Zenész, énekes vagy humorista könnyen talál rá módot, hogy megmutassa tehetségét. De hogyan bizonyíthatja egy teherautósofőr, hogy ő a legjobb?
Nagykanizsa vagy Tiszaújváros, Budapest és végül a svédországi Södertälje. Ezekben a városokban kellett megmérkőznie a legjobbnak bizonyult magyar teherautósofőrnek a Fiatal Európai Tehergépkocsi-vezető verseny (Young European Truck Driver – YETD 2010.) során. Nem a 2010-es volt az első, ahol hazai sofőr is rajthoz állhatott, 2005-ben és 2007-ben is részt vettünk az először 2003-ban megrendezett nemzetközi erőpróbában. De mi célja a Scania szervezésében zajló sofőrversenynek? A márka népszerűsítése továbbá az Európai Unió balesetszám-csökkentési és járművezetők továbbképzésére vonatkozó törekvéseinek támogatása.
A közúti fuvarozás biztonságának és hatékonyságának érdekében – a szakma jelenlegi álláspontja szerint – a legtöbbet a vezetők tehetik. A haszonjármű-technika ugyanis az elmúlt évtizedekben már gyökeresen átalakult. A füstölő és lassú, gyenge fékeivel a lejtőkön óvatosan ereszkedő teherautók mára korommentes kipufogógázú, automataváltós, a sebességet és a követési távolságot maguktól tartó modern szerkezetekké váltak. A sofőrök azonban – tisztelet a kivételnek – nem fejlődtek ilyen rohamosan. Sőt, mintha inkább felejtettek volna. Hiába lett kevesebb a dolguk a technikával, – ma már nem kell gázfröccsel és dupla kuplunggal segíteni a váltó munkáját – mégsem mind biztonságos és gazdaságos vezetők. De másutt is lenne mit javítani: a korszerű rakományrögzítés, és az Unió által futószalagon termelt jogszabályok ismerete és betartása sem éri el a kívánatos szintet. Ezen még a horribilis bírságösszegek sem változtatnak, mert gyakran nem a szándékos szabályszegés, hanem a tudatlanság miatt vétenek a sofőrök.
Az utóbbi években a legtöbb ismeretet követelő szakmák közé került a teherautó- és a buszsofőrség. Nem véletlen, hogy ötévenként kötelező továbbképzés vár a gépkocsivezetőkre, és az sem, hogy a haszonjármű-márkák igen dinamikusan fejlődő üzletága a sofőrtréning. A legkeresettebb témák a biztonságos vezetés, és az üzemanyag-takarékos vezetéstechnika. A YETD küldetése több mint csupán lehetőséget adni a sofőrszakma krémjének a megmérésre.
A látványos külsőségek és a nemzetközi figyelem azt is lehetővé teszi, hogy a versenyen nem induló sofőröknek példát, motivációt adjanak a szakma jobb műveléséhez a vetélkedő kollegák. Ahhoz a felismeréshez, hogy „ha begyakorlom, én is tudok majd úgy tolatni, mint a legjobbak.”
A YETD nyílt verseny, bárki részt vehet rajta, aki nem idősebb 35 évesnél, van C+E kategóriás jogosítványa és rendelkezik saját, digitális tachográfhoz való sofőrkártyával.
Az első erőpróba az elméleti tesztlap kitöltése. Erre 2010-ben ötszáznál is többen vállalkoztak. A gyakorlati feladatokat 15-15 jelölt kezdhette meg a nagykanizsai és a tiszaújvárosi területi elődöntőkön. Az országos döntőn a területi forduló tizenkét legeredményesebb sofőrje vett rész. Ők üzemanyag-takarékos, biztonságos és hatékony vezetésben mérték össze a tudásukat, egy Scania R 440 nyerges vontató volánja mögött. Az értékelést nagymértékben könnyítette, hogy hatékonyság elbírálására a vontató beépített sofőrtrénerének (Scania Driver Support), adatait használták. Ez a fedélzeti rendszer folyamatosan figyeli és értékeli a vezetési műveleteket a következő kategóriákban: vezetés emelkedőn és lejtőn, fékhasználat, előrelátó vezetés, váltóhasználat. Az év teherautója 2010 cím elnyerésében is oroszlánrésze volt az elektronikus sofőrtrénernek, mert a hagyományos, alkalomszerű gépjárművezető-oktatásokkal ellentétben, ez a rendszer folyamatosan segíti a takarékos vezetéstechnika kialakítását.
Az elméleti teszt és az indulás előtti ellenőrzés feladatainak végeztével a manőverezés következett az erőpróba hazai részén. A nyerges szerelvénnyel kilenc feladatot kellett centiméteres pontossággal végrehajtani a versenyzőknek. Ebben a megméretésben Szeness Tibor adorjánházi fuvarvállalkozó teljesített a legjobban, és összesített eredményei alapján idén ő lett a YETD versenysorozat nemzeti győztese. Tibor első helyezése egyben meghívást is jelentett a svédországi Södertäljébe, a nemzetközi döntőre.
A legeredményesebb magyar kiegyensúlyozott teljesítményének tudta be győzelmét, és annak a sokéves szokásának, hogy mindig törekedett a legkisebb fogyasztás elérésére. Bár hazai elsőségét különösebb felkészülés nélkül érte el, a nemzetközi döntőre már módszeresen tréningezett. A tét kettős volt: egyfelől a magyar sofőrök és saját hírneve, másfelől pedig a fődíjként felajánlott Scania R nyerges vontató. A nyeremény nyerges vontató konfigurálásának joga a YETD-győztest illette meg; a felhasználható keret 100 ezer euró volt.
Az idei, Scania sofőrverseny európai döntőjén 18 nemzet legjobbja indult. (A törökországi sofőrök az európai, további tíz nemzet gépkocsivezetői pedig a latin-amerikai, ázsiai, afrikai és az ausztráliai versenyeken indulhattak.) A 18 nemzeti győztes harmadát egy minősítő futamban kirostálták, így csak a legjobban teljesítő 12 sofőr vehetett részt a nemzetközi döntőben.
A minősítő futam feladatai három részből álltak:
- közúti közlekedés: az üzemanyag-takarékosság és a defenzív vezetés értékeléséhez,
- telephelyi teendők: az elindulás előtti ellenőrzés és a rakományrögzítés értékeléséhez,
- manőverezés: precíz járműmozgás és „fordított Z”.
Az első öt kritérium versenyei egy napon, a Scania tesztpályáján és az oda vezető közutakon zajlottak.
A. Üzemanyag-takarékos vezetés
B. Defenzív vezetés
C. Elindulás előtti ellenőrzés
D. Rakományrögzítés
E. Precíz manőverezés
F. Fordított Z
A „fordított Z”-re másnap, a döntő helyszínéül szolgáló gyárudvaron felállított tribünök előtt került sor. (A „fordított Z”-t hátramenetben kellett végrehajtani; először egyenesen haladva, majd balra és jobbra kanyarodva, végül az eredeti iránnyal párhuzamosan tolatva, a pályazáró bója feldöntéséig.) A minősítő futam napján csak annyit közöltek a versenyzőkkel, hogy a mezőny melyik részébe kerültek aznapi teljesítményükkel: első, második vagy harmadik harmad. Csak a másnapi, hármas csoportokban végrehajtott fordított Z után derült ki, melyik hat sofőrnek kell búcsúznia a versenytől.
Szeness Tibor sikerrel vette ezt az akadályt, tizenkettedikként továblépett a döntőbe. Különösen jól szerepelt az indulás előtti ellenőrzésnél. Az első napi manőverezési feladat során azonban nem volt túl sikeres, mert felkészületlenül érte, hogy „kis”, (<16 t) szóló teherautóval kellett mozogni a pályán a nyerges szerelvény helyett.
Az állva maradt tucatnyi versenyző – Tibort is beleértve – azonban nem sokáig ünnepelhetett, mert párosával, mintegy párbajozva kellett a Combo névre keresztelt komplex manőverezési feladatot végrehajtaniuk. A párosítás alapja a minősítés során elért eredmény volt: a legjobb (1.) a legkevésbé eredményessel (12.), a második a tizenegyedikkel stb. A Combo előtt a sofőröknek szemre be kellett állíttatni egy magasságmérőt, amely két, egymás felett vízszintesen elhelyezett rúdból állt. A feladat befejezésekor az alsó rúdnak hozzá kellett érnie a kamion legmagasabb pontjához úgy, hogy a felső rúd nem érinthette a járművet. Ha az alsó rúd nem, vagy nem csak az érte el a kocsit, azt hibaponttal büntették.
