Ritka alkalom, hogy beszerezz egy BMW Isettát megfizethető áron – ajánlja magát egy hirdetés az eBay-en. Minthogy nincs általános megegyezés arról, hol végződik az autó fogalma, és honnantól lesz egy egykor közlekedése alkalmas, motorral hajtott járműből rozsdakupac, a hirdetés szövege talán nem túlzó.
250 dollárt (62 ezer forintot) kapott az isetta300 nevű user ezért a kupac fémért. Mint a hirdetésben írja, nincs használható alkatrész a rozsda alatt, ám ajándéknak kiváló, elemeiben ez mégiscsak egy BMW. Bár évjárat nincs hozzá, ötven éves egész biztosan elmúlt már. A hirdetés szövege szerint ebből az utolsó húszat az illinoisi Des Plaines folyó partján töltötte, derékig vízben. Még pár év, és atomi szinten egyesült volna a partszakasszal, de kimentették, így egy alapos kezelés után művésztárgynak még tökéletes. Talán ilyes szándéka van vele annak a licitálónak, aki 250 dollárért elvitte a tegnap este zárult liciten.
Az Isetta-sztori
A törpeautó tervei Milánóból, a hűtőszekrények és robogók gyártásával foglalkozó ISO SpA-tól, Renzo Rivolta cégétől származnak. Az ISO márka olyan típusokról lehet ismerős, mint a Rivolta, vagy a Lele. 1953-ban, a Torinói Autószalonon mutatták be a prototípust. 1954-ben az akkor még kéthengeres, kétütemű motorral szerelt Isetta teljesítményosztályában elvitte a Mille Miglia autóverseny három első helyét. A gépre azonnal lecsapott a BMW és megvette a licencet.
A bajor gyártó a BMW motorkerékpárok és az 501-es luxusautó közötti rést kívánta betömni a törpeautóval. A fémtojást kicsit áttervezték, beleépítették a BMW negyedliteres, egyhengeres négyütemű blokkját és hajrá, 1955 tavaszán megindult a gyártás. Novemberre már tízezret adtak el, főként ingázóknak. Az Isetta '56 februárjában 300-as motort kapott, később 600 és 700 köbcentis motorral is készítették.
Nagy-Britanniában kezdetben nemigen kértek a kisautóból, de amikor kijött a háromkerekű, kedvezőbb adóbesorolású változat, az Isetta a szigetországban is megkezdte hódítását. A brit verzió túl is élte a négykerekű modellt. 1962-ben már annyi autószerű kisautó volt a piacon (köztük például az Issigonis-féle BMC Mini), hogy az Isetta nem versenyezhetett velük, a BMW leállította a gyártást. Angliában 1964-ig készültek még háromkerekű Isetták. A BMW-nél összesen 136 367, az Isetta of Britain-nél 30 000 kisautó épült. A járművet gyártották Brazíliában (Romi-Isetta), Franciaországban (Velam-Isetta) is.
(Rácz Tamás – Mint két tojás)