Más világ
Európa büntetésben van. A Clarion részéről mindenképpen, merthogy a legesleg fejegységüket megvásárolhatjuk Japánban, Ázsia nagy részén, Óceániában, az USA-ban, Kanadában, de itt, az öreg kontinensen nem. Persze ez nem lehet akadály a Totalcar előtt.

Az interneten már hónapok óta keringenek hírek a fejegységről. Fórumokon egészen vad híreket is lehetett olvasni. Csak fokozta a káoszt, hogy egyszerre két nevet is adott neki a Clarion. Amerikában és Japánban DRZ 9255-ös néven fut, Óceániában, és Ázsia más részein HX D2 a típusszáma. Legalábbis a cég helyi honlapjai szerint. Ez így egyszerű is lenne, de én már találkoztam japán piacról származó, és csak japán nyelvű használati utasítással ellátott HX D2-vel is. Mindenesetre az biztos, hogy két szinte tökéletesen azonos fejegység fut két típuszám alatt. Apró eltérés azért van. Az egyik az, hogy az USA változat rádiórésze csak a páratlan frekvenciákat ismeri. A másik, hogy a két modellnek nagyon kicsit más a hangerőszabályzó gumi borításának mintája.
Az általam tesztelt modell Amerikából származik és a DRZ 9255-ös típusszámot viseli. Amikor megérkezett, azt hittem, tévedésről van szó, és egy pár méreten felüli oválhangszóró van a dobozban, annyira nagy kartonba van csomagolva. Kinyitva aztán kiderült, ez nem csak a flancolás miatt van így, hiszen tudjuk, Amerikában mindennek olyan nagynak kell lennie, hogy megvegyék. A doboz térfogata bizony alaposan ki van használva.
Mivel? Például a külső tápegységgel. Merthogy a Clarion DRZ 9255 kétdobozos fejegység. Az otthoni hifiben nem ritka, hogy több dobozba építenek egy erősítőt vagy CD-játszót, de az autóhifiben nagyon nem jellemző. Vagy ha igen, aprócska kis doboz lóg ki a készülék hátuljából, amiben általában valamiféle tápegység kap helyet, és nagyon nem egyszerű begyömöszölni a műszerfalba a többi kábel közé.
A Clarion ennél sokkal tovább lépett. Egy kisebb dísztéglányi DC-DC konvertert alkalmaz, erről üzemel a fejegység. Ennek komoly előnyei vannak, például a nagyobb helyen nagyobb alkatrészeket lehet alkalmazni és a tápegység okozta a rádiófrekvenciás zavar is kisebb, a földelést is zavarmentesebben lehet megoldani. A tápegység jó két méteres kábellel csatlakozik a fejegységhez. Én szépen össze is dugtam a kettőt, és némi rettenettel konstatáltam, hogy nem történik semmi: szó szerint se kép, se hang, csak a lemezkiadás működik. A bekötési rajz alapos tanulmányozása és segélykérő telefonok után jöttem rá, hogy a fejegység hátuljából kiálló milliónyi drót közül még kettőt kell 12 volttal ellátni.
Így már simán életre kelt a készülék, de megfogadtam, hogy a ki-bekapcsoláson kívül mindent csakis a használati utasítás gondos tanulmányozása után fogok megtenni. A méretes dobozban természetesen találunk felszerelő fülecskéket a DC-DC konverterhez, külön táp- és földkábelt szépen felsaruzva, kis védő műanyag harangot, tehát mindent, hogy a felszerelése egyszerű és biztonságos legyen. Viszont ez a kis barna doboz annyira szép, hogy szinte vétek eldugni. Az igényes fémházra nem voltak restek felszerelni egy kis táblácskát, amin egy sematikus rajz mutatja, mi is történik odabenn.
A külső DC/DC konverteren kívül elég csak egy pillantást vetnünk a Clarion DRZ 9255 hátoldalára, hogy meggyőződjünk, ez nem hétköznapi fejegység. Ott vannak először is az RCA kimenetek. Van belőlük négy. A feliratok sem segítenek úgy, mint egy póriasabb modellen. Mert mit is kezdjünk egy olyan kimenettel, amire az van írva, hogy High? Na jó, van olyan is, hogy Mid Front, meg Low Rear, és egy egyértelmű, a Subwoofer Non-Fader, erre csakis a szubládát hajtó erősítőt lehet rádugni. Na de a többi? Tessék csak megnézni alaposan a bekötési rajzot, abból majd minden kiderül.
Érdemes egy pár szót magukról a csatlakozókról meg a kábelekről. A drótok anyaga 99,9999%-os tisztaságú oxigénmentes réz, amit ezüstöznek. Én ugyan jobban szeretem, ha csak RCA kimenetek vannak a készüléken, és nem csapják agyon a hangját tízcentis kanócokkal, de a Clarion legalább megpróbált igényesen választani kábelt ide. A csatlakozók sem a sarki bolt "mindegy, csak olcsó legyen" darabjai közül kerültek ki. Ezek szépen megmunkált, igényes darabok.
A képeket nézegetve persze látszik, hogy van két pár RCA csatlakozó, ami ellenben a hiperolcsó kategóriát képviseli. Ezeket nem pusztán azért rakták a készülékre a Clarion mérnökei, hogy ellenpontozzák az előbb taglalt drótok-csatlakozók minőségét. Nem: ezeknek van szerepük, ezek a bemenetek. Igen, két külső jelforrás is csatlakoztathatunk, ha nagyon akarunk. Ezek az olcsó drótok-csatlakozók azonban üzenetet is hordoznak, valami ilyesmit: dughatsz ide akármit, de én egy hangzásra kihegyezett készülék vagyok, nehogy már ilyen vacak MP3-al, vagy valami kóbor házimozihangzással tessék engem megalázni!
A hátoldalon még ott találjuk a CeNET csatlakozót, hogy más Clarion készülékeket, például a CD-tárat is tudjunk innen vezérelni, az antennabemenet és egy ritkán látható csatlakozó húzódik meg szerényen a sarokban: az optikai digitális ki- és bemenet. Ennek a segítségével egy külső DSP-be juttathatjuk el a jeleket jó minőségben, és mivel autóról van szó, ezért különösen fontos, hogy zavarvédetten.
Persze ez nem olyan fontos. Merthogy ott lapul a réz készülékházban minden, amit egy komoly külső DSP-nek tudnia kell. Például egy nem átlagos digitális-analóg átalakító. Erről tanúskodik az előlap szép hosszú szlogenje is: 96kHz High Sampling Conversion Sound. Ez azt jelenti, hogy a Clarion DRZ 9255, a CD-szabványban szereplő 16 bit/44.1kHz-es értékeknél sokkal pontosabban tud dolgozni a saját 24bites/96kHz-es D/A konverterével. Ez az upsamplingnak nevezett technika az utóbbi időben igen elterjedt lett a hifiben, és az autóba való CD-játszókat sem kerülte el. Érdekes, hogy menüből lehet változtatni, hogy normál vagy upsampling módban működjön a D/A konverter. A Clarion persze vigyázott rá, hogy talán az egyik legnevesebb gyártó, a Burr Brown cég egyik IC-jét használja erre a célra.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
