Megvolt, hogy Dacia Duster már 1984 óta van?
Nyugaton nem hangzott túl jól az ARO 10 Nicolae Ceaușescu Romániájából, ezért a diktatúra felkészült marketinges csapata árulta a sokoldalú terepjárót Ischia, SuperIschia, Enduro és Dacia Duster néven is. Az átnevezet ARO természetesen már akkor is az egyik legolcsóbb 4x4-es volt.
Az ARO tulajdonképpen a keleti blokk egyik sikertörténete, hiszen annak idején a Lada Niván kívül nem igazán volt konkurenciája a legalacsonyabb árszinten, a Renault dízelmotorjaival pedig a legtöbbször még tudta is, amit egy puritán terepjárótól elvárt a közönsége. Így hát sokáig az ARO 10 lehetett a diszkont Land Rover.
A formavilágilag és technikailag is a Renault Rodeo megoldásaira épülő, ám annál sokkal robusztusabb ARO 24-es (240-244, stb.) széria után a nyolcvanas évekre készen állt a kompakt ARO, az exportra is tervezetett 10 is. 1980-tól 2006-ig gyártották, ami olyan szempontból érdekes, hogy a modern Dacia Duster 2009-ben már kész volt, a hosszított kompakt Renault/Dacia platformon.
A Dacia elég rosszul kezdett Nagy-Britanniában az 1982-ben bevezetett 1310-zel, mely Denem néven és roppant gyenge összeszerelési minőséggel nagyot bukott a piacon. 1984-ben viszont megérkezett a Dacia Duster, vagyis az ARO 10.
Miközben a 1310 egytonnás pickupként egy darabig még túlélte a briteknél, az összkerék-meghajtású Dustert meg lehetett venni keménytetővel és ponyvával is, 12 hónap általános és átrozsdásodás elleni garanciával is.
A kezdeti benzinmotor a licenc alatt gyártott 1397 köbcentis Renault egység volt, ami ólmozott benzinből 65 lóerőt sajtolt ki 5250-es fordulaton. Négysebességes váltóval és felezővel párosítva már épp elég volt a kalandhoz, de idővel jött a dízel is.
A csúcsfelszereltségű Duster GLX-et egyszerre ajánlották a családfőknek, a dolgos háziasszonyoknak második autóként, vagy éppen a lakókocsizás és kempingezés megszállottjainak.
A GLX fűtött hátsó ablakkal, lehajtható ülésekkel, kárpitokkal, térképlámpával és 175/14-es sárba és hóba szánt gumikkal szerelte a román autógyár. Bő 25 év alatt a Renault benzin és dízelmotorjain kívül egyébként ARO 10-ek készültek Volkswagen és Peugeot dízelekkel is. Sőt, létezett még Daewoo 1.6-os benzines is.
Az itthon is népszerű modern Dacia Duster második generációja közben számos piacon Renault márkajelzéssel kapható, Dél-Amerikában pedig még pickup is készült belőle hosszabb padlóval, Renault Duster Oroch néven.
A brit ARO katalógus digitalizált lapjait köszönjük Andynek, a Car Brochure Addictnek.