Autóhifi nemzet a magyar

2004.09.22. 10:50

 
  Gyorsan - gyorsan
 
    A jó kidolgozottság, és az odafigyelés azért nem minden magyar autóra igaz. Már tavasz óta keringtek a pletykák az egyik, versenyeken eddig kiválóan szerepelt forgalmazó egészen nonpluszultra projektjéről. Ez végül egy VW Beetlee belsejében öltött testet. Érdekes módon a beépítésből csak az látszik, hogy ez is egy DLS autó, ami valahogy nem a szokványos matricákat, hanem a Projekt 3 nevet kapta. Csak az igazán gondos szemlélő fedezi fel, hogy felettébb érdekes és exkluzív GM Audio passzív keresztváltót és aktív előerősítőt is beépítettek, vagyis inkább eldugtak, és a magas hangszóró sem a svéd gyártó terméke. Az autó látványos, de még nagyon nincs kész - a magyar bajnokság döntőjén, egy héttel az EB előtt még szinte darabokban érkezett, a meghallgatás előtt és után bőszen szerelték. A hangja sokat sejtet, de az elért igen közepes helyezés mutatja, hogy rohammunkában nem lehet felkészülni egy ilyen versenyre.

A kiállítás legjobb hangú autóját nem sikerült megtalálni, a közönségkedvencet viszont igen. Ez egy Ukrajnából érkezett Volga volt. Ha a tulajdonos, aki a hősi szovjet háborús filmek minden körülmények között helytálló ütegparancsnokának archetípusát idézte fel bennem, minden látogatótól csak egy tízest kért, aki egy kicsit jobban meg akarja nézni a kocsit, gazdag emberként indult volna vissza, de nem tette, így marad a büszkeség és népszerüség. A bordó fényezés tökéletesen állt az autómatuzsálemnek, és az optikai tuningelemek sem rombolták le az összképet. A tükörbe épített index, a könnyűfém felni széles gumikkal, és a kis oldalsó kipufogók csak időtlen szépséget adtak ennek a régi gépezetnek. Mindez remekül harmonizált a hájtek utazóláda dizájn alapján elkészített beépítéssel. A hangja pedig? Maradjunk inkább a látványnál.

Felhajtásban azért mások is jeleskedtek. Az Oroszországból érkezett Porsche Cayenne igazi pénz nem számít alapon kivitelezett autó volt. Már a terepjáró oldalára került szalamandrás Escher grafika ihlette matricázás is pokoli pénzbe kerülhetett. A csomagtérben szerényen helyet foglaló féltucatnyi, méregdrága, egyedi gyártású olasz Sinfoni erősítő csak fokozta azt az érzést, hogy ennek a kocsinak az árából kijönne az összes hifi berendezés, amit a teljes magyar mezőny használ. Megfüleni sajnos nem sikerült - a gazdája nem az egyszeri bíróknak tartogatta a meghallgatás lehetőségét, hanem a szemmel láthatóan tehetősebb látogatóknak.

Más, szintén nagyon drága, bár elsőre nem feltünő autó is akadt a versenyben. A látogatók nagy része azt hitte, hogy egy külön kis kiállítást lát a piros Opel Corsa köré építve, pedig az nem volt más, mint a jórészt Mikro Precision hangszórókat használó versenyző bemutatójának része. Szépen leparkettáztak az autó alatt, négy üvegezett vitrinbe helyezték azt, amit mások csak fotókon szoktak megmutani a bíráknak, vagy még úgy sem. Érdekes volt látni a három szétszedett Mikro Precision hangszórót, pláne annak tükrében, hogy sok száz euró volt szétcincálva a só kedvéért. Ezek után szinte természetesnek tűnt, hogy a két plazma monitoron profi stáb által készített film mutatta be, hogy készült az autó. A látogatók szerették a felhajtást, az ellenfelek kevésbé, profi kategória ide vagy oda, ennyi pénzt más nem akart a bemutatóba fektetni.

A verseny legnagyobb autója Finnországból jött. Egy kamionról van szó, amit rönkszállításra használnak. A hosszú unalmas órákban azért a tulajdonosok egy kicsit kicsinosították, és belül bőr fotellel, plazmamonitorral meg 5+1 csatornás hifivel látták el. A jármű komoly logisztikai problémákat okozott. Egész egyszerűen nem fért be a kiállítási csarnok kapuján, ezért a szabad területen kellett neki helyet keresni.

A legjobb installáció szintén Finnországan készült, és egy ezüst színű Audival esett meg a dolog. A képes bemutatót lapozgatva az történt, hogy egy kisebb családi ház komplett fűtés és vízcső mennyisége megmaradt valamilyen ismeretlen ok folytán, és Tommi Heikkinen az egészet befaragta az autójába - ez szolgálja a táp, hangszóró és jelkábelek védelmét. Persze itt-ott ehhez kellet némi zártszelvény is, ami tartja a csöveket, és ezek után könnyed levezetés volt a műszerfalat áthelyezni, ami csak egy kicsit is világít az autóban, vagy a hifihez van köze, lekrómozni és felpolírozni. Nekem sokkal jobban tetszett az az ötlet, hogy az egyik svájci versenyző magyarul is elkészítette a bemutatóját. Sok hiba volt benne, de a gesztus több mint kedves.

 
  Profik mondták
 
    Az installáció bírálatához nem igazán értek, ezért a nemzetközi zsűri csapat egyik legjobbját, a mindig mosolygós, szlovén Jaka Seles-t kérdeztem. Szerinte a kezdők és amatőrök sokkal jobb dolgokat mutattak be idén, mint a profik. Utóbbiak mintha nem vennék komolyan a szabályokat. Az egyik autó bírálatánál például reklamáltak, hogy nem kaptak elég pontot a könnyű elérhetőségre és állíthatóságra. Jakáék erre megkérték a versenyzőt, hogy akkor az előírt öt percen belül állítson már egy kis hangerőt a rendszer legaljára beépített erősítőn. Nos, ehhez ki kellett szerelni két mélyhangszórót, két reflexcsövet, egy másik erősítőt, egy fedlapot 30 csavarral. Mindez három ember több mint fél órai munkája volt. A másik autóban azt találták, hogy az erősítő számára tervezett vízhűtóben nincs víz, és a 26 centisnek mondott kábel a valóságban több, mint egy méteres. Hát, az install bíróknak sincs könnyű dolguk. A japán piac különös, innen Európából legalábbis mindeképpen az. A legdrágább, legjobbnak tűnő termékek sehol máshol nem elérhetők, tucatnyi kis cég honlapjára bukkanhatunk, akik speciális dolgokat gyártanak, és az egyre újabb és újabb termékek szédületes tempóban jelennek meg a piacon. Kenji Tsukamotot a Pioneer Europe eladásokért felelős igazgatóját kérdeztem ezekről az innen szemlélve kicsit érthetelen, és igencsak ismeretlen dolgokról. - Miért csak Japánban elérhetők a legjobb, és egyben legdrágább termékek a nagy multik kínálatából?
- A japán piacon az egyik legfontosabb dolog a márkanév védelme. Ez csúcsminőséget, a legmagasabb színvonalat, és az ezzel együtt járó magas árat jelenti. Ezek a termékek megítélésünk szerint csak a japán piacon eladhatók, ami körülbelül 15 évvel előzi meg az Európait. Persze néha akadnak kivételek. Az új csúcs fejegységünk már elérhető itt is, rövidesen a magyar forgalmazónál is vásárolható lesz.
- Ez ugye a Carrozzeria név alatt fut?
- Már Carrozzeria X. Igen, a presztízs vonalnak ez a neve. Mindenki tudja, hogy a Pioneer gyártja, mégis exkluzivitást ad a termékeknek, hasonlóan, mint a Lexus márka a Toyotának, vagy az Acura a Hondának.
- Egyre szűkül az autóhifi piac. Nagyon sok a gyárilag beépített rendszer. Ezeket szinte lehetetlen lecserélni, de bizonyos cégek, mint az Alto olyan megoldásokat kínálnak, amikkel ezek színvonalát alaposan meg lehet emelni. A Pioneer is tervezi ilyen külső, digitális kiegészítők árusítását?
- Nem. Ez túl kicsi piac nekünk.
- Akkor az utólagos autóhifi beépítés el fog tűnni, és csak az igazi High End szegmens marad?
- Az biztosan megmarad. Az eladott darabszámok ugyan csökkennek, de a bevétel így is nő. Persze azért más változások is várhatóak az autóhifiben.
- Forradalmi újdonság? Lehet erről valamit tudni?
- ...
- Ha titok, akkor csak egy igent, vagy nemet szeretnék válaszként kapni.
- Igen. A változás ahhoz hasonló nagyságrendű, de hangsúlyozom, nem az, mintha az erősítő és a hangszóró közé nem kéne többet kábelt használni.

Voltak persze magyar kiállítók is. A Ciare egy igen kellemes hangú, és magyar BMW-vel érkezett, és a versenyben szereplő többi autójuk is igazán zenei megszólalást produkált a Steg erősítőkkel. Az Alpine is megjelent egy kis bemutatóval. Nem a verseny területén, de a szomszédos pavilonban pedig az Qautóhifistúdió a Megavox Megavox és a Pioneer szórakoztatta a nagyérdeműt.

Vasárnap délutánra, az eredményhirdetés idejére én teljesen eltelítődtem autóhifivel, egész egyszerűen több már nem fért a fejembe és fülembe ebből a témából. Mára viszont már kihevertem ezt a sok tömény érdekességet, és alig várom, hogy újrainduljon a szezon, és jövő év végén Athénban ismét megrendezzék az EMMA EB-t. Addig pedig marad a hétvégi Totalcar adás, és benne egy négyperces összeállítás a budapesti rendezvényről.

 
  Baleset
 
    Ez a fotó talán az utolsó, ami Kovács Zsolt autójáról készült. Hazafelé az EB-ről egy mezőgazdasági vontatóval találkozott a Citroen - majdnem végzetesen. A tulajdonos most a kórházban súlyos sérülésekkel, az autó pedig a roncstelepen. Fájdalmas mindkettő, hiszen az autóval együtt kilenc év munkája vált semmivé.