A többször hangoztatott tervek egy új, kicsi Saabról, kezdenek egyre konkrétabb formát ölteni. A 9-1 névre keresztelt prémium kompaktnak sűrű mezőnyben kell majd helytállnia – az Audi A3, a BMW 1-es, az Alfa Romeo Giulietta és nem utolsósorban a szintén skandináv Volvo C30 kemény ellenfelek lesznek – ha egyszer végre elkészül.
Miután a régi gépsorokat továbbpasszolták a kínai autóