Jönnek a leszedált Volkswagenek?

2015.10.01. 08:15

Szép reggelt október elsején, a zene és az idősek világnapján, a NASA ötvenhetedik születésnapján!

Dízel-gate frissek

Ha lemaradt volna, vagy csak nem bírja követni a Volkswagen dízelbotrányával kapcsolatos hírdömpinget, a Hidegindító minden nap összefoglalja önnek a lényeget. Ez történt az elmúlt 24 órában:

  • A spanyol kormány ipari minisztere jelezte, visszakérik a VW-csoporttól azt az autónként 1000 eurós (313 ezer forint) összeget, amellyel az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlását támogatta.
  • Hasonló lépésre készülnek a franciák is. A francia kormány is visszafizettetné a Volkswagen csoporttal az állami támogatást, amelyet az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlásához nyújtott - jelezte szerdán Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter. "Összeírjuk az elmúlt években átutalt bónuszokat és a csalásnak megfelelő mértékben fogjuk kérni a visszatérítéseket" – mondta Royal, és úgy tudni, közel egymillió autóról van szó.
  • A Porshce AG felügyelőbizottsága Oliver Blume termelési igazgatót emelte a Volkswagen élére a múlt héten átigazoló Matthias Müller távozásával megüresedett vezérigazgatói posztra. Oliver Blume két évtizede dolgozik a Volkswagen konszernnél, azon belül is többek között az Audi és a Seat márkáknál, 2013 óta pedig a Porschénél. Részben neki is volt köszönhető, hogy a márka 2010 óta közel megduplázta forgalmát, értékesítési árbevételét és alkalmazottainak a számát.
  • Az ingolstadti ügyészség előzetes eljárást indított az Audi ellen a károsanyag-kibocsátási ügy miatt. A Funke médiacsoporthoz tartozó újságokban szerdán közölt nyilatkozatában Wolfram Herrle ingolstadti főügyész elmondta: vizsgálják a rendelkezésükre álló tényeket, hogy eldöntsék, indítanak-e hivatalos vizsgálatot az autógyár ellen.
  • Több mint egymillió érintett autó a briteknél. A Volkswagen brit részlege szerdán közölte: adatai szerint a VW vagy valamelyik érdekeltsége által Nagy-Britanniában eladott dízeljárművek közül 1,19 millióba szerelték be azt a szoftvert, amely laboratóriumi körülmények közepette a napi használatnál jóval kedvezőbb károsanyag-kibocsátási értékeket jelez.
A mémgyártás teljes gőzzel pörög
A mémgyártás teljes gőzzel pörög

A napokban autóipari szakértők szájából is elhangzott, amit eddig is sejtettünk: a szoftvercsere komoly teljesítményromlást hozhat a dízelbotrányban érintett, visszahívásra ítélet autók esetén. Konkrétumokról még senki sem beszél az óriásvállalattól, az új vezérigazgató, Matthias Müller is annyiban részletezte a visszahívást, hogy az érintett autókat rendbe kell tenni.

Az eddigi ismeretek szerint a VW két különböző technológiával manipulált. Az egyik ilyen megoldás a 2008 végétől (a 2009-es modellévtől a 2014-es modellévig) a 2,0 literes négyhengeres dízelmotoroknál a kipufogógáz nitrogénoxid tartalmának csökkentésére szolgáló "lean NOx trap" berendezés vezérlése volt. A másik pedig a 2012-es modellévtől szintén a 2,0 literes négyhengeres dízelmotoroknál alkalmazott SCR (Selective Catalytic Reduction) rendszer vezérlése volt, ami folyékony karbamid (urea) befecskendezésével bontja le a kipufogógázok nitrogénoxid tartalmát. A vezérlő szoftver mindkét megoldásnál kikapcsolta a károsanyag-kibocsátást csökkentő berendezéseket.

