2009.12.18. 16:46

Mindennek vége, bezárják a svédországi gyárat, leépítik a kereskedőhálózatot és megszüntetik a márkát. Az anyavállalat, a General Motors kiszámítható, lassú folyamatot ígér: kifizetik a beszállítókat, és tovább biztosítják a terméktámogatást és a garanciális feltételeket az eladott autók tulajdonosainak.

„Bár mindent megpróbáltunk, mostanra egyértelművé vált, hogy nem tudjuk elfogadható időkereten belül lezárni a Saab eladását. A cég fennmaradásához viszont gyors megoldásra lett volna szükség. Sajnáljuk, hogy nem tudtunk megállapodni az eladásról a Spyker Cars-szal. Mostantól azon dolgozunk a Saabbal együtt, hogy a cég működésének leállítása a lehető legkevesebb zökkenővel mehessen végbe. Ez nem csőd, vagy felszámolási eljárás: a Saab kifizeti az adósságait, leállítja a gyártást és felszámolja a kereskedőhálózatát, miközben gondoskodunk a cég ügyfeleiről.” – mondta a GM Europe elnöke, Nick Reily.

A GM január óta igyekezett új tulajdonost találni a Saab számára, miközben maga is átesett egy csődeljáráson, és az is kérdésessé vált, hogy legnagyobb európai leányvállalatát, az Opelt megtarthatja-e egyáltalán. A Saab több befektető érdeklődését is felkeltette, de a Koenigsegg sportkocsigyár által vezetett konzorcium, amely a legesélyesebb vásárlójelöltnek tűnt, november végén visszalépett, így a GM potenciális vevő nélkül maradt. A hetek alatt meghirdetett újabb tenderen egy másik kis sportkocsigyár, a holland Spyker – illetve a mögötte álló orosz bank – bukkant fel, mint a Saab lehetséges megmentője, de úgy néz ki, néhány nap tárgyalás után világossá vált a hollandok számára is, hogy a svéd gyár túl nagy bajban van.

Az amerikai tulajdonosnak így nem maradt más választása, mint a Saab felszámolása. Az évek óta masszív veszteséggel működő svéd gyár életben tartásához euró-milliárdokra lett volna szükség, a nemrégiben az amerikai állam által megmentett General Motorsnak pedig nem áll rendelkezésére elegendő forrás. Ráadásul a Saab épp modellváltás előtt állt volna: épp csak elkezdték az új 9-5-ös piaci bevezetését, a 9-4X hobbiterepjáró pedig a fejlesztési folyamat végénél járt. Így ahhoz, hogy a cég versenyképességét megőrizzék, egy éven belül ki kellett volna fizetni azokat a költségeket, amelyek az új modellek gyártásának beindításával kapcsolatosak.

A márkanév valószínűleg örökre eltűnik, de a GM az utolsó pillanatban még eladta a régi 9-5-ös és a modellfrissítés előtti 9-3-as gyártósorait a kínai Beijing Automotive-nak, így elképzelhető, hogy ezek a típusok más néven ugyan, de még hosszú évekig készülhetnek Kínában. Úgy tudjuk, a GM a kínaiaktól kapott pénzből igyekszik finanszírozni a felszámolási eljárást, amely biztosan eltart három-négy hónapig.

A Saab Automobile AB. 1948-ban alakult a Saab repülőgépgyár leányvállalataként. A cég eleinte kisautók gyártásával foglalkozott, de a 80-as évek végére elsősorban jól felszerelt, és viszonylag drága középkategóriás típusokat kínált. 1989-ben vásárolta meg az autógyárat a Scania csoporttól a General Motors, de az amerikai óriásvállalat az eltelt húsz év során sem bővítette a Saab kínálatát, amely így csupán kétféle modellből állt. Nagyrészt ennek köszönhető, hogy a svéd autógyártó soha nem tudott stabilan nyereségessé válni.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.