A Ferrari F70 (illetve F150 kódnevű projektje) az utóbbi évek leginkább figyelt (és megfigyelt), misztifikált és elképesztő terméke. Tekintsünk el attól, hogy végül a világtörténelem egyik leghülyébb autónevét kapta, melynek hallatán egyként horgadt fel a Genfi Autószalon közönsége.
A lényeg, hogy amikor a Millechilli Project (ami a Modenai Egyetem 1000 kilós tanulmány-Ferrarija volt) és a Ferrari FXX-program (kizárólag a versenypályán használható, csakis bérelhető Enzo-alapú versenygép) tapasztalatait összegyűjtve bejelentettek egy jövőbeli hibrid szupersportautót, akkor hirtelen a világ összes tekintetét magukra vonzották. És főleg a szakmáét.
Mert ha a Ferrari valamibe belevág, arra érdemes odafigyelnie mindenkinek. Főleg, hogy napvilágra kerültek a megcélzott teljesítményadatok és technikai újítások: 1000 kilós önsúly, V12-es motor, KERS, több mint 950 lóerős teljesítmény és 3 másodperc alatti 0-100-as gyorsulás. Már a honlap is csodás, hát még a portéka!
Igen, van ilyen hibrid szupersport-autója a Porschénak és a McLarennek is, ez igaz, de ne gondolják, hogy ez a három nagy konkurens (ebben a szegmensben legalábbis) nem figyeli árgus szemekkel a másik ténykedését, és nem szedik azonnal ízekre a megvásárolt példányokat. Mert de.
Egy ennyire összetett és nagy teljesítményű autó gyártásba kerüléséig azonban nagyon rögös az út, hiszen középmotoros sportautót még az olyan nagy gyártók is nyögve-nyelve fejlesztik, mint pl. az Audi. Emlékezzenek csak vissza, micsoda kigyulladó gondok kísérték az első V10-es R8 prototípusokat.
Ahogy nagyjából minden, hasonló teljesítményű és kategóriájú autó előélete során történnek hasonló esetek. A Ferrari esetében a gond az, illetve a pechjük az, hogy annyi figyelmet kapnak, mint senki más. Leginkább ez az oka annak, hogy néha kellemetlen dolgokra is fény derül. Ami csak azért érdekes, mert a LaFerrari már legalább egy éve kapható. Illetve van eladó még a 499 darabból, legalábbis a milliárdosok webshopja hozza a kínálatban. Remek hely amúgy, néha teljesen extrém dolgok is felbukkannak itt a mindenféle privát, Karib-tengeri szigetek és francia kastélyok között.
Tekintsünk most el attól, hogy nyilván nem veheti meg akárki és nyilván el van már adva az összes. Törtek is már ilyet Monacóban. Nem is vártunk mást. Az azonban valószínűleg a Ferrarinak is ciki lehet, hogy egy nemzetközi hírű hegyi felfutóra elvitt bemutatópéldány bizony megolvad a nézők szeme láttára. A Trento-Bondone hegyiversenyen ez történt, látszik is a videón (fél perc után valamivel), hogy füstöl bizony.
És meg is olvadt, de legalább saját lábán állt fel a trélerre. Nem jó reklám, főleg, hogy a 458 Italiával is komoly termikus gondok voltak. Ki is gyulladt pár.
Pedig az autó elképesztő teljesítménymutatókkal bír, még akkor is, ha az 1000 kilós határt nem tudták tartani, így valamivel 1200 kiló fölé hízott, ami még mindig nevetségesen kevés. De a tervet tartani kell, ezért elkészül a LaFerrari extrém verziója, ez egyelőre csak XX néven ismert. Tesztelik is Monzában, hiszen alapvetően versenypályára készült autóról van szó, Fiorano pedig sokszor kevés. És ahol a Ferrari tesztel, ott biztosan lesz egy kamera, amelyik be van kapcsolva.
Szerencsére, így hallhatjuk és láthatjuk, milyet szól, amikor nem kell közúti forgalom-kompatibilisnek lennie. Sajnos azonban látszik az is (két perc után), ahogy a jobb hátsó kerékfelfüggesztés megadja magát és csak felépítésének hála (multilink) nem fordítja saját maga alá a kerekét, sőt, a pilóta mintha észre sem vett volna semmit, úgy hajt tovább, ami azért nem szívbajos jellemre vall.
Persze, ez egy tesztpéldány. Ez igaz. Csakhogy ez egy pályára optimalizált változat, nem az utcai LaFerrari. És már annak a több, mint egymillió eurós áráért is elvárhatja a vevő, hogy kétség se férjen ahhoz, hogy ilyesmik megtörténhetnek.
Küzdelmes szakma ez, még nekik is.