Más világ

2004.08.26. 12:59

Európa büntetésben van. A Clarion részéről mindenképpen, merthogy a legesleg fejegységüket megvásárolhatjuk Japánban, Ázsia nagy részén, Óceániában, az USA-ban, Kanadában, de itt, az öreg kontinensen nem. Persze ez nem lehet akadály a Totalcar előtt.

csik.jpg

Az interneten már hónapok óta keringenek hírek a fejegységről. Fórumokon egészen vad híreket is lehetett olvasni. Csak fokozta a káoszt, hogy egyszerre két nevet is adott neki a Clarion. Amerikában és Japánban DRZ 9255-ös néven fut, Óceániában, és Ázsia más részein HX D2 a típusszáma. Legalábbis a cég helyi honlapjai szerint. Ez így egyszerű is lenne, de én már találkoztam japán piacról származó, és csak japán nyelvű használati utasítással ellátott HX D2-vel is. Mindenesetre az biztos, hogy két szinte tökéletesen azonos fejegység fut két típuszám alatt. Apró eltérés azért van. Az egyik az, hogy az USA változat rádiórésze csak a páratlan frekvenciákat ismeri. A másik, hogy a két modellnek nagyon kicsit más a hangerőszabályzó gumi borításának mintája.

Az általam tesztelt modell Amerikából származik és a DRZ 9255-ös típusszámot viseli. Amikor megérkezett, azt hittem, tévedésről van szó, és egy pár méreten felüli oválhangszóró van a dobozban, annyira nagy kartonba van csomagolva. Kinyitva aztán kiderült, ez nem csak a flancolás miatt van így, hiszen tudjuk, Amerikában mindennek olyan nagynak kell lennie, hogy megvegyék. A doboz térfogata bizony alaposan ki van használva.

Mivel? Például a külső tápegységgel. Merthogy a Clarion DRZ 9255 kétdobozos fejegység. Az otthoni hifiben nem ritka, hogy több dobozba építenek egy erősítőt vagy CD-játszót, de az autóhifiben nagyon nem jellemző. Vagy ha igen, aprócska kis doboz lóg ki a készülék hátuljából, amiben általában valamiféle tápegység kap helyet, és nagyon nem egyszerű begyömöszölni a műszerfalba a többi kábel közé.

A Clarion ennél sokkal tovább lépett. Egy kisebb dísztéglányi DC-DC konvertert alkalmaz, erről üzemel a fejegység. Ennek komoly előnyei vannak, például a nagyobb helyen nagyobb alkatrészeket lehet alkalmazni és a tápegység okozta a rádiófrekvenciás zavar is kisebb, a földelést is zavarmentesebben lehet megoldani. A tápegység jó két méteres kábellel csatlakozik a fejegységhez. Én szépen össze is dugtam a kettőt, és némi rettenettel konstatáltam, hogy nem történik semmi: szó szerint se kép, se hang, csak a lemezkiadás működik. A bekötési rajz alapos tanulmányozása és segélykérő telefonok után jöttem rá, hogy a fejegység hátuljából kiálló milliónyi drót közül még kettőt kell 12 volttal ellátni.

Így már simán életre kelt a készülék, de megfogadtam, hogy a ki-bekapcsoláson kívül mindent csakis a használati utasítás gondos tanulmányozása után fogok megtenni. A méretes dobozban természetesen találunk felszerelő fülecskéket a DC-DC konverterhez, külön táp- és földkábelt szépen felsaruzva, kis védő műanyag harangot, tehát mindent, hogy a felszerelése egyszerű és biztonságos legyen. Viszont ez a kis barna doboz annyira szép, hogy szinte vétek eldugni. Az igényes fémházra nem voltak restek felszerelni egy kis táblácskát, amin egy sematikus rajz mutatja, mi is történik odabenn.

A külső DC/DC konverteren kívül elég csak egy pillantást vetnünk a Clarion DRZ 9255 hátoldalára, hogy meggyőződjünk, ez nem hétköznapi fejegység. Ott vannak először is az RCA kimenetek. Van belőlük négy. A feliratok sem segítenek úgy, mint egy póriasabb modellen. Mert mit is kezdjünk egy olyan kimenettel, amire az van írva, hogy High? Na jó, van olyan is, hogy Mid Front, meg Low Rear, és egy egyértelmű, a Subwoofer Non-Fader, erre csakis a szubládát hajtó erősítőt lehet rádugni. Na de a többi? Tessék csak megnézni alaposan a bekötési rajzot, abból majd minden kiderül.

