Eltűnni a radar elől
Az Élet és Tudomány már 2001-ben leírta: "Az autóval való visszaélés az ősi ösztönök kielégítésére vezethető vissza [...] az autóval demonstrálható szociális státusunk, az autó kalandot kínál, az autóval megtapasztalható a sebesség mámora (ez félelem és élvezet egyidejűleg)." Ennek a mámornak - ha el is kerüljük a baleseteket - súlyos ára lehet, amit a sebességet mérő rendőröknél lehet befizetni. De ott lappang az emberben az önvédelem ősi ösztöne is.

A hazai közlekedésrendészet leggyakrabban radar- és lézeralapokon működő sebességmérő készülékeket használ. Akadnak egyéb módszerek is, mint az úttestbe épített érzékelők (például az M3-as budapesti bevezető szakaszán, a Szerencs utcánál), illetve a videokamerával és hitelesített sebességmérővel, Minispeed 2000-rel, azaz videotachográffal felszerelt, a gyorshajtókat követő járőrautók. Információnk szerint huszonöt ilyen autó cirkál itthon. Ezen rontások ellen nincs hatásos varázsige, csak körültekintő közlekedéssel és a szabályok betartásával hatástalaníthatók.
2003. november 27-én eljött a notórius gyorshajtók Kánaánja, ekkortól kerültek ki a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök listájáról a radar- és lézerdetektorok. A rendelet nem rendelkezik a zavaró berendezésekről, ezzel kapcsolatban azt kell tudni, hogy az aktív radarzavarót más szabályozás (hírközlési törvény) tiltja, viszont lézerblokkolót szabad használni. Mik is azok az eszközök, melyek ellen ilyesmit alkalmazhatunk?
"Ha ismered ellenségedet és ismered önmagad, nem kell félned száz csatától sem. Ha ismered magad, de ellenséged nem, minden elnyert győzelmedért el kell szenvedned egy vereséget is!" (Sun Tzu intelme)
A Magyarországon használt radartípusok
Multanova 6F: a Ka sávot használja, 34,36 GHz-es frekvencián
üzemel, 1996-ban 20 darabot vásárolt belőle a magyar rendőrség.
Traffipax Speedophot: a K sávon mér, 24,125 GHz-en, 20 ilyenről
tudunk.
Traffipax Microspeed: a Ku sávon dolgozik, 13,45 GHz-es
frekvencián, 15 darabról tudunk az országban.
Sfim Mesta 204DD: az X sávon, 9,4 GHz-en mér, 1972 óta
használják, tudomásunk szerint még egy darab üzemel belőle.
A radarokhoz csatlakoztatott fényképezőgépek legfeljebb 40-45 méterről képesek használható fényképes bizonyítékot produkálni. A lézeres kütyük mind a 904 nanométeres hullámhosszú lézert használják. A nálunk üzemelő típusok:
LTI 20.20: két darab van belőle, 500 méteres távolságból már
hatásos, 0 és 320 km/h között mér. Kamera és kézzel indítandó
videomagnó csatlakozik hozzá.
VHT Fáma Lézer: I., II. és III. generációs alfajai léteznek.
Van, amelyik 8 és 480 km/h között használható, és van, amelyik már 1800
méterről pontos adatot tud adni a közeledő (vagy távolodó) gyorshajtó
sebességéről. Bizonyító erejű videofelvételt körülbelül 130-140
méterről tudnak készíteni. Minden megyében üzemel legalább egy Fáma, a
fővárosban négyről tudunk.
A traffipaxjelző kütyük valós élethelyzetben nyújtott teljesítményének bemérésére egy Multanova radarral felszerelt mérőautót, ismertebb nevén "ződskodát" használtunk fel, a BRFK tudtával és beleegyezésével. Ez a legnehezebben előrejelezhető hazai mérőműszer, ugyanis magas frekvencián és kis adóteljesítménnyel dolgozik. Miután a rendőrautó felé közeledve viccből rájuk villantottam a fényképezőgéppel, meglehetősen fagyosan indult a társalgás. Szerencsére a közeg hamar felengedett, höhö, és megtudtunk néhány fontos információt a fővárosi mérésekről. A parancs szerint mostanában 50-es engedélyezett sebesség mellett 75 km/h alatt nem foglalkoznak a gyorshajtókkal, sőt, a teszt éjszakáján az M3-as bevezető ötvenes táblájánál csak nyolcvannál villant a vaku.
Jó tudni, hogy az M3 és az M1-M7 budapesti szakaszán a sebességellenőrzés szinte folyamatos. Azt is megtudtuk, hogy a mérőautóval igen keserves a közlekedés, mert jó ideje nem emel ki a kuplung, este tíztől reggel hatig megy a műszak, pedig közben a Híd a Kwai folyónt adják a tévében. Mit ne mondjak, jó érzés, hogy a traffizás a rendőrnek is szenvedés. Az egyenruhások küldetésének sikeréről annyit, hogy két óra alatt mintegy tíz értékelhető felvételt készítettek, a rekord 104 km/h volt. 50 helyett. És azt sem árt tudnunk, hogy a Multanova képes megkülönböztetni és külön sebességhatárra mérni személy- és teherautót.
"Légy körmönfont! Légy körmönfont és használd kémeidet mindig a harcban!" (Sun Tzu intelme)
Somos András, a TravelTech Kft. kereskedelmi vezetője volt segítségünkre annak feltárásában, mivel védekezhetünk a hatóság sebességmérő akciói ellen - a sebességhatárok betartásán kívül. A cég főleg a Beltronics nevű kanadai gyártó termékeit forgalmazza; ez a legnagyobb forgalmú márka, amely az Egyesült Államokban működő Valentine 1 és Escort típusokkal a radar- és lézerdetektorok elitjét alkotja. András autója a tesztre erősen felkészítve érkezett, a szélvédőn lógó detektorok kellemes Vissza a jövőbe-érzést keltettek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