Nemcsak a Combónál, minden feladatnál a hibamentes végrehajtásra volt érdemes törekedni, mert az idő csak azonos hibapontszám mellett vált értékelési kritériummá. De nézzük a magasságbecslésen kívül miben kellett még jeleskednie a sofőröknek a Combo eredményes elvégzéséhez!
Szlalom tolatásban, merőleges garázshelyre beállás, áthaladás előremenetben egy szűk kapun, a garázshelyről kifordulva. E manőverek végrehajtása során különösen pontos végrehajtásra volt szükség. A garázsba tolatás például akkor ért véget, amikor a félpótkocsi sarkával úgy lökte fel a piros bóját a sofőr, hogy a közvetlenül mellé állított két kék állva maradt. A vezetőfülkétől tíznél is több méterre álló bóják távolságának megbecsülését az is nehezítette, hogy felhúzott ablakkal, csak a tükrök használatával kellett végrehajtani az összes feladatot. A mi versenyzőnk ennél a feladatnál maradt alul.
A tucatnyi versenyző közül minden páros eredményesebbje, összesen hatan – jutottak tovább a következő, a „Knock off the King” feladat rajtrácsára.
Itt a minősítőfutam legjobbja és a második helyen bejutott választhattak maguknak ellenfelet, a maradék két sofőr egymással kellett mérkőzzön. A tribün előtt, egymással szemben kijelölt pályák különösen látványosak voltak és nagyon próbára tették a sofőröket. Hiába tudták ugyanis, hogy az idő másodlagos, látva, hogy az ellenfelük a másik pályán előrébb áll, szinte mind kapkodni kezdtek. Csak két versenyző tudta megőrizni a hidegvérét: a német és a svéd. A „Knock off the King” látszólag egyszerű; a pálya négy sarkában álló piros bójákat kell feldönteni úgy, hogy a kékek lábon maradjanak, majd a pálya középvonalában előrehúzva megállni úgy, hogy a vontató orra a lehető legpontosabban kerüljön a kijelölt célkör fölé.
A forduló végeztével versenyben maradt három sofőr már mind dobogós volt, de az elsőség eldöntéséért még egyszer meg kellett mérkőzniük. A minősítő futamok legjobb eredményét elérő versenyzőnek annyi előnye volt két riválisához képest, hogy pályát válaszhatott a döntő feladatra, a Super Z-re.
Ebben a manőverkombinációban már az idő is kulcstényezővé vált. Aki előbb végzett a feladattal, az győzött. A kék bóják ledöntéséért itt nem büntetőpont járt, hanem egyméternyi visszaállás után a fülkéből kiszállva fel kellett állítani a bóját és csak utána lehetett folytatni a versenyt – bekötött övvel. A falak érintését is visszaállással büntették. A Super Z a fordított Z-hez hasonlóan zajlott, azzal a különbséggel, hogy a pálya végigtolatásával és a záró bója feldöntésével nem ért véget; előremenetben is abszolválni kellett, a sarkokban elhelyezett bóják feldöntését is beleértve.
A 2010-es verseny adatai
A 12 legjobb magyar versenyző:
- Szeness Tibor
- Zsók László
- Széll Gergő
- Vámosi Attila
- Gulyás György
- Hosszú László
- Rónaszéki Roland
- Búzás István
- Sipos Áron
- Orvos-Nagy István
- Rajnai László
- Tumbász Milán
A nemzetközi döntő 12 versenyzője:
- Stian Østby (Norvégia)
- Pavel Neterda (Cseh Köztársaság)
- Tino Hyökki (Finnország)
- Frédéric Divay (Franciaország)
- Artur Sumbar (Lengyelország)
- Gabriel Warde (Írország)
- Zarko Tokic (Ausztria)
- Gerhard Thaler (Olaszország)
- Patrick Schildmann (Németország)
- Andreas Söderström (Svédország)
- Lionnel Collette (Belgium)
- Szeness Tibor (Magyarország)
A YETD 2010 győztese:
Andreas Söderström (Svédország)
A Scania sofőrversenyében részt vevő országok:
Európa:
Belgium, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Norvégia, Olaszország, Svájc, Svédország, Szlovákia, Törökország
Latin-Amerika: Argentína, Brazília
Ázsia: Dél-Korea, Kína, Malájzia, Szingapúr, Thaiföld
Afrika: Dél-Afrikai Köztársaság
Ausztrália
A döntő három résztvevője az osztrák, a német és a svéd versenyző volt. A német sofőr előnyre tett szert, de a svéd versenyző is egyenletesen, az idegesség legkisebb jele nélkül teljesítette sorra a feladatrészeket. Az osztrák sofőr ellenben kapkodni kezdett, és ez meg is pecsételte a sorsát. De száz szónál is többet mond a manőverezéseket megörökítő videó, melyet itt tekinthetnek meg. Vigyázat! Extrém hosszú!
