Az iPoddal jöttek fel
Végy egy ötletet, dolgozd ki, tedd eladhatóvá, aztán szerezz pénzt a megvalósításhoz. Sajnos az autóiparban a legtöbb cégnél hiányzik a Nagy Ötlet, általában mindenki inkább beszállítani akar. Hogy mit? Azt inkább mondja meg a kedves gyártó.
A Dension induló ötlete 2001-ben az volt, találni valami megoldást arra, hogy miként csemegézhetünk sokféle zenéből az autóban anélkül, hogy megtömnénk és mindig magunkkal vinnénk egy hajókoffert tele CD-kkel. Így jött létre anno a DMP3 fantázianevű HDD-alapú mp3-lejátszó, amit az autó gyári audiorendszerére csatlakoztatva lehetett hallgatni. Sok embernek még mindig ez ugrik be, ha meghallja a Dension nevet. Nem tudom, emlékeznek-e a 2004-es Car&Sound kiállításra a Hungexpón, ahol egy alsó középkategóriás kombi volt plafonig CD-kkel telezsúfolva, mellette pedig ott volt a DMP3, mondván, erre minen zene ráfér, ami bepakolva bent van a kocsiban.
Tények, szárazon
A Densiont 2001-ben alapította - a mai napig többségi tulajdonnal bíró - két magyar magánszemély. A cég 2003-ban új, elsősorban az iPodra alapozó termékgenerációt dobott piacra, amitől az árbevétel rohamos növekedésnek indult. Az azóta is tartó sikernek köszönhetően a Dension 2007-ben árbevételként elkönyvelhette első lezárt üzleti eredményük harmincszorosát, mintegy 20 millió eurót.
A cég több mint 100 főt foglalkoztat, ennek egyharmada fejlesztéssel és tervezéssel foglalkozó mérnök. Munkájukat az utóbbi időszakban különböző díjakkal is elismerték, ezek közül legfontosabbak az IHM-től 2006-ban kapott Magyar Innovációs Nagydíj, valamint a 2007 végén Prágában begyűjtött előkelő helyezés az Európa 500 legjobban növekvő, munkahelyteremtő vállalkozását rangsoroló listán, ahol a Dension az első harmadban végzett, legjobbként a magyar cégek közül.
Az első termék piacra dobását követő években zajló folyamatos termékfejlesztés és az egyre növekvő piaci igény vezetett oda, hogy gyártókapacitásának bővítésére szánta el magát a Dension. A projekt eredményeképp az elmúlt napokban adták át az új, cirka 1000 m²-es üzemcsarnokot, ami az első kapavágást követően mindössze hét hónap alatt készült el.
Az új üzem két csarnokból áll, itt kaptak helyet a fejlesztéssel, kábelgyártással, összeszereléssel, teszteléssel és raktározással foglalkozó részlegek. Fontos szempont volt még a kialakításnál a bővíthetőség, illetve az autógyártók által preferált gyártósorokra jellemző logikai elrendezés. A padló mindenhol speciális antisztatikus burkolatot kapott, rázni biztos nem ráz, viszont remekül lehetne rajta görkorizni, annyira sima.
Az új gyárban, a két üzemcsarnokban egyelőre hetvenen hetvenkednek, a hasznos alapterület meghaladja a 3400 négyzetmétert. A beruházás 100%-ban saját erőből valósult meg, az egész beruházás értéke 200 millió forint.
Van, akinek nagyok a számok, másoknak talán kicsik, a legfontosabb, hogy végre vannak saját ötlettel, saját fejlesztéssel bíró magyar cégek, akik több autógyártó beszállítójaként is megállják a helyüket - jelen esetben az Opeltól kezdve a PSA konszernen keresztül a Bentley-ig, Maseratiig.
Mindezzel együtt tízezerszámra ontjuk a Suzukikat, növeltük az Audi kapacitását, nemsokára pedig Mercedest is gyártunk. Ha nem kiabáljuk el, a végén még autóipari hatalommá leszünk.