Ez nem Euro-6 - Hármat durran, majd némi korommal indul az igazi magyar mozdony

2023.10.28. 14:03

Valószínűleg mindenki találkozott már a MÁV 418-as (leánykori nevén M41-es) sorozatú dízelmozdonnyal, csak esetleg nem tud róla. Ezek a gépek a 80-as évek óta végzik a szinte teljes magyar személyvonati dízelvonatatást (a motorvonatokat leszámítva), cseréjük régóta esedékes, azonban alternatíváról keveset hallani.  Az alkalmi utas bárhol összefuthat egy ilyen mozdonnyal, de a legtöbben valószínűleg a Balaton északi partjáról ismerjük.  Sokan azt is tudják, hogy a járművet a vasútbarátok csak "Csörgő"-ként emlegetik, azt viszont már csak igazán kevesen tudják, hogy miért. Mármint ha nem élnek egy vontatási telephely közvetlen közelében. Ugyanis az eredeti Csörgő így indul:

A Csörgőket eredetileg V12-es  SEMT-Pielstick liszensz alapján készült, magyar gyártású dízelmotorokkal szerelték, de a 2000-es években jónéhányat remotorizáltak, azaz az öreg Pielstickeket korszerű Caterpillar motorokra cserélték. A korszerűsítés utáni mozdonyok már nem ennyire hangosan indulnak, ezért a becenevük is változott: ezek a "Hörgők". Az előző videóban szereplő mozdony vontatás közben sem éppen kelti a vasúttól elvárt környezetbarát hatást, leginkább egy chippelt 1.9 TDI-re hasonít.

Természetesen annak ellenére, hogy mekkorát kormol egy ilyen mozdony, a vasút még mindig jelentősen környezetbarátabb, mint a közúti közlekedés, de természetesen csak akkor, ha összehasonlítható műszaki színvonalú és évjáratú járműveket vizsgálunk.