GMC Granite: a remény pöttöm doboza
A túlméretezett SUV-ok már nem tartanák el a GMC márkát, így új szerepet keresnek neki a General Motors modellpalettáján.
A Granite tanulmány arra utal, hogy a GMC a jövőben a Toyota fiataloknak szánt márkájának, a Scionnak próbál konkurenciát teremteni. A dobozforma autó méreteiben nagyjából az Opel Merivának felel meg, és ezt az analógiát erősítik az egymással szemben nyíló ajtók is. A GMC eddigi terepjáró-óriásaihoz és pick-upjaihoz képest a Granite igazi törpe: a hossza 4,097 méter, a szélessége 1,789 méter, a magassága 1,536 méter, a tengelytávja pedig 2,631 méter, azaz kisautónak nagy, kompaktnak épp kicsi volna.
A műszaki alapok persze tömegmodellekből származnak: a padlólemez a Chevrolet Cruze-é, a motor pedig a GM vadiúj 1,4 literes, 140 lóerős négyhengerese, hatfokozatú automata váltóval. A széria megoldások egyben azt is jelentik, hogy a típus – ha a közönség reakciója elég pozitív lesz – viszonylag gyorsan gyártásba kerülhet, olyan elemmel bővítve a GM kínálatát, amely eddig teljesen hiányzott: látványosan divatos stílusra építő, de olcsó kisautóval, amelyet szívesen választanak az első autójukat vásárló fiatalok.
A Granite kívülről inkább az arányai, mint látványos részletei révén válik érdekessé. A hosszú és alacsony tető, az óriási kerekek, a vaskos C oszlop, a nagy tengelytáv és a függőleges hátfal mokány, masszív kisautót eredményez, amely sportkocsikat megszégyenítő sárvédő-szélesítéseivel és hatalmas első hűtőrácsával kifejezetten agresszív hatást kelt. A belső tér még ennél is szélsőségesebb, bár ha az autóból valaha szériagyártmány lesz, biztosan sokkal egyszerűbb belsőt kap majd szokványos műanyagokkal és szürke vászon-huzatú ülésekkel.
A Detroit Motor Show-n kiállított jármű persze csupán egyedi prototípus, így ha gyorsan döntenek is a gyártásáról, akkor is minimum két év kell, hogy elkészüljön a sorozatérett autó.