Műhold vezeti a kamiont

2011.12.02. 12:41

A Scania elsőként vezet be a piacra egy olyan fejlett sebességtartó automatikát, amely GPS segítségével képes a jármű helyzetének meghatározására, illetve az előtte levő út domborzatának előjelzésére, miközben akár 3% üzemanyagot is megtakaríthat. A lehető legnagyobb üzemanyag-megtakarítás érdekében a rendszer a tehergépkocsi sebességét automatikusan szabályozza mielőtt a jármű eléri az emelkedőt, illetve a lejtőt.

A térképek adatait a GPS-szel együttműködő Scania Communicator tartalmazza, és a rendszer a jármű sebességének szabályozása érdekében kapcsolatban van a motorvezérlő rendszerrel. A rendszer 2012 elejétől lesz elérhető az európai ügyfelek számára és a Scania Járművezető-képzésén oktatottakhoz hasonló vezetéstechnikai módszereket alkalmaz.

A tehergépkocsi-vezetők nagy nyomás alatt dolgoznak. A szállítási határidők betartása mindig prioritást élvez, ráadásul még az üzemanyag-fogyasztásra is figyelniük kell. A Scania új sebességtartó rendszere kifejezetten arra lett kifejlesztve, hogy segítsen a járművezetőknek időben elérni a célállomást extra üzemanyag-fogyasztás nélkül.

A Scania sebességtartó automatikája az Active Prediction (aktív előrejelző) rendszerrel kiegészülve 3%-kal kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást eredményezhet, minimális időveszteség mellett – autópályán vagy országúton történő, hagyományos sebességtartó automatikával támogatott vezetéssel összehasonlítva. Legnagyobb előnye dombokkal tűzdelt útvonalon mutatkozik meg, ahol az út sehol sem teljesen sík. A fogyasztás-megtakarítás leginkább a lejtmeneti szakasz előtti sebességszabályozás esetén mutatkozik meg.

Az időveszteség – teljes vezetési napot figyelembe véve – mindössze néhány percet jelent, míg az üzemeltetők számára a 3%-os éves megtakarítás 1.700 liter üzemanyagot jelenthet (40 tonnás szerelvénnyel és éves 180.000 km futásteljesítménnyel számolva).

A kevésbé tapasztalt járművezetők kaphatják a legnagyobb segítséget, akár gazdaságosabb vezetési stílust is elsajátíthatnak. A tapasztaltabb járművezetők számára leginkább az ismeretlen utakon, sötétben vagy kedvezőtlen időjárási viszonyok között jelenthet segítséget a Scania Active Prediction rendszere az üzemanyag-megtakarítás terén.

Hogyan működik a rendszer?

  • A járművezető szokás szerint beállítja a normál haladási és lejtmeneti sebességet a kormány gombjainak segítségével. Legalább 4 km/h sebességkülönbség ajánlott a két érték között.
  • A beállított sebességek megjelennek a központi kijelzőn. Ugyanekkor az Active Prediction sebességtartomány láthatóvá válik a többi érték felett. Ezeket az értékeket nem lehet módosítani.
  • A rendszer 60 km/h sebesség felett aktív. Egy zöld E betű jelenik meg a kijelzőn, amikor a rendszer szabályozza a sebességet.

Ha a jármű olyan úton halad, amelyhez nem áll rendelkezésre domborzati adat, vagy a GPS jel szünetel, akkor az Active Prediction kijelzése szürkévé változik és a jármű ismét a normál sebességtartó automatika szerint halad tovább.

A sebesség beállításokat be lehet foglalni a programozható „kedvencek” ablakba, ahol balra a beállított menetsebesség, jobbra a lejtmeneti sebesség látható. A beállított késleltetés középen látható. A zöld színű E betű minden egyes alkalommal feltűnik, amikor az Active Prediction módosítja a sebességet.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.