Egy év zene ötvenezerért
Meghalt a CD-tár a céges autóban. Nem garanciális. Használhatót találni nem lehetetlen, de nem sokkal nagyobb az esélye, mint mondjuk szép állapotú bontott hátsó ajtónak egy kombi zöldséges Mercihez.
A Gateway 500 az Opel kapcsán ágyúval verébre módszernek bizonyult. Mint arra a gyártó a figyelmünket felhívta, az optikai rendszert nélkülöző gépkocsikba - ilyen a tesztben szereplő Zafira B is - elegendő a Gateway 300-as rendszerük is, amelynek ára beszereléssel együtt alig haladja meg a negyvenezer forintot.
Nem tudom, mi az a bitráta. Nem érdekel, hogy az emberi fül képes a 20 kHz feletti hangok észlelésére is, és nekem tényleg tökmindegy, az V. szimfóniát Furtwängler vagy Karajan vezényli. Minél több zenét akarok az autómba, lehetőleg jó minőségben, a gyári rendszer szétbuherálása nélkül. A hangsúly a mennyiségen van, nem a minőségen.
iceLink ONE
Azzal nem akartam elrontani a napomat, hogy megkérdezzem a márkakereskedésben, mennyit mernek elkérni egy újért, maradt a dilemma: repüljön a gyári, kazettás fej, és menjen a helyére valami új, csillivilli CD-s, mp3 kompatibilis lejátszó. Vagy inkább maradjon a gyári, és keressünk alternatív megoldást.
Az első tűnt kézenfekvőbbnek, ráadásul az autóban ( Opel Zafira A) gond nélkül lehetett volna cserélni a régimódi, 1DIN-es keretbe épített Philipset. Ellene szólt, hogy a gyári rendszert a kormányról is lehet vezérelni, ami új fejegységgel élből ugrik, illetve némely gyártó megoldja az illesztést, de annak borsos felára van. Meg ott a macera is, hogy olyat válasszunk, amelyik stílusban a kocsiba illő, nem üt el a középkonzoltól, és hasonló színű a világítása, mint a műszerfalé. Kritérium az is, hogy legyen USB és/vagy iPod csatlakozási lehetőség, lusta vagyok mp3 CD-ket írogatni, címkézgetni, egyszerűbb pendrive-on az egész, az iPod pedig szintén adott.
Ilyen kritériumok mentén nem sikerült az 50-60 ezer forintos ársáv alá lemenni, ennyi pénzért pedig nem veszünk cuccot a céges autóba. Már csak azért sem, mert ha leadjuk, a kiszedett berendezést maximum a beszerzési ár feléért lehet értékesíteni, garancia ide, karcmentes előlap oda. Így jött a képbe a Dension iceLink ONE, mint a legegyszerűbb – és a fejegységcsere árának fele alatt kivitelezhető – megoldás.
Az ötlet nagyon egyszerű: a készülék gyakorlatilag egy FM adó, ez adja a jelet a gyári fejegységnek. Most megkérdezhetik, mi a fene a különbség egy párezer forintos FM transmitter és ez között. Az ördög a részletekben, kérem szépen, csak haladjunk sorjában.
Mi az FM transmitter?
Az FM transmitter olyan műsorforrás, amely arra szolgál, hogy kábel igénybevétele nélkül tudjunk valamilyen tartalmat hallgatni az autó fejegységén keresztül. Általában USB eszköz vagy SD kártya fogadására alkalmas, a fejlettebbek saját, 1-2 soros kijelzővel rendelkeznek. A jelet egy választható frekvencián sugározzák, amelyet a fejegység rádiója URH sávon tud befogni. A kapott hangminőséget erősen befolyásolhatja a rádióvétel minősége, illetve hogy a beállított sugárzási frekvencia közelében milyen egyéb adások vannak még.
Szóval az iceLink titka nem más, mint hogy kábellel csatlakozik az autórádióba, mégpedig a fejegység antennakörébe. Mivel tehát fizikai kapcsolat is van, sokkal jobb jelminőséget lehet így kapni, mint a fent ismertetett ketyerékkel. A rádió egy beállított frekvencián fogadja a jelet, és amíg a műsorszolgáltatásért felelős iPod (esetünkben egy Classic 4Gb) bekapcsolva van, a rádió automatikusan leválasztja magáról a külső antenna jelét, az Apple masina kikapcsolásakor pedig természetesen visszaáll a külső antennára.
A rendszerhez aktív tartót adnak, ami több szempontból is praktikus. Egyrészt fúrás-faragás nélkül lehet rögzíteni a legtöbb márka középkonzoljára, többnyire a szellőzőrostélyra. Másrészt a tartó tölti is iPodunkat, ami hosszabb utazás esetén tud nagyon jól jönni – aki osztozkodott már szivargyújtótöltőn más telefonjával, gps-ével, tudja, miről van szó.
Megéri-e? Ha valakinek már nem kell megvenni hozzá az iPodot, és nem zavarja, hogy a szellőzőrostélyon lóg az apparát, igen. Ennyi pénzért – huszonpárezer forint beszerelve – az mp3 játszós CD-k legaljáról lehet csak válogatni (na jó, a AudioWonder és az EastSound brandek árát nem ér nézni). Ha viszont be kell még szerezni a külső műsorforrást is, meggondolandó: abban az ársávban (hatvanezer környéke) már jóval többféle szolgáltatást nyújtó készülékeket lehet kapni.
Összességében az iceLink ONE egyszerű és aránylag olcsó megoldás, gyakorlatilag bármilyen régebbi típusú autós gyári fejegységhez csatlakoztatható. Kiszerelni-beszerelni nyom nélkül lehet, tehát nem macera egyik autóból másikba rakni, ha szükséges. Aki nem akar iPodot használni, annak is jó lehet: az iceLink rendelkezik egy 3,5 mm jack dugós AUX bemenettel is, azaz akármilyen eszközt ráköthetünk, amin szabványos audio kimenet van – akár egy mezei mp3 lejátszót is. Ha kíváncsi arra, mit tud az eszköz nagyobbik testvére, lapozzon!