Nissan Leaf: gyártásra kész családi villanyautó
A tisztán villamos hajtású kompakt ötajtóst nagyjából egy év múlva Európába is megérkezik. A gyártó ígérete szerint nem lesz drágább, mint egy jobban felszerelt, ugyanilyen méretű benzinmotoros személyautó.
A Leaf látszólag nem egy már meglevő típus átépítéséből született: teljesen önálló formatervet kapott, bár nem csodálkoznánk rajta, ha később kiderülne, hogy a Nissan Tiida utódja is nagyon hasonlóan néz ki. A jellegzetes stíluselemek ugyanakkor ismerősek lehetnek a jelenlegi Nissan típusokról. A rövid orr és a buborékszerű lámpák például a jelenlegi Micrát idézik, a hátul felfelé húzott oldalablak-sor pedig a Muranót juttathatja az eszünkbe. Az összkép meglehetősen átlagos, csak a letakart légbeömlők jelzik, hogy nem belsőégésű motor rejtőzik az új Nissan orrában.
Az autót egy 109 lóerős, és 280 Nm maximális nyomatékű villanymotor mozgatja, így hasonló – illetve a közel állandó nyomaték miatt talán még jobb – menetdinamikát biztosít a Leaf számára, mint egy 1,6 literes benzinmotorral felszerelt átlagautó. Az elektromos meghajtás hátrányos tulajdonságait persze a Nissan mérnökei sem tudták kiküszöbölni: az autó Li-ion akkumulátorában tárolható energia legfeljebb 160 km megtételére elegendő, és egy teljes feltöltés 8 óráig tart, bár nagy áramú gyorstöltő használatával elvben akár 30 perc alatt visszatölthető a teljes kapacitás 80%-a. Emellett – bár erről egyelőre nem tesz említést a Nissan – valószínűleg cserélhető lesz az akkumulátor, ehhez azonban speciális akkumulátorcserélő állomásra van szükség, amely 2010-ben még biztosan nem lesz gyakori jelenség.
A japán tervezők persze számos trükkel igyekeztek javítani a Leaf használhatóságát. Az elektromos rendszer fogyasztását igyekeztek minimalizálni – például az összes fényszórót kis fogyasztású LED-ekkel helyettesítették – és az autó légellenállását is csökkentették. A buborék-lámpákat például úgy alakították ki, hogy eltereljék a légáramot a külső tükrökről, így nem csak aerodinamikai szempontból lett kedvezőbb a forma, de a szélzajt is csökkentették. Végül az autóba olyan navigációs és információs rendszert építenek, amely egyrészt mutatja az autóval még megtehető távolságot, másrészt jelzi, hogy hol vannak a közelben gyorstöltő állomások, így a sofőrnek nem kell attól félnie, hogy az autó váratlanul, az út közepén merül le.
Az új villanyautó a Nissan szerint minden hátránya ellenére megoldást jelenthet a világ autósainak 70%-a számára: ennyien vannak ugyanis, akik napi szinten kevesebbet mennek 160 kilométernél. Ennek megfelelően viszonylag nagy keresletre számítanak, hiszen ez lehet az első megfizethető, és méreteinek köszönhetően jól használható elektromos jármű a piacon. A gyártást Japánban kezdik meg 2010 közepe táján, de az Egyesült Államokban is felkészítenek egy üzemet a villanyautók előállítására, az autóhoz szükséges akkumulátorokat pedig négy különböző üzemben – Japánban, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Portugáliában – állítják majd elő. A forgalmazás az összes nagy piacon egy időben kezdődik, 2010 második felében.
Nem a Nissan az első nagy gyártó, amely villanyautók forgalmazásával próbálkozik, hisz a Mitsubishi i-MIEV jelzésű típusa Japánban már kapható, de ez lehet az első olyan típus, amely árában és használhatóságában is összemérhető lesz a ma kapható benzin- és dízelmotoros, illetve a hibrid modellekkel. A kérdés már csak az, hogy a vásárlók hajlandók lesznek-e együtt élni az elektromos hajtás hátrányos tulajdonságaival, a kis hatótávolsággal és a hosszú töltési idővel, vagy a Leaf nagy bukást hoz a Nissannak. Egyelőre mindkét lehetőség benne van a pakliban.