Teszt: Blaupunkt TravelPilot 500
Német svájcibicska
Kíváncsi voltam a videó navigációs módra, mi másra is lettem volna. Sokat nem vártam, gondoltam ez is olyan lesz, mint a többi navi, csak a kamera bolondítja meg az egészet. Aztán mikor bekapcsoltam, láttam, nemcsak kamera: zenél, filmet vetít, fényképez, wifis, anyám!
Olyan ez, mint a telefonmizéria. 1991-ben, vidéki városban komoly fegyvertény volt, amikor anyámékhoz bekötötték a vonalas telefont. A hasábnyi rádiótelefon, amivel gazdag rosszfiúk hívogatták egymást a Miami Vice-ban, nekünk elképzelhetetlen volt. Aztán öt év múlva röhögtünk az egészen, hiszen a mobil mindenki számára hozzáférhető lett, és könnyedén elfért a zsebünkben. A navigációval hasonló a sztori. Tíz-tizenkét évvel ezelőtt az autóba szerelhető navigációs rendszer valahol az extralista legvégén figyelt, (már ha fent volt egyáltalán), méghozzá az ár szerint növekvő sorrend szerint.
A csomagolásból kiszabadítva a szokásos kellékek: hálózati és autós töltő, video kábel, USB kábel, headset, autós tartó. Pozitívum, hogy gondoltak azokra a felhasználókra is, akik a videóval akarnak bajlódni (erről később), fekete pont jár viszont, mert az eszközhöz nem adnak tokot vagy táskát. Oké, annyira nem nagy, de zsebben már pont nem fér el.
Az autós tartóval sem voltam igazán kibékülve. Látszik, hogy jól használhatót akartak, a biztonságos rögzíthetőséggel nem is volt gond. Viszont a könnyebb beállíthatóság érdekében csuklós megoldásúra kialakított karral nem voltam megelégedve. Kényelmes távolságra állítva állandóan berezonált, még országúton is. (Budapesten nem csodálkozunk ilyesmin, ugye.) Ha rövidebbre állítottam a kart, nem volt probléma, de nyújtózkodni kellett, ha hosszabbra, alá kellett támasztani, hogy ne rezonáljon. Volt már nálunk teszten ennél nagyobb és nehezebb készülék, ott is megoldották a problémát, gondolom itt is meg lehetett volna.
Elől elegáns fényes fekete keret, alul szálcsiszolt alumínium gombok. De miért csak kettő, az is miért pont a hangerő pluszmínusz kellett hogy legyen? Néhány menünél lehet ugyan használni, de nem jellemző. Úgyis az érintőképernyőt használjuk, akkor meg minek – de így akár nem is kellettek volna. A borítás gumírozott hatást kelt, mintára bőrszerű. Nekem a G-Astra műszerfala ugrott be róla, az volt ilyen.
Csatlakozók rengetegen vannak a készüléken, a legtöbb alul, néhány pedig oldalt. Töltő, aktív töltő, AV in/out, mikrofon, fejhallgató, SD-kártya bővítőhely, USB. Azt tényleg nem értem, hogy ha már van a gépen egy USB csatlakozó, miért kellett külön aljzatot (és töltőt) csinálni? Sok cégnél már évekkel ezelőtt megoldották az USB porton keresztül történő töltést, az Unióban most megy a hercehurca a telefontöltők egységesítéséért, egyszerűen érthetetlen, hogy miért nem lehetett beállni a sorba.
Bekapcsolás után meglepően gyorsan áll fel a rendszer, megjelenik a főmenü, melyből 2-3 almenü mélységen belül bármelyik funkció elérhető, nincs túlbonyolítva, logikus. A szoftver grafikus felülete szép, egyszerű. Nekem ideális méretűek voltak az ikonok, valaki tán bumfordinak is titulálná őket, én szeretem, ha nem kell kifolynia a szememnek az erőlködéstől. Barátságos pasztellszínek mindenhol, semmi vadító kontraszt. Az érintésérzékenység pont megfelelő, az ikonok és betűk épp elég nagyok, hogy a menüben történő navigáció macera nélkül menjen ujjheggyel is. Stílus (magyarul piszkafa) van a géphez, de igazán csak az internetezéshez kellett használni. Pozitívum volt, hogy elég sokáig bírja az akksi, még bekapcsolt kamerával is majdnem három órán át ment töltés nélkül.
Az apropó, amiért a TravelPilotot ki akartam próbálni, a Blaupunkt által kifejlesztett videó navigációs mód. A dolog lényege, hogy nem a szoftver jeleníti meg a térképet, hanem a készülékbe beépített nagylátószögű kamera képét látjuk, és a navigációs szoftver erre a képre rajzolja fel a menetirány tartásához szükséges jeleket, egyéb információt.
Néhány Blaupunkthoz köthető dolog, a teljesség igénye nélkül
- 1932 Az első autórádió Európában
- 1969 Az első sztereó autórádió a világon
- 1980 Az első rádió - kazettásmagnó kombó autókba
- 1983 Az első CD-s autórádió
- 1988 Az első RDS-es rádió
- 1989 Európában az első navigációs rendszer
- 1997 Az első autórádióval integrált mobiltelefon
- 2001 Az első DAB (digitális) autós rádió MP3 dekóderrel és multimédiás kártyafogadó hellyel
- 2005 Az első dinamikus navigációs rendszer színes TFT-s megjelenítéssel
- 2008 Videós navigációs rendszer

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
