Speciális Singerrel
Ráadásul lényegesen barátságosabbak is, mint a varrógép mögötti
hölgy. A tőle kikerülő munkadarab már fel is megy a kormánykerékre,
ahol folyékony ragasztóval rögzítik. A ragasztóanyag titkos
receptúrával készül, de a kész kormány
erős újautó-illatot áraszt - ez biztató.
Szilvi nyeregölt |
A nyeregöltést kivitelező Szilvi akár be is tanítana, hogy a saját
kormányomat én csinálhassam. A feladat nem tűnik bonyolultnak, az
előzőleg feltett szegés minden második varrását kell összeölteni,
de inkább elhárítom a megtisztelő felkérést. A szakmai trükk a
cérnában van:
"hármas sodratú, 20-as gépvarrócérna," de ez nekem nem sokat
mond. Az látszik, hogy strapabíró anyag, de Szilvi szerint mégis
előfordul a szakadás, olyankor vissza kell fejteni, ami már
elkészült, és előlről kezdeni a folyamatot. Tetszik, hogy az asztal
széle, ahová a munkadarabot megtámasztják, habszivacs csíkokkal
borított, így a kormány nem sérülhet meg.
De szeretnék sportkormány lenni |
Az én egyedi kormányom mellett éppen két széria készül: egy elég
egyszerű sportkormány a Raid tuningcég számára, illetve egy luxus
Mercedes kormány. Utóbbi trükkös darab, egy része fabetét, egy
része bőr. A fabetét már fenn van a kormányokon, a maradék
felületet kell bőrözni. Nehezíti a feladatot a markolat érdekes
kialakítása ("ergonomikus kormány"), illetve a gyár által
szállított bőr anyag.
"Jó minőségű ez a bőr, és az ülések kárpitozásához biztosan be is válik, de ehhez a finom munkához túl merev," kommentálja Mari, de biztosít, hogy a munkadarab így sem fog ki rajtuk. "Nincs olyan bonyolult forma, amit ne tudnánk megoldani."
A megoldhatatlan problémák inkább a bürokráciával vannak. Istvánék minden előírásnak igyekeznek megfelelni, de ez egyre nehezebb. "Valamelyik okos kitalálta, hogy tevékenységi körünk alapján a bőriparba tartozunk. Erre kijön egy környezetvédelmi fő-főellenőr, hogy hol van a víztisztító berendezésünk, mert a bőriparhoz az kell. Hiába mondtam, hogy nálunk annyi a vízhasználat, hogy azzal főzzük a kávét."
Ránctalanítás |
A nyeregöltés után a kormány már gyönyörű, a részemről már fel is
raknám, de kiderül, hogy két művelet még hátravan.
Először hőlégfúvóval mennek végig rajta. Ez egyrészt segíti
a ragasztó megkötését, másrészt szépen kivasalja a bőrt. A szemem
előtt szívodnak fel a finom kis ráncok, még a hajlatokban is szép
feszes lesz az anyag.
Ezután maga István veszi kézbe a csaknem kész műremeket, és
számomra láthatatlan hibákat javít ki rajta. Így például
a mikroszkopikus ragasztó-túlfolyásokat tünteti el, illetve
"kutyaközönséges" viaszos cipőpasztával és egy igen vékony ecsettel
kezeli azokat a felületeket, ahol az illesztés miatt kilátszhat a
bőr visszája. Egy speciális, ár-szerű szerszámmal a varrásokat is
megigazítja, hogy egészen egyformák legyenek az öltések - a kész
kormány tényleg gyönyörű, látszik rajta a gyári minőség.
Most már tényleg a helyére kerülhet a kormány, de előtte még vetek
egy pillantást a présgépre: ezzel nyomják például a Porsche-logót a
gyári kormányokra.
A művelet körülbelül két és fél órát vett igénybe. Búcsúzáskor István lelkemre köti, hogy néha viaszos cipőápolóval kenjem be a kormányt: "feketével a legjobb, és az sem hagy nyomot a kezeden, mert beszívja a bőr, de ha félsz, használj nyugodtan színtelent."
|