Beugró kérdések a sofőrversenyre – megfejtés a szerkesztőségben
Ízelítőképpen közreadunk hetet a 2010-es YETD tesztkérdései közül. A versenyzőknek húsz ilyen jellegű kérdésre kellett helyesen válaszolni.
1. Mit jelent a kombinált fuvarozás?
- Egy teherautó több gyártótól származó árut fuvaroz.
- Az áru fuvarozása mellett egyéb szolgáltatások nyújtása, pl. a fuvarozott áru összeszerelése.
- A rakományt vagy a fuvareszközöket közúti és vasúti fuvarozás kombinálásával továbbítják.
2. A szigetelt konténerek engedélyezésére szolgáló vizsgálatokat a következő időszakonként kell elvégezni:
- 3 év
- 4 év
- 6 év
3. Egy 3 tengelyes teherautó esetében ugyanazok az úthasználati díjak minden országban?
- Nem, az úthasználati díjak országonként eltérőek lehetnek.
- Igen.
- Nem, nincs minden országban úthasználati díj.
4. 2003-ban az EU egy új irányelvet vezetett be (2003/59/EK) a hivatásos járművezetők alapképzésének és továbbképzésének szabályozására. Azóta mindegyik tagország elfogadta ezt az irányelvet törvényhozásán, szabályozásokon és más egyedi adminisztratív intézkedéseken keresztül. Ez az irányelv a következőt írja elő:
- A hivatásos járművezetőknek nem kell szakmai alkalmasságot igazoló bizonyítvánnyal rendelkezniük, ha 21 évesnél fiatalabbak.
- A kellő tapasztalattal rendelkező hivatásos járművezetőknek a jövőben is csak a szakmai alkalmasságot igazoló bizonyítvány régi megfelelőjével kell rendelkezniük.
- A hivatásos járművezetőknek a szaktudásukat felelevenítő folyamatos képzéseken kell részt venniük annak érdekében, hogy megőrizhessék a szakmai alkalmasságot igazoló bizonyítványukat, függetlenül szakmai ismereteiktől és gyakorlatuktól.
5. Egy baleset helyszínére megérkező személy teendőinek sorrendje:
- A baleset helyszínén kell maradni, és meg kell előzni, hogy a járművek elzárják a mentőautó útvonalát.
- Úgy állítsd le a járművet, hogy az védje a baleseti helyszínt. Kapcsold be a vészvillogót, vedd fel a láthatósági mellényt, állítsd le az esetleg még járó motorokat, mérd fel a baleseti helyszínt, próbáld megakadályozni a további baleseteket és hívj segítséget!
- Az életmentés a legfontosabb, minél hamarabb értesíteni kell a rendőrséget és mentőt kell hívni, majd elsősegélyben kell részesíteni a sérülteket.
6. Egy nehéz teherautó lefelel halad egy lejtőn és közben fékez. A jármű vezetője a visszapillantó-tükörben észreveszi, hogy a pótkocsi a vontatóhoz képest oldalirányban kileng. Mit kell tennie a járművezetőnek ebben az esetben?
- Erősebben kell fékeznie.
- A pótkocsiféket kell használnia, ha van.
- A retardert kell használnia.
7. Miért nem kínál többet a Scania 1500 liter üzemanyagtank-kapacitásnál?
- Szükségtelenül ne csökkenjen a jármű hasznos terhelése.
- ADR-előírások miatt.
- Nincs elég hely az alvázon nagyobb üzemanyagtank számára.