Jövő héten állítják ki az első szériamodellt, amelybe már a Twin-Air fantázianevű, vadiúj Fiat-kéthengeres kerül.
Egyáltalán nem olyan egyszerű szerkezet a Fiat csöppnyi motorja, mint elsőre gondolnánk. Itt is bevetik az elektrohidraulikus Multi-Air szelepvezérlést, méghozzá turbófeltöltővel kombinálva, így a 900-as motor 65, 85 és 105 lóerős változatokban készül majd. Az új motor a manapság használt 1,2 literes négyhengeresek helyére érkezik, és a Fiat igen büszke rá, hogy a 85 lóerős változat, amely nem komplikáltabb felépítésű, mint a régi 1,2 literes 8 szelepes, viszont 25%-kal erősebb, és a gyáriak szerint vagy 15%-kal kevesebbet is fogyaszt.
Az első autó, amelybe beépítik a kéthengerest, stílusosan az 500-as lesz, amelynek legendás elődjét is kéthengeres motor hajtotta, igaz, feleekkora, és negyedennyire sem erős. Később persze ez a motor kerül majd a többi Fiat kisautóba is, sőt, az az érzésünk, hogy a Punto Evo és a Lancia Ypsilon egyes kiviteleibe is beszerelik majd az erősebb változatokat.
A kéthengeres motor felületesen szemlélve a tökéletes megoldás kisautókba: keskeny, viszonylag kevés alkatrészből áll, és nem túl aprók a hengerei, ami viszonylag jó hatásfokot jelent. Ráadásul ebben az esetben felhasználhatták az 1,8 literes négyhengeres kész alkatrészeinek nagy részét, ami további költségcsökkentést eredményez. Ugyanakkor a kéthengeresnek komoly problémái is vannak, és egyelőre nem tudni, hogy ezeket hogyan sikerült kiküszöbölni. Ha valaki hallott már kispolszkit indulni, az tudja, hogy milyen rázósan, kulturálatlanul jár egy ilyen motor, ami abból adódik, hogy teljesen egyenletes gyújtásközöket csak egyszerre járó, azaz lényegében egyhengeresként kalapáló dugattyúkkal lehet elérni.
A Fiat új motorja remélhetőleg jobban oldja meg a problémát: ha akár csak egy háromhengeres nemlétező járáskultúráját el akarják érni vele, mindenképp szükség lesz kiegyenlítő tengelyekre vagy valamilyen más trükkre, amitől simábbá válik a működése, és nem rázza szét az autót.