Évforduló: biztonsági öv
Az Egyesült Államokban a negyvenes-ötvenes években a vadászrepülők katapultüléseinek öveit alapul véve használták a kétpontos változatot, de sem a gyártók, sem az autósok és utasaik nem vették komolyan. Szabad mozgásuk korlátozását látták benne.
Az új KRESZ tervezetébe a közlekedésbiztonsági szakemberek hosszas küzdelmét követően került a passzus, mely szerint 2001-től a hátsó üléseken is kötelező lesz a biztonsági öv használata, lakott területen is. Ma már természetes a biztonsági öv, nélküle elképzelhetetlen autót gyártani, eladni, használni, pedig alig 40 éves.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nils Bohlin is a repülőgépiparból igazolt át az autókhoz. A Volvóhoz került, ahol éppen ellenkező elvárásai voltak a biztonsági övekkel szemben, mint előző munkahelyén. Ott a rendkívüli gyorsulás, az autóknál viszont a lassulás okozott gondot. A kétpontos öv valamelyes védelmet jelentett, de korántsem bizonyult elégségesnek.
Bohlin és a Volvo olyan megoldásra törekedett, melynek segítségével
egy kézzel is könnyen kezelhető passzív védelmi berendezést
alkothatnak. A megoldást a hárompontos öv jelentette. A három pont négy
alapkövetelménynek tett eleget:
csípő és mellkasi részből állt,
a test fölépítésének megfelelően helyezkedett el a medence és a
mellkas előtt,
az öv védőhatását az ülés melletti csat hangolta össze,
az öv vízszintesen fölvett "V" alakját feszítve is megőrizte.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Volvo már 1959-ben a P20-asban és a P544-esben világelsőként alapfelszerelésként kínálta. A tesztek kedvező tapasztalatai után már nem csak a hagyományos skandináv piacon, hanem a világ más országaiban is bemutatták a hárompontos biztonsági öveket. A svéd autógyár 1963-ban mutatkozott be az USA-ban, ahonnan az ötlet valaha indult. Első nekifutásra nem sikerült áttörni, legyűrni az amerikaiak ellenállását, idegenkedését. Bohlinéknak még négy évet kellett várniuk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Végül egy nemzetközi tanácskozáson mutatták a 28 ezer esetet feldolgozó vizsgálatsorozat eredményét. A jelentés minden olyan svédországi balesetet számba vett, melyben Volvo is szerepelt. A számoszlopok előtt már az amerikaiak is fejet hajtottak. Kiderült ugyanis, hogy a hárompontos biztonsági övet használók közül 50-60 százalékkal kevesebben sérültek meg, mint az övet nem használók.
Az Államokban megszülettek az első biztonsági öv-törvények. Jelenleg minden államban kötelező a biztonsági öv, az autógyárak nélküle nem adhatnak el kocsit. Egyelőre azonban máig hiányzik egy szövetségi törvény, mely egységesen rendelkezne a biztonsági övekről és használatukról.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A biztonsági öv az évtizedek alatt sokat fejlődött. Megjelentek a patronos, előfeszített övek, melyek még kevesebb esélyt adnak, hogy ütközéskor az ostorcsapás-jelenség eltörje a nyakcsigolyát. A védelmet erősíti az állítható magasságú biztonsági öv, és a gyermekek életét óvó biztonsági gyermekülés, mely ugyancsak elképzelhetetlen biztonsági öv nélkül.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
