Téli és nyári gumi az autón? Halálos
Évek múlva is emlegetni fogjuk ezt a napot, szeptember 2015. szeptember 24-ét, amikor örökre megváltozott az világ autóiparáról alkotott képünk. Ma van az európai nyelvek napja. Nálunk a Gellértek ünneplik névnapjukat, Németországban pedig lemondott Dr. Prof. Martin Winterkorn, a Volkswagen-konszern elnöke, miután kiderült, a cég 11 millió motorja érintett a dízelmotorok környezetvédelmi értékeinek manipulációja kapcsán kipattant botrányban, és ez beláthatatlan következményekkel járhat nemcsak a világ legnagyobb autóipari konszernjére, de a többi nagy autómárkára, a beszállítókra és az autógyártó országok gazdaságára nézve is.
Autóipari hírsaláta
Az ügy nem ma kezdődött, az Egyesült Államok környezetvédelmi hatósága ugyanis már egy éve levelezett a VW-vel arról, hogy egyes autóik menet közben sokkal több nitrogénoxidot bocsátanak ki, mint a tesztlaborban. Erre a levélre olvasónk hívta fel a figyelmünket.
Nem csak a VW és márkái érintettek, erről már májusban írt a német Autobild, miután Baden-Württemberg tartomány Környezetvédelmi és Mérésügyi hivatala 29 új Euro 6 környezetvédelmi normának megfelelő típust vizsgált meg alaposan. Sem a Mazda 6 Skyactiv D, sem a BMW X3 kétliteres, sem az Opel Zafirába szerelt egyhatos turbódízel motorja nem teljesítette az előírásokat. Részletek a német Autobild oldalán.
Nincs meg a megfelelő technológia azon emissziós értékek eléréséhez, amelyeket előírnak a gyártóknak - mondta Bejczy József igazságügyi közlekedési szakértő szerda este az állami tévében. Elmondása szerint ezeket a károsanyag-kibocsátási értékeket politikusok és gazdasági szakértők határozták meg, így a mérnököknek muszáj volt megoldást találniuk, mert a gazdaság megkövetelte az értékek betartását, hogy a piacon tudjanak maradni. (MTI)
A kötelező mellett a cascodíjak is emelkedésnek indultak az idén, így próbálják beszedni a cégek a rájuk kirótt biztosítási adót, és ellensúlyozni az egyre növekvő kárgyakoriságot, írja cikkében a Világgazdaság.
Közlekedési koffein
Hegyeshalomnál az 1-es főúti átkelőt a gépjárművek továbbra sem használhatják, illetve a magyar–szerb határszakaszon az 5-ös főúti átkelési pont továbbra is zárva van. A 7-es főutat a letenyei határszakaszon félszélességében lezárták, egy sávon engedik a kétirányú forgalmat. (Utinform.hu)
A Kúria szerint jogellenes a fővárosi parkolási rendelet két pontja. Mint ismeretes, Budapesten a közterületen parkoló autósoknak a megállástól számított öt percen belül el kell helyezniük érvényes parkolójegyüket a szélvédő mögé egy látható helyre, és ha nem tették, havonta legfeljebb egyszer van lehetőségük utólagos jegybemutatásra. A fővárosi önkörmányzat azzal érvelt, hogy a pótdíjas esetek tíz százalékában élnek ezzel a lehetőséggel az autósok, ami felveti a visszaélés gyanúját, de a bíróság ezt nem fogadta el. (Kúria)
Cukor
Kerüld el a dugót!