A VW és Audi márkáknál eltöltött 35 év után 2014-ben nyugállományba vonult egykori minőségbiztosítási igazgató Marc Trahan szerint az "öregebb" dízelmotorok rendbetétele szoftverfrissítéssel is megoldható lesz új berendezés beépítése és a motor áttervezése nélkül. Az SCR rendszernél azonban előírás szerinti használat esetén az urea-fogyasztás annyira megemelkedhet, hogy a gyárilag előírt 10 ezer mérföld helyett akár 5 ezer mérföldenként is szükségessé teheti az újratöltést, ami így jelentősen megnöveli a szervizek a gyakoriságát. "Az SCR rendszerrel ellátott újabb dízel modelleknél a szoftvercsere a teljesítmény csökkenéséhez és az üzemanyag-gazdaságosság romlásához, valamint az urea-fogyasztás növekedéséhez vezethet" - mutatott rá Kevin Riddell, az LMC Automotive szakértője, hozzátéve, hogy mindez a használt autók árát és eladhatóságát is nagyban befolyásolhatja. (MTI)

Autóipar a botrányokon túl

  • Megkezdte első amerikai gyártóüzeme építését a Volvo. Dél-Karolina állam Berkeley megyéjében építkezik a vállalat, az új létesítmény első terméke a méretezhető padlólemezére (SPA) épülő, új generációs Volvo S60 szedán lesz. A vállalat 500 millió dollár értékű beruházással hozza létre az új üzemet, amelynek kezdeti kapacitása majd elérheti az évi 100 000 autót. A márka jelenleg két gyárat üzemeltet: Európában, és további kettőt Kínában.
  • Felére csökkenti a kiskategóriás autók áfáját Kína. Október elsejétől 50 százalékkal kevesebb általános forgalmi adót kell fizetni az újonnan vásárolt, 1600 köbcentit meg nem haladó lökettérfogatú motorral rendelkező autók után Kínában. Az új szabályozás - amely nagy valószínűséggel az autós piac újjáélesztése érdekében született - 2016 végéig biztosít kedvezményt. (MTI)
  • Az önvezető autók miatt eltűnnének a közlekedési balesetek? Az automata autók csak az Amerikai Egyesült Államokban 300 ezer életet menthetnek meg egyetlen évtized alatt az eddigi tesztek szerint, amivel a közlekedés teljes automatizálása egyértelműen a 21. század legnagyobb egészségügyi fejlesztése volna. (Index)
  • Három éve mutogatta a prototípusait, de szeptember utolsó napján végre kiállt a gyártáskész Model X-szel a Tesla. Felfelé nyíló ajtók, túlnyomásos utaskabin – az X paramétereiről és képességeiről mindent megtudhat tegnapi hírünkben.

Egy perc KRESZ (Pető Attila Kreszprofesszor)

Hogyhogy átmhetek a záróvonalon? 

Úgy, hogy ez nem záróvonal!

Valóban annak idején a KRESZ tanfolyamon úgy tanultuk, hogy a folyamatos fehér vonal záróvonal, amin járművel nem hajthatunk át.

Ez azonban hiába ugyanúgy folytonos vonal, a neve mégis: úttest szélét jelző vonal.

A KRESZ külön kiemeli, hogy az úttest szélét jelölő folyamatos vonal nem záróvonal, tehát átléphető, amit meg is kell tenni, ha például parkolni szeretnénk.

Valószínű azt kevesebben sejtik, hogy a vonaltól jobbra eső terület, egészen a fákig - legalábbis az aszfaltos rész - nem más, mint a leállósáv. Ebből viszont következi, hogy leállósáv nem csak autópályán van, ahogy ezt sokan tudni vélik.

Ez is leállósáv, ahol járművek akár várakozhatnak, de például itt gyalogosan is, kerékpárral is közlekedhetünk.

További tippek, tanácsok a Kreszklub oldalán.

