A valaha volt legjobb gőzautó
A gőzhajtású autót a többség lassan pöfögő, kormot okádó szörnyetegnek gondolja, pedig nem csak ilyenek készültek. A Doble E sorozata a világ legdrágább, és legkifinomultabb autója volt: képtelenül erős, képtelenül csendes, és olyan komplikált, hogy külön szerelőt kellett tartani hozzá. Jay Leno most az egyik legérdekesebb példányt mutatta be, amely saját garázsában áll.
Ez az 1925-ös luxusautó olyan műszaki különlegesség, amely ma is elképesztő műszaki csemegének számít. Négyhengeres motorja nyolc munkaütemet végez egy fordulat alatt – annyit, mint egy 16 hengeres négyütemű motor – így olyan nagy a nyomatéka, hogy sebességváltóra sem volt szükség a hajtáshoz. Cserébe az indítási eljárás tizenhárom lépésből áll, amit érdemes megjegyezni – a komplikált hajtáslánc ugyanis könnyen tönkretehető, ha nem tartják be az utasításokat. Az eredeti tulajdonosa Howard Hughes volt, aki az autó hátuljába visszahúzható tetővel rendelte meg, és állítólag kipróbálta a végsebességét, ami a korabeli híradások szerint 212 km/h volt – abban az időszakban, amikor ennek a felét is alig tudták a legsportosabbnak számító modellek.
Jay Leno nagyrészt eredeti állapotba igyekezett hozni a fura színösszeállítású, világoskék-bordó autót, csak egyetlen komolyabb változtatást végeztetett el. Mivel a 150 lóerős gép több mint 2,5 tonnát nyom, modern tárcsaféket építettek az első kerekek mögé, amellyel egy váratlan közlekedési szituációban is megzabolázható a magas építésű, nehéz luxusautó. Érdemes megfigyelni a videón, hogy milyen halk a gőzautós csúcstechnika, és mennyire könnyedén gyorsul sebességváltó nélkül is – az ember szinte megsajnálja, hogy nem fejlesztették az autók hajtásának ezt a formáját. A Doble E-20 ugyanis lényegében fajtájának utolsó hírmondója – és túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a legkifinomultabb is, amely megérdemli, hogy ha csak felületesen is, de megismerje a világ.