A Scania békefenntartó járműveinek története

2012.05.03. 14:39

A svéd hadsereg 1912 áprilisában kezdte meg egy Scania-Vabis teherautó tesztelését. A Scania azóta is folyamatosan szállít békefenntartási célokat szolgáló járműveket és nyújt különböző, ezekhez kapcsolódó szolgáltatásokat a világ számos országában.

A Scania az elmúlt száz év folyamán fejlett technológiájú járművekkel látta el számtalan ország békefenntartó és védelmi erőit. Ezek a járművek a vállalat moduláris gyártási rendszerébe illeszkednek, így könnyen átültethető számukra a polgári alkalmazások gyártása során szerzett fejlesztési tapasztalat, illetve kihasználható a nagy mennyiség gyártásából származó előny.

A Scania moduláris rendszerének sok előnye van, amelyek közül a legfontosabb, hogy szinte végtelen lehetőséget ad a jármű kialakítására, miközben ehhez csak korlátozott számú építőelemet használ fel. A rendszer kivételesen széles lehetőséget kínál az ügyfeleknek, akik így a járművet bármilyen fuvar-, illetve munkafeladathoz teljes egészében testre szabhatják.

A Scania moduláris gyártási rendszere az 1930-as években jött létre, és azóta rengeteget fejlődött. A rendszer közismert rugalmasságáról, valamint arról, hogy bármilyen alkalmazásra könnyen adaptálhatók a járművek, de legalább ilyen fontos a könnyű szervizelhetőség, alkatrészellátás és a szerelők betanítása. Az utóbbi években a rugalmasság, illetve a Scania könnyen elérhető szervizpontjai és hálózata jelentették a legnagyobb előnyt a világ különböző pontjain dolgozó békefenntartó erők számára.

Mérföldkövek

1912: április 2-án a svéd hadsereg megkezdi egy Scania-Vabis tehergépkocsi hosszútávú tesztelését. És hogy mi volt a hadsereg véleménye? „A jármű jól szerepelt a teszteken és alkalmasnak kell tekinteni katonai használatra olyan utakon, ahol tehergépkocsik közlekedése lehetséges.”

1916: a svéd hadsereg egy kéttengelyes összkerék-meghajtású és -kormányzású járművet rendel a Scania-Vabistól.

1916: a Scania-Vabis etanol-üzemű tehergépkocsit szállít a Svéd Védelmi Minisztériumnak.

1924: a Scania-Vabis folytatja az alternatív üzemanyagok tesztjét (etanol, generátorgáz).

1936: a Scania-Vabis bemutatja az első dízelmotorját, a „Royal” névre keresztelt blokkmotort. Ez az első olyan Scania motor, amely szabványosított alkatrészeket használ, illetve a legendás moduláris gyártási rendszer is ettől a motortól datálódik.

1936: a Scania-Vabis megkezdi a több száz darab harckocsi-motor szállítását a svéd hadsereg részére. A hadsereg a szikragyújtású motorokat preferálta, ezért a Scania-Vabis kifejlesztett egy speciális porlasztót, amely meredek dőlésszögnél is működőképes volt.

1939-45: a második világháború alatt a Scania-Vabis, csakúgy mint sok más svéd nehézipari vállalat, katonai felszerelések gyártására áll át, például tankokat gyárt és egyéb berendezések számára készít motorokat.

1943-46: a Scania megkezdi a 262 SKPF m/42 elnevezésű páncélozott szállítójárművek leszállítását a svéd hadsereg részére. Ezek a járművek nagyon sokáig szolgálatban maradtak. Többször felújították őket, majd az ENSZ békefenntartó küldetéseiben is részt vettek a 2000-es években.

1949: a Scania-Vabis által gyártott összes motor közvetlen üzemanyag-befecskendezésű.

1960-62: összesen 440 darab Scania-Vabis LA82 6x6 tehergépjármű – becenevén „hangyász” – kerül leszállításra a svéd védelmi erők számára. A járművek 10 literes turbófeltöltésű     motorja 200-220 lóerő teljesítményű volt. Ezeknek a nagy mozgékonyságú off-road tehergépkocsiknak főleg a tüzérségi felszerelések vontatásánál vették hasznát. Némelyiküket nagy teherbírású műszaki mentő, illetve darus felépítménnyel használták.

1961: a Scania-Vabis SKPF m/42 páncélozott szállítójárműveket az ENSZ békefenntartói használják Kongóban.

1961: a brazil hadsereg teszteli a SKPF m/42 páncélozott szállítójárművet.

1962: a svéd fegyveres erők 400 darab motort rendelnek áramfejlesztő berendezésekhez, amelyeket többek között repülőgépek indításához, mobil áramtelepekhez, illetve készenléti áramforrásként használtak.

1965-71: nagyjából 1.000 darab Scania L36/L50 tehergépkocsit szállítanak a svéd védelmi erők részére. A 4x2 járművek négyhengeres motorjait a normál hathengeres 7 literes motorokból alakították ki. A gépkocsikat leginkább mobil üzemanyagtöltőként, illetve a tábori konyhák szállítására használták.

