Hogy érzünk a Honda-motoros Fiat 131 Racing kapcsán?
Veterán rallys körökben Paolo Diana legendás Olaszországban, de Magyarországon is járt már a trükkös Fiat 131-esével. Ezt egy ideje egy 320 lóerőre húzott Honda K24 hajtja, nem is akárhogy. De mit szólna mindehhez Aurelio Lampredi, a Fiat Twin Cam atyja?
A Fiat 131-ből háromszoros WRC világbajnok lett 1977 és 1980 között, amihez az is kellett, hogy 1976-ban megjelenjen az Abarth Rally verzió. Ezt a kétajtós modellt a Bertone, a Fiat és az Abarth dobta össze független kerékfelfüggesztéssel, valamint Aurelio Lampredi duplavezérműtengelyes kétliteres motorjával.
Az 1.3-as vagy 1.6-os DOHC 131 Supermirafiori, a 2.0 DOHC pedig Brava néven került piacra 1978-tól, míg a kétajtós kétliterest 131 Racingnek vagy Sportnak hívták. Ám hiába húzták Walter Röhrl kedvéért mechanikus befecskendezéssel bőven kétszáz lóerő fölé Lampredi négyhengeresét, a Fiat 131-esek porrá rohadtak, a motorokat pedig az ötsebességes váltókkal együtt beépítették minden másba, köztük sok Ladába is.
Ám majdnem fél évszázaddal később akad más megoldás is a Fiat klasszikusan hátsókerekes platformjának motiválására. Paolo Diana korábban az Alfa Romeo D2-es kategóriához kifejlesztett 155 TS versenymotorját, egy 275-300 lóerő körül teljesítő szívó kétliterest használt, amíg el nem jött a Honda K24 ideje. A 2.4-literes DOHC most 350 lóerőt tud.
Nehéz lenne akár egy rossz szót is szólni erre, ám korábbi Supermirafiori 1.6 TC tulajdonosként kicsit hiányzik az eredeti Abarth hangzás.