Európában is Toyotákat hívnak vissza
Nálunk is nyolc Toyota típust rendelnek a szervizekbe, összesen 1,8 millió autót, plusz százezer Citroen és Peugeot kiskocsit.
A beragadó gázpedálok miatt Európában is meghirdette visszahívási kampányát a Toyota, amelyben ráadásul a legnagyobb példányszámban eladott modellek érintettek. Az Aygo (2005 február-2009 augusztus), az iQ (2008 november-2009 november), a Yaris (2005 november-2009 szeptember), az Auris (2006 október-2010 január 5.), a Corolla (2006 október-2009 december), a Verso (2009 február-2010 január 5.), az Avensis (2008 november-2009 december) és a RAV4 (2005 november-2009 november) típusokat hívják vissza, hogy cseréljék a meghibásodásra hajlamos alkatrészeket. A visszahíváshoz a PSA is csatlakozik, hiszen az Aygo két testvérmodelljébe, a Citroen C1-esbe és a Peugeot 107-esbe szintén a kérdéses pedálmechanizmus került.
Tadashi Arashima, a Toyota Motor Europe vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a visszahívás megelőző jellegű. „A Toyota egyik alapelve, hogy minden körülmények között a vásárló érdekeit tartja elsődlegesnek. ... Megértjük, hogy a jelenlegi helyzet aggodalomra adhat okot, és bánjuk, hogy így alakult a helyzet. Ugyanakkor biztosítani szeretnénk a vásárlóinkat, hogy a gázpedál meghibásodása igen ritka jelenség. A visszahívás elsősorban a megelőzést szolgálja, azt célozza, hogy a lehető legnagyobb biztonságot garantáljuk a vásárlóinknak.” – mondta az igazgató.
Bár a visszahívás hosszú távon biztosan a jobbik lépés, rövid távon komoly problémákat okozhat, és nem csak a közvetlen költségek miatt. A Toyota részvények árfolyama egyetlen hét alatt 14%-oty zuhant, ami a cég piaci értékét nézve 21 milliárd dolláros csökkenésnek felel meg. A másik probléma az amerikai jogrend sajátosságaiból adódik: két jogi cég tömeges kártérítési pert kezdeményezett a Toyota ellen, nyilván abban a reményben, hogy akár milliárdokat is kiperelhetnek az autógyártóból lehetséges klienseiknek – persze jelentős részesedésért.