Érdemes egy pár szót magukról a csatlakozókról meg a kábelekről. A drótok anyaga 99,9999%-os tisztaságú oxigénmentes réz, amit ezüstöznek. Én ugyan jobban szeretem, ha csak RCA kimenetek vannak a készüléken, és nem csapják agyon a hangját tízcentis kanócokkal, de a Clarion legalább megpróbált igényesen választani kábelt ide. A csatlakozók sem a sarki bolt "mindegy, csak olcsó legyen" darabjai közül kerültek ki. Ezek szépen megmunkált, igényes darabok.

A képeket nézegetve persze látszik, hogy van két pár RCA csatlakozó, ami ellenben a hiperolcsó kategóriát képviseli. Ezeket nem pusztán azért rakták a készülékre a Clarion mérnökei, hogy ellenpontozzák az előbb taglalt drótok-csatlakozók minőségét. Nem: ezeknek van szerepük, ezek a bemenetek. Igen, két külső jelforrás is csatlakoztathatunk, ha nagyon akarunk. Ezek az olcsó drótok-csatlakozók azonban üzenetet is hordoznak, valami ilyesmit: dughatsz ide akármit, de én egy hangzásra kihegyezett készülék vagyok, nehogy már ilyen vacak MP3-al, vagy valami kóbor házimozihangzással tessék engem megalázni!

A hátoldalon még ott találjuk a CeNET csatlakozót, hogy más Clarion készülékeket, például a CD-tárat is tudjunk innen vezérelni, az antennabemenet és egy ritkán látható csatlakozó húzódik meg szerényen a sarokban: az optikai digitális ki- és bemenet. Ennek a segítségével egy külső DSP-be juttathatjuk el a jeleket jó minőségben, és mivel autóról van szó, ezért különösen fontos, hogy zavarvédetten.

Persze ez nem olyan fontos. Merthogy ott lapul a réz készülékházban minden, amit egy komoly külső DSP-nek tudnia kell. Például egy nem átlagos digitális-analóg átalakító. Erről tanúskodik az előlap szép hosszú szlogenje is: 96kHz High Sampling Conversion Sound. Ez azt jelenti, hogy a Clarion DRZ 9255, a CD-szabványban szereplő 16 bit/44.1kHz-es értékeknél sokkal pontosabban tud dolgozni a saját 24bites/96kHz-es D/A konverterével. Ez az upsamplingnak nevezett technika az utóbbi időben igen elterjedt lett a hifiben, és az autóba való CD-játszókat sem kerülte el. Érdekes, hogy menüből lehet változtatni, hogy normál vagy upsampling módban működjön a D/A konverter. A Clarion persze vigyázott rá, hogy talán az egyik legnevesebb gyártó, a Burr Brown cég egyik IC-jét használja erre a célra.

 
  Örökké tökéletes?!
 
  Az idők hajnalán, 1983-ban, amikor a Sony és a Philips megalkotta a CD-szabványt, a kor számítástechnikája megfizethető áron tudott 16 bites digitális-analóg konvertereket gyártani - hát ez lett a szabvány az ehhez tartozó 44.1 kHz-es mintavételi frekvenciával. A korabeli reklámok szerint ez már maga volt a "perfect forever", vagyis tökély mindörökké. Ez a szlogen nem csak arra utalt, hogy a CD-lemez szinte örök életű a hagyományos vinilhez képest, de a hangja is sokkal jobb. Azóta kiderült, hogy finoman fogalmazva mindkét érv óriási badarság, tiszta marketingátverés, és azóta már vannak sokkal perfect-ebb és forever-ebb rendszerek.

A számítástechnika is rengeteget fejlődött a múlt század nyolcvanas évei óta, és ma már a 16 bit/44.1kHz-es szabvány szörnyen ósdinak és divatjamúltnak tűnik. A D/A konverterek gyártói laza csuklómozdulattal dobnak piacra olyan IC-ket, amik 24bit/96kHz-es szabvány szerint tudnak működni. A fifikás CD-játszók gyártói persze hamar rájöttek, hogy ezeket az elektronikákat is tudják használni. A technikai részletekkel nem untatnék senkit, de röviden úgy dolgoznak ezek a D/A konverterek, hogy a 16 bites kódot trükkösen átkonvertálják 24 bitre, ezáltal csökken a kvantálási zaj, ellenben nő a dinamika, a katalógusokban is jobban mutat a nagyobb szám. A lényeg, hogy sok esetben tényleg jobb hangú készülékek kerültek piacra ezekkel az áramkörökkel. Persze van egy tábor, ami homlokegyenest más nézeteket vall. Néhány ezoterikus japán gyártó kezdte hangoztatni, hogy maradjunk csak a 16 bitnél, de a mai tapasztalatok alapján gondoljuk végig a CD-lejátszást. Ennek eredményeképpen születtek például a kimeneti szűrő nélküli D/A konverterek, és más csodabogarak - jórészük szintén kitűnő hanggal.

Az oldalról ajánljuk

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41