Csak izomautó kell Amerikának
A Chevrolet Camaro, a Dodge Challenger és a Ford Mustang népszerűbb, mint valaha, miközben az amerikai autópiac meredek zuhanórepülésben van.
Detroit még a válság előtt csapott le az izomautó-piacra: a GM és a Chrysler megirigyelte a Ford Mustang sikerét, és feltámasztotta egy-egy legendás kupéját. Most mindhárom modell tarol: éves szinten 7,2%-kal nőtt a kategória eladási szintje, októberben pedig 68%-os volt a növekedés a kategóriában. A teljes autópiac szempontjából persze lényegtelen ez a növekedés – az összes sportkocsi is csupán 2%-át adja az összes eladásnak – és a személyautók, illetve a terepjárók piaca összességében 25%-ot zsugorodott. Érdekes kórtünet, hogy aki megteheti, épp most vesz szép hangú, erős és jó külsejű, de iszákos és drága hat- vagy nyolchengeres izom-kupét, amikor minden a takarékosságról és a spórolásról szól Észak-Amerikában is.
A megújult izomautók persze nem véletlenül vonzzák a vásárlókat. A formájuk, karakterük hűen követi a 60-as évek végi legendás névrokonokét, a teljesítményük is hasonló, csakhogy korszerűbb karosszériájukkal és futóművükkel sokkal jobb úttartást és menetkényelmet kínálnak, a motorjaik pedig jóval takarékosabbak. Ráadásul nem is igazán drágák, így sokan sportos európai modellek helyett vásárolnak ilyen autót, mintegy spórolásból, 50-60 ezer dollár helyett csupán 30-at költve stílusos, feltűnő autóra.
Az izomautók reneszánsza azonban ugyanúgy rövid életűnek ígérkezik, mint negyven évvel ezelőtt. Az amerikai kormány a benzinfogyasztási normák szigorítására készül, ami a nagy V8-asok korszakának végét jelentheti egy évtizeden belül – izomautó viszont nincsen bugyborékoló nyolchengeres nélkül.