A nővel az ágyban, a gyerekkel a játszótéren vagy a kollégákkal egy fontos kávé mellett? Nem kérdezzük, hol töltené a dugókban elvesztegetett félóráit, csak segítünk őket visszaszerezni. A Hidegindító partnere, a WAZE közösségi navigációs szolgáltatás felhasználói folyamatosan segítik egymást: jelentik hol láttak igazoltató rendőrt, útfelbontást, forgalomelterelést, a program pedig megtervezi a leggyorsabb útvonalat A-ból B-be, és teljesen mindegy, hol autózunk éppen. A WAZE-nek Budapesten már több mint 130 ezer felhasználója van, és a tábor folyamatosan bővül. A trükk egyszerű: ez a megoldás tényleg működik. Aki még nem töltötte le a telefonjára, itt kipróbálhatja, aki már használja, indulás előtt gyorsan megnézheti, mi vár rá a forgalomban. Nagyítson bele a térképbe, vagy írja be, hová indul ma.
Tegnap a Totalcaron
Folyamatosan tájékoztatunk a VW-dízelbotrány fejleményeiről, de véleményünk is van. Röviden: mindenki csal. Bővebben: olvassa Stump András cikkét.
Két nagy francia egyterűt hasonlítottunk össze. A cikk készítésekor még nem tudtuk, de most már jelentősége van, a Citroen C4 Grand Picasso és a Renault Espace motorja is benzines.
Három téli, egy nyári gumi: életveszély
Két halálos áldozata és három súlyos sérültje volt annak a karambolnak, amelyben egy Audi A6 Avant és egy Honda Civic ütközött össze a kettes főúton, augusztus 23-án, Vác közelében. Tavaly szeptemberi riportunkban megírtuk, az Audi a megengedett sebességnél gyorsabban hajtott amikor kisodródott és telibe találta a vétlen Hondát, amelyben két gyerek is ült.
A balesetet okozó autón három téli és egy nyári abroncs volt, utóbbi a tizenhét éves pótkerék. A Velvet tudósítása szerint a jelenleg is zajló bírósági eljárásban a felkért igazságügyi járműszakértő mondta ki, amit egy éve sejtettünk:
"A jármű alkalmatlan volt a közúti forgalomban való részvételre. Az eltérő gumik pedig elősegíthették, hogy az autó átsodródjon a másik sávba."
Elvileg minden indulás előtt ellenőrizni kell az autó abroncsainak állapotát, amit nyilván nem sokan tesznek meg. Azzal viszont rengeteg javíthatnak a biztonságukon, ha legalább havonta ellenőrzik a keréknyomást, nem járnak kopott gumikkal és nem keverik a mintázatokat. Ez az eset fájdalmas bizonyítéka annak, hogy fontos odafigyelni a részletekre. Az eljárás másodfokon folytatódik, ahol a szakértőnek azt kell megvizsgálnia, hogy a baleset bekovetkezett volna-e akkor, ha az autó nem megy legalább százhússzal vagy azonos gumik lettek volna rajta.
Totalcar Retro
A kétliteres, hathengeres bokszermotor szépen jár, főleg amikor már kicsit bemelegedett. És kijön belőle a gyári 130 ló, az a legszebb. Balázs azt mondta, be van már járatva, küldjem neki nyugodtan... Folytatás Winkler hatéves Porsche-tesztjében.
Anno szeptember 24.
Éppen ma harminchat éve indította el az amerikai Compuserve a világ első nyilvános internetszolgáltatását, amelyhez már e-mail szolgáltatás is tartozott.
1948-ban, ezen a napon alapították a Honda Motor Companyt. A cég a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója és a hetedik az autógyártók közt. Jelenleg körülbelül kétszázezer alkalmazottja van világszerte és több mint négymillió járművet gyárt évente. Ezzel a videóval ünnepel a cég:
Esni fog (vagy már esik is)
Az Időkép.hu azt mondja, nyissunk ernyőt. Többször erősen megnövekszik a felhőzet, és szórványosan - nagyobb eséllyel nyugaton, délnyugaton és északon, északkeleten - alakulhat ki eső, zápor, helyenként zivatar. Nyugaton erős, viharos lesz az északi-északnyugati szél. 23-28 fok várható, a csapadékosabb tájakon azonban csak 19-22 fokot mérhetünk.