A németek nem szeretik a német autókat
Az ADAC felmérése szerint a Subaru, a Lexus és a Jaguar típusok vásárlói a legelégedettebbek az autójukkal. A hazai márkák meglepően gyengén szerepeltek: a BMW és az Audi például a középmezőnybe került, a Mercedes, az Opel és a Volkswagen pedig a lista második felébe szorult.
A német autóklub felmérése persze nem tekinthető teljesen hitelesnek, de az ADAC Motorweltben közreadott adatlapot több mint 42 ezren töltötték ki és küldték vissza, így elég jó képet ad az autóklub-tagok véleményéről. Az első számú kérdés az volt, hogy mennyire elégedettek az olvasók az autóikkal. 1-estől 5-ösig lehetett osztályzatokat adni, a kisebb szám jobb véleményt jelzett. Subaru vásárlói adták a legjobb jegyeket – az átlag 1,23 lett – majd a Lexus, a Jaguar, a Honda és a Dacia következik. A legjobb német a Porsche lett, de az 1,44-es átlagos osztályzat csak a 8. helyre volt elég. Kettő feletti átlagot csak az utolsó négy helyezett ért el: a Fiat, a Peugeot, a Chevrolet és az abszolút sereghajtó, a Renault (2,44).
Az elégedettség persze erősen szubjektív eredményt, így a következő kérdéssorban már konkrétabb szempontok szerint lehetett osztályozni: 14 kérdést tettek fel az autók megbízhatóságáról, minőségéről, menetteljesítményeiről és ár-érték arányáról. Az első három itt is ugyanaz, csak a sorrend alakult másképp: a Lexus megelőzte a Jaguart és a Subarut. A harmadik osztályzat az adott márka szervizhátterének minőségét jellemzi – az ADAC Motorwelt olvasói szerint ebben is a Subaru, a Lexus és a Jaguar a legjobb.
Érdekes megfigyelni, hogy a vásárlók elégedettsége mennyire apró különbségeken múlhat. Egyes márkák igen hasonló modelleket kínálnak igen hasonló áron, mégis hatalmas különbségek mutatkoznak a megítélésükben. A Hyundai és a Kia példája a legfeltűnőbb: bár számos modelljük csaknem azonos, az előbbi a 17., az utóbbi a 30. helyre került a sorban. Ugyanilyen különbség mutatkozik a Citroen (24. hely) és a Peugeot (34. hely) között, amelyek szintén azonos műszaki alapokra épített autókat kínálnak.