A Toyota Priusnál is jobbnak találta a gázhajtású Volkswagent az FIA által szervezett EcoTest csapata. A két típus ugyan azonos pontszámot kapott, csakhogy a Passat ár-érték aránya kedvezőbb.
Az EcoTest az FIA kezdeményezése, és független alapítványként működik. Hasonlóan sorolják osztályba az autókat, mint az EuroNCAP, de nem a passzív biztonságuk, hanem szén-dioxid, és károsanyag-kibocsátás alapján, így a teszt alapján elvben kiderül, hogy melyik jármű árt a legkevesebbet a környezetnek. Érdekes módon az idei győztes nem egy hibrid, vagy dízelmotoros autó lett, hanem egy Otto-motoros, nagydarab VW kombi gyári gázrendszerrel. A Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel Highline DSG az elérhető 100-ból 92 pontot kapott: a károsanyag-kibocsátásra a maximális 50-et, a szén-dioxid-kibocsátásra 42-t. Az autó ugyanis 4,85 liter gázzal is elmehet 100 kilométert. Ugyanekkora pontszámot kapott az új Toyota Prius is, és a Honda Insight is csupán egy ponttal csúszott a harmadik helyre az összesítésben. Ezzel fel is soroltuk az összes ötcsillagos autót, a többi modell – zömmel takarékosságra kihegyezett dízelek – már 90 alatti pontszámot, és ezzel négy csillagot kaptak.
Korántsem biztos, hogy az EcoTest alkalmas lehet olyan fajta etalonnak, amilyenné az utóbbi években az EuroNCAP vált, de a Passat eredménye azt sejteti, hogy a nagy villanyautó- és hibrid-őrületben kissé háttérbe szorult gázhajtás az egyik legígéretesebb alternatív autó-hajtóanyag. A jelenlegi motor-technológiával különösebb gond nélkül használható, olcsón előállítható, tiszta, és gyakorlatilag a használatához szükséges infrastruktúra is rendelkezésre áll a legtöbb országban, így könnyen felválthatja a benzint, ha ez utóbbi túl drágává válna.