1971: az off-road járművek új generációjának prototípusait, az SBA111-t (4x4) és a SBAT111-t (6x6) a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalával (FMV) együttműködésben fejlesztették ki. A járművek kiemelkedően rugalmas vázzal, hosszú rugóúttal rendelkeztek     és ezáltal kiemelkedően mozgékonyak voltak. A vezethetőség megkönnyítése érdekében egy speciális, off-road funkciókat is tartalmazó automata sebességváltót     fejlesztettek ki, amit később a polgári alkalmazásokba is beépítettek.

1974: A Scania és az FMV innovatív megállapodást írtak alá, azzal a kikötéssel, hogy a beszállító elnyer egy még értékesebb szerződést, amennyiben a  karbantartási és javítási költségeket alacsony szinten tudják tartani.

1975: összesen 3.500 darab SBA111 (4x4) és SBAT111 (6x6) gyártását kezdi meg a vállalat, amelyből 2.700 darab a svéd fegyveres erők rendelése.

1976: a finn védelmi erők 34 darab SBAT111 (6x6) járművet rendelnek.

1985: több mint 25 év szolgálat után a Scania-Vabis LA82 járművek még mindig jó állapotban vannak. Kb 300 járművet felújítottak és emelőhorgos felépítménnyel láttak el, hogy a következő tizenöt évben hídelemek szállításában használják őket.

1986: Scania járművek lépnek szolgálatba az ENSZ libanoni missziója alatt.

    1986: a Scania leszállítja első járművét a NATO egyik tagországa (Norvégia) számára, amely egy 1.811 darabos, 1986 és 1996 között teljesítendő rendelés része.

1987: a Scania 660 darab SBAT111(6x6) járművet szállít Indiába és 90 darabot Svédországba.

1989: a Scania megkezdi a motorok szállítását a szintén svéd gyártmányú Combat Vessel 90 hajók számára. Összességében már több mint 500 darab hajtómű és kisegítő motort adtak át a svéd tengerészetnek.

1993: a Scania leszállítja az első V8 motort a CV 90 harci járművek részére. Összesen több mint 1.000 ilyen motort gyártottak.

1993: az ENSZ égisze alatt, az utólagosan rakéta elleni védelemmel felszerelt Scania tehergépjárművek megkezdik szolgálatukat Boszniában.

1996: a Scania teljesíti első rendelését a francia hadsereg számára.

1996: a Scania megkezdi közel 1.000 motor leszállítását a spanyol védelmi erők páncélozott szállítójárművei részére.

1998: a Scania leszállítja az első, NATO által specifikált járművet a belga hadseregnek.

1998: Scania tehergépkocsikat használnak a szaharai ENSZ misszióban.

1999: a koszovói, NATO által vezetett ENSZ misszióban Scania tehergépkocsikat használnak.

2001: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat a portugál hadsereg számára.

2001: a Scania első alkalommal szállít akna és rakéta elleni védelemmel ellátott tehergépkocsikat. A Scania tehergépkocsijait használták Afganisztánban is.

2001: az első alkalom, hogy a Scania javítási és karbantartási szerződést kötött hadiipari ügyfelével (Finnország).

2002: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat az ausztrál hadsereg számára.

2002: a Scania-Vabis SKPF m/42 páncélozott szállítójármű 60 év szolgálat után „visszavonul”.

2003: a holland hadsereg 555 darab Scania 8x8 tehergépkocsit vásárol, legtöbbjüket védelemi rendszerrel felszerelve.

2004: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat az ír hadsereg részére.

2004-2013: a Scania 700 motort szállít a lengyel hadsereg páncélozott szállítójárművei részére.

2005: Scania tehergépkocsikat használtak az ENSZ libériai missziója során.

2005: a Scania több száz motort szállít finn páncélozott szállítójárművekbe.

2006: a Scania teljes élettartamra szóló javítási és karbantartási szerviz-szerződéseket köt a holland hadsereg 555 teherautójára.

2007: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat az algériai hadsereg számára.

2007: Scania tehergépjárműveket használ az EUFOR Csádban.

2009: a Scania G-szériás, négytengelyes, összkerék-meghajtású tehergépkocsikat szállít a finn hadsereg számára. A megállapodás értelmében, a járművek mellé javítás, karbantartás és oktatás is jár.

2009: a Scania egy hat évre szóló javítási és karbantartási megállapodást köt a finn hadsereggel mintegy 200, korábban beszerzett járműre vonatkozóan.

2009: a Scania több évre szóló szállítási szerződést írt alá közúti járművekről a finn hadsereggel.

2009: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat a német hadseregnek.

2010: a Scania szerződést írt alá Luxemburggal 31 darab teljes jármű leszállítására, amelyek közül 13 akna és rakéta elleni védelemmel van ellátva.

2011: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat a török hadsereg számára.

2012: a 35 évvel korábban a svéd védelmi erők számára szállított SBA111 és SBAT111 járművek közül nagyjából 1.500 darab még szolgálatban van.