Könnyen lehet, hogy alig tíz év múlva a konvojban közlekedő járművek megszokott látvánnyá válnak az autópályákon. A svédországi Göteborghoz közeli Volvo Proving Ground tesztpályán megtörtént az első sikeres technológiai bemutató. Ez volt az első alkalom, hogy az EU által finanszírozott SARTRE projektben résztvevő fejlesztőcsapatok együtt próbálják ki a rendszereiket a szimulátorokon kívül.
„Örülünk, hogy a különböző rendszerek már az első alkalommal ilyen jól együtt tudtak működni” – mondta Erik Coelingh, a Volvo Cars mérnöke. „Ez azért is nagy dolog, mert a rendszerek a SARTRE projektben részt vevő, négy különböző országban működő hét vállalat termékei. Ráadásul a téli időjárás még nehezebbé tette a tesztelt kamerák és kommunikációs berendezések dolgát.”
„Ez egy nagyon jelentős mérföldkő ebben a fontos európai kutatási projektben” – mondta Tom Robinson, a Ricardo UK Ltd. munkatársa, aki a SARTRE projekt koordinátora. „A konvojok biztonságosabbá tehetik a közlekedést, segíthetnek jobban kihasználni a rendelkezésre álló utakat, a hosszú utazások során növelik a sofőrök kényelemérzetét, csökkentik az üzemanyag-fogyasztást és így a széndioxid-kibocsátást is. A résztvevő vállalatok közös szakértelmének köszönhetően a SARTRE projekt érezhetően közelebb került a biztonságos és hatékony közúti szerelvényeket lehetővé tevő technológia megvalósításához.”
Biztonságosabb és kényelmesebb
A SARTRE projekt célja a járműkonvojokhoz szükséges technológiák megvalósítása. A járműkonvoj nem más, mint egy profi sofőr által irányított vezető jármű, amely egyben több, mögötte egy konvojban haladó járművet „vontat”. Minden egyes autó méri az előtte haladó sebességét, haladási irányát, valamint a kettőjük közötti távolságot, és saját sebességét ennek megfelelően szabályozza. Minden jármű teljesen független, és bármikor elhagyhatja a konvojt. Azonban miután csatlakozott a konvojhoz, a sofőr nyugodtan pihenhet, és nem kell a vezetéssel foglalkoznia, miközben a konvoj a célja felé halad.
Az elvégzett teszteken egy vezető jármű és egy követő autó vett részt. A követő autó kormánykereke automatikusan mozog, miközben finoman követi a felvezető teherautót az országúti tesztpályán. A sofőr nyugodtan kávézhat, vagy olvashatja kedvenc újságját, és sem a lábát, sem a kezét nem kell használnia a jármű irányításához.
A járműkonvojok egyrészt növelik a biztonságot, hiszen minimálisra csökkentik az emberi tényező szerepét, amely a közúti balesetek legalább 80 százalékáért felelős. Másrészt akár 20 százalékkal csökkentik az üzemanyag-fogyasztást, és így a széndioxid-kibocsátást is. Ezenfelül kényelmesek a sofőrök számára, hiszen nem kell a vezetéssel foglalkozniuk, így marad idejük egyéb dolgokra. Ráadásul, a járművek az autópályákon megszokott sebességgel, mindössze néhány méteres követési távolsággal haladhatnak, ezáltal a konvojok csökkentik az utak telítettségét is.
A technológia fejlesztése jól halad, és várhatóan néhány éven belül beindulhat a sorozatgyártás. Ennél azonban jóval több időt vehet igénybe, amíg a közvélemény elfogadja e megoldást és elkészülnek a megfelelő jogszabályok, hiszen ehhez az EU 25 kormányának kell hasonló törvényeket hoznia.
A SARTRE projektről:
A SARTRE projekt jelentése Safe Road Trains for the Environment, azaz „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért”. A részben az Európai Bizottság által a 7. keretrendszerben finanszírozott SARTRE programot a Ricardo UK Ltd. vállalat vezeti. A programban emellett részt vesz a spanyol Idiada és Robotiker-Tecnalia, a német Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA), valamint a svéd SP Technical Research Institute, Volvo Car Corporation és Volvo Technology.
A SARTRE projekt célja jelentősen előremozdítani a személyszállítást „közúti szerelvények” (konvojok) fejlesztésével. A rendszereket prototípusok formájában fogják kifejleszteni, amelyek elősegítik a „közúti szerelvények” biztonságos közlekedését a jelenlegi, nem átépített autópályákon és tökéletesen reagálnak a konvojon kívüli járművekre. A projekt a közlekedés három kulcsfontosságú kérdésére – a környezetvédelemre, a biztonságra és a túlterheltségre – próbál megoldást találni, mégpedig úgy, hogy a vezetők kényelmének növelésével a körükben is jól fogadott technológiát honosít meg. A SARTRE projekt célkitűzései a következők:
1. Megfelelő konvoj-összeállítási stratégiák kidolgozása, amelyek lehetővé teszik a „közúti szerelvények” közlekedését autópályákon a meglévő infrastruktúra és műtárgyak módosítása nélkül.
2. A prototípus-rendszerhez szükséges technológiák fejlesztése és integrálása, hogy a kiválasztott stratégiák a valóságban is kipróbálhatók legyenek.
3. Annak bemutatása, hogy a konvojok hogyan segíthetnek a környezetszennyezés csökkentésében, a biztonság fokozásában és a túlterheltség enyhítésében.
4. Annak szemléltetése, hogy egy új üzleti modellel hogyan ösztönözhető az ilyen konvojok népszerűsítése, és hogyan válhat ezen együttműködés előnyössé mind a vezető jármű, mind a résztvevők számára.
Amennyiben a SARTRE projekt valóban sikeres lesz, jelentős eredmények várhatók tőle. Becslések szerint az autópályákon, nagy sebességgel, „közúti szerelvényekben” közlekedve akár 20 százalék üzemanyag-megtakarítás is elérhető a résztvevő járművek elrendezésétől és a köztük lévő helytől függően. Javul a biztonság, hiszen csökken a vezetői hibák és a fáradtság okozta balesetek száma. A meglévő úthálózat kapacitása szintén nő, ami egyben az utazási idők csökkenésével jár. A technológia használói számára különösen nagy vonzerőt jelent majd, hogy nem csak könnyebben, kiszámíthatóbban és takarékosabban juthatnak el a céljukhoz, hanem jelentősen több szabadidejük marad. A SARTRE projekt hivatalosan 2009 szeptemberében indult és három évig tart majd. További információ a www.sartre-project.eu oldalon.