Motorsport

  • Az eredetileg tervezettnél két héttel korábban kerül sor jövőre a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjra a Forma-1-es világbajnokságban. A mebourne-i nyitófutamot március 20-ra hozták elő a szervezők.
  • Áll a bál a rali-világbajnokság naptára miatt. A Citroen már korábban kijelentette, nem tervezi a jövőben megtartani rali-világbajnoki és túraautó-világbajnoki csapatát; egyiktől mindenképp megválna, és a döntését az befolyásolja majd, mely sorozatnak van futama Kínában. A túraautó világbajnokságnak évek óta van, így eddig ők álltak kedvezőbb lobbihelyzetben, de a napokban a rali-világbajnokság szervezői is bejelentették: lesz Kína-rali jövőre. A probléma, hogy ezzel 13-ról 14 futamosra nő a versenynaptár, ami jelentős plusz kiadás a csapatoknak, akik most egy futamot mindenképp kilőnének a menetrendből.  (Hosszabbítás.hu)

Cukor

  • Gondolkozott már azon, mit vezetnek az autótervezők? Nem Suzuki Wagon R-t, azt talán sejtik. A válasz képorgiába fojtva a Petrolicious friss videóján.
  • Donort keres Lamborghini Aventadorjához? Itt az alkalom. 125 ezer dollárért mindent megkap hozzá, a külső idomokat többnyire épen, de az autó maga két nagy darabban vihető.

Anno október 1

1928-ban ezen a napon született Willy Mairesse belga autóversenyző. Mairesse mindössze tíz évig tartó aktív pályagutása alatt két Targa Floriót nyert, Forma-1-es futamon és Le Mans-i 24 óráson állt dobogón, és több kevésbé neves futamon nyerni tudott. Az 1968-as Le Mans-i versenyen győzelemre esélyesként, egy Ford GT40-nel indult, ám a futam első körében balesetezett a Mulsanne-egyenesben. Két hétig kómában feküdt, súlyos sérülései miatt többé nem indulhatott autóversenyen. Nem bizonyított, de valószínű emiatt történt, hogy egy évvel később öngyilkos lett a belga Ostend egy szállodai szobájában.

Mairesséhez hasonlóan egy baleset vetett véget Jean-Pierre Jabouille pályafutásának is, de ő nem menekült öngyilkosságba emiatt – még él: ma 73 éves. Pedig az ő karrierje igazán magasról bukott, amikor az 1980-as kanadai nagydíjon lábát törte. A '81-es szezonban még megpróbált visszatérni, de a törés sosem gyógyult meg annyira, hogy bírja az ilyen szintű terhelést, így még azévben visszavonult. Még nem volt harminc éves, amikor két forma-1-es futamgyőzelemmel a háta mögött ott kellett hagynia a formulaautózást.

Dugó? Kerülje el!

A nővel az ágyban, a gyerekkel a játszótéren vagy a kollégákkal egy fontos kávé mellett? Nem kérdezzük, hol töltené a dugókban elvesztegetett félóráit, csak segítünk őket visszaszerezni. A Hidegindító partnere, a WAZE közösségi navigációs szolgáltatás felhasználói folyamatosan segítik egymást: jelentik hol láttak igazoltató rendőrt, útfelbontást, forgalomelterelést, a program pedig megtervezi a leggyorsabb útvonalat A-ból B-be, és teljesen mindegy, hol autózunk éppen. A WAZE-nek Budapesten már több mint 130 ezer felhasználója van, és a tábor folyamatosan bővül. A trükk egyszerű: ez a megoldás tényleg működik. Aki még nem töltötte le a telefonjára, itt kipróbálhatja, aki már használja, indulás előtt gyorsan megnézheti, mi vár rá a forgalomban. Nagyítson bele a térképbe, vagy írja be, hová indul ma.

A nap gifje

Mielőtt még bejulna a Model X sirályszárnyas ajtóitól, nézze meg ezt, a Lincoln egy kilencvenes évek beli koncepcióját: