Letették a kecskeméti Mercedes gyár alapkövét
A kecskeméti Mercedes-beruházás a Magyarország iránti bizalomról szól, mert aki ilyen beruházást kezd, az bízik önmagában és azokban, akikkel együttműködik - mondta
Bajnai Gordon miniszterelnök, a Mercedes gyár ünnepélyes alapkőletételén pénteken Kecskeméten.
A Daimler-Benz, amely a Mercedes gépjárművek gyártásával a csúcstechnológiát képviseli a világon, bízik abban, hogy velünk együtt megtalálja számításait az új gyár felépítésével - mondta a miniszterelnök a gyár helyszínén.
A stuttgarti székhelyű Daimler-Benz konszern 2008. június 18-án jelentette be, hogy Magyarországon fogja gyártani következő generációs Mercedes A- és B-osztályos modelljeit, s hogy a mintegy 800 millió eurós (200 milliárd forintos) beruházással megvalósuló, 2500 főt foglalkoztató üzemet Kecskeméten építik fel. Magyarország történetének egyik legnagyobb zöldmezős beruházása a közvetlen foglalkoztatottakon kívül a beszállítói körben további 10 ezer munkahelyet létesít.
A német cég - szóvivőjének közlése szerint - azért választotta Magyarországot, mert itt a legjobbak a feltételek a beruházáshoz. Ezek sorában kiemelte az infrastruktúrát, a logisztikát, a munkaerő biztosítását és a munkabérek alakulását. Az olcsóbb költségeket kínáló román, lengyel és szerb vetélytárssal szemben nagy szerepet játszott Magyarország addigi gazdaság- és iparpolitikájának, a korábbi hasonló járműipari beruházások (Audi, Suzuki) eredményeinek és pozitív tapasztalatainak elismerése is. Kecskemét mellett Miskolc és Zalaegerszeg is pályázott a beruházásra, ám a német vállalatcsoport olyan telephelyet keresett, amely Budapesttől nincs 100 kilométernél messzebb.
A Kecskemét mellett épülő gyártelep a Daimler-Benz első kelet-európai üzeme lesz. A logisztikailag kedvező helyszín a várostól délre, az E75-ös és a várost délen elkerülő út mellett található, s a közeli lehajtó miatt az autópályáról jól megközelíthető. A gyártelep létesítése összefüggésben áll azzal, hogy a Mercedes-Benz kompakt autó modelljeinek számát a meglévő kettőről négyre kívánja növelni. Az üzemben a termelés előreláthatóan 2012-ben indul, s kezdetben évente mintegy 100 ezer darab Mercedes A és B kategóriájú kocsit gyártanak majd itt.
Bajnai Gordon akkori nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter 2008. július 23-án jelentette be, hogy a kormány nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította a Mercedes-projektet, az ilyen beruházásoknál az engedélyezési folyamat egyszerűsödik és lerövidül.
A német cég és a magyar kormány képviselői 2008. október 27-én írták alá az együttműködési szerződést. Gyurcsány Ferenc akkori kormányfő közlése szerint a német cég új üzemének építéséhez a befektetőknek adott szokásos támogatási csomagot kapja, amely adó jellegű kedvezményt, képzési támogatást, illetve készpénzt tartalmaz. Hozzátette, hogy a támogatás négy év alatt térül meg azokból az adóbevételekből, amelyek a megvalósuló beruházásból származnak majd.
Kecskemét közgyűlése 2008-ban módosította a város költségvetését, hogy felszabadítsa azt a 7,6 milliárd forintot, amelyből megvásárolhatják a beruházáshoz szükséges földterületet. A 441 hektáros területet a területalakítási munkálatok elvégzését követően, már építésre alkalmas iparterületként 2009. február 13-án értékesítette tovább a város a Daimler AG-nak.
A városi közgyűlés a beruházás koordinálására létrehozott csoport irányítására új alpolgármestert is kinevezett. A Kecskeméti Főiskola megállapodást kötött a Budapesti Műszaki Egyetem közlekedésmérnöki karával arról, hogy jármű és mobilgép szakirányú továbbképzés indul a kihelyezett tagozaton 2009 februárjától. 2008. november 18-án Gyurcsány Ferenc miniszterelnök Balogh László (MSZP) országgyűlési képviselőt bízta meg azzal, hogy miniszterelnöki megbízottként koordinálja a Daimler-Benz kecskeméti beruházásához kapcsolódó kormányzati teendőket.
A munkavállalók toborzását 2009 közepén kezdte meg a cég, a Daimler az első körben 300 emberre tartott igényt, akik várhatóan a kecskeméti üzem középvezetői posztjait fogják majd betölteni. A nagyobb munkaerő-toborzás 2010 végén indul.
Az Európai Bizottság 2009 július 16-án engedélyezte, hogy Magyarország 29,7 milliárd forint (111,5 millió euró) összegű, pénzbeli és társasági adókedvezmény formájában nyújtott támogatást nyújtson a Daimler kecskeméti autógyárának létesítéséhez.