoda ugyanebben az évben egyesült az L&K-val, hogy teherautókat és személygépjárműveket gyártsanak.
6. Land Rover
Egy kicsit kakukktojás a szövevényes történetű Land Rover, hiszen az első Land Rovert csak 1948-ban mutatták be Amszterdamban, miután Maurice Wilks és szorgos törpéi összeraktak egy legendásan strapabíró tanulmányautót a Jeep alapjain. Elődjét, a Leyland Motorst – pontosabban annak is elődjét a Lancashire Steam Motor Company-t – 1896-ban jegyezték be és gőzmeghajtású fűnyírókkal tarolták volna le a piacot.
7. Renault
A Renault vállalatot 1898-ban alapította három testvér. Fernand, Marcel és Louis Renault. Közülük is utóbbi, Louis volt az igazi csodabogár, akit vaskos műszaki vénája sarkallt arra, hogy saját autót építsen. Ebből a hóbortból lett a Renault Voiturette Type A.
8. Fiat
A Fiat története 1899-re nyúlik vissza, amikor Giovanni Agnelli kitalálta, hogy egy dolog hiányzik igazán Olaszországnak: egy igazi, olasz autógyár. 1900-ra meg is győzött erről egy sor torinói befektetőt. A név a mai napig viseli az alapítás helyét - Fabbrica Italiana Automobili Torino, azaz FIAT.
9. Cadillac
A Cadillac 1902-ben csatlakozott az autós világhoz, nevet az amerikai Detroit város elődjét alapító, Antoine de la Mothe Cadillac után vették fel, emblémájában pedig a család címere köszön vissza.
10. Ford
Miután Henry Ford kilépett az Edisontól, megalapította a Detroit Automobile Companyt, majd annak sikertelensége után 1902-ben a nevét viselő Ford Motor Companyt.
1903-ra pedig elkészült az első A-modell, hogy aztán néhány évvel később a T-modellel örökre megváltoztassa az autógyártást.