Nördnek lenni jó
Üdítő színfolt volt a kiállítók között a Dension standja – az első hely, ahol nem hátközépig felsliccelt szoknyás hostessekkel és dobhártyaszaggató zenével próbálták felkelteni a figyelmet. Ráadásul magyarok, ez egyrészt örömmel töltött el, másrészt szomorúan konstatáltuk, hogy kevesen tudják ezt a nagyvilágban. A cég azok számára fejlesztett ki megoldásokat, akik nem akarják a több millióért megvásárolt autó középkonzolját megbolygatni. Egyszerűen csak szeretnének a gyári rendszerre más műsorforrásokat is csatlakoztatni, de az autógyártók által kínált – többnyire horrorisztikus – árnál kedvezőbb feltételekkel.
A Dension ún. gateway megoldása ezt az igényt szolgálja ki úgy, hogy a gyári rendszerre akár USB-s eszközt, akár iPodot, akár winchestert csatlakoztathatunk, és továbbra is használni tudjuk az autó kezelőszerveit a középkonzolon és a kormányon. Ráadásul a műsorszámok megjelenítését a gyári kijelző oldja meg. Innentől egyszerűen hallgatunk zenét szinte bármilyen digitális formátumban, illetve ha az autónk kijelzője alkalmas rá, nézhetünk videoklipet vagy akár filmet is, a gyári rendszer megbolygatása nélkül. Elnézve az együttműködő autógyártók sorát, és a fejlesztésbe fektetett eddigi munkát, azt hiszem, végre egy nemzetközi szinten is sikeres magyar céggel találkozhattunk.
Track 02
A másik nagy pavilonban – ami igazából kettő összenyitottból állt – találtuk meg az ismertebb erősítő- és hangszórógyártók képviselőit, valamint a nagyok közül ide telepített Clariont és JVC-t. Clarionék koncepciója nem igazán jött át, kvázi zárt standot csináltak, kifelé csak egy recepciós pult volt, bent meg a spanok ettek egész nap. A két gyártó szinte ugyanazt hozta, árnyalatnyi különbségekkel: saját gyártású mobil navigációs eszköz, nagy, színes képernyős 2DIN-es csodák navigációval és moziélménnyel, Bluetooth és USB csatlakozási lehetőség, és természetesen_na vajon mi? Hát meglepő lesz, de gondoltak az iPodra is. A JVC két dologban vitte el a pálmát: egyrészt övék a legszebb design a KD-AVX sorozat révén, másrészt ők adták a legjobb szóróanyagot: A2 méretű plakát a focivébé összes meccsével egy táblázatban, amire az eredményeket lehet majd felírni.
A pavilonban megtalálhatók – a teljesség igénye nélkül – a Hertz, Ground Zero, Soundstream, MicroDimension, Morel, Focal, Magnat, MacAudio standjai. Kuriózumnak számít a Sinfoni a maga kisszériás, highend erősítőivel és a HSS Fidelity, akik már nem is állítanak ki önállóan, csak betársultak valakihez – szintén egy olasz cég, amely többnyire csöves erősítőiről ismert. Hogy itt se maradjunk magyar vonatkozás nélkül, a Micro Dimension standján összefutunk a japán gyártó erősítőit nemzetközi mércével is elismert szinten tuningoló hi-fi guruval, akit a gm Audio márkanév alatt ismer a hazai és külföldi autó hi-fis társadalom.
Van mindenhol nagy, színes képernyő, legfeljebb annyi a különbség, hogy érintős vagy sem. Meg persze csatlakoztathatunk USB-s kütyüt, és iPodot. Némelyik standon nem merek rákérdezni, mit csináljon, aki semmit sem csatlakoztatna, egyszerűen csak szeretne egy jó fejegységet az autójába, amin szépen szól egy CD.
Track 03
A hátsó pavilonban kaptak helyet az EMMA versenyen induló autók. Megfertőzött egyedeknek a kiállítás legizgalmasabb része, sok ellesni való ötlettel, tanulnivalóval, de kívülről – főleg laikusnak – nem igazán látványos. Most őszintén, mi izgalmas van abban, hogy beül két egyenpólós fiatalember a delikvens autójába, és ott csukott szemmel révednek a semmibe, néha beszélnek pár szót, néha headbangelnek kicsit, közben meg valami papírosra írogatnak. Aki elhiszi, hogy itt valójában ennél többről van szó, és komolyabban érdeklik a részletek, az mindenképp nézzen szét az európai szövetség magyar tagozatának az oldalán, illetve látogasson el valamelyik rendezvényükre, például a május 3-án esedékes zánkai szezonnyitó versenyre.
Track 04
A piac a multimédiáról szól, mozizzunk, navigáljunk, tévézzünk az autóban, mellesleg zenét is hallgathatunk, ha épp akarunk. Az autógyártóknak nem érdeke egységes, szabványos felületet kialakítani, és a saját rendszerüket megnyitni a készülékgyártók felé. Ha akarsz valami plusz funkciót, vedd csak meg nálunk a szalonban. Te csak azt gondolod, hogy beraksz valami külső eszközt, és az majd kommunikál a CANbus rendszerrel. A készülékgyártók sem – tisztelet a néhány kivételnek – veszik a fáradtságot és a költséget, hogy illeszkedni próbáljanak az autó rendszeréhez, inkább megpróbálnak minél több funkciót integrálni a készülékekbe, és ezekkel eladni. A mezei hifista meg csak áll értetlenül, és nem tudja, hogy akkor most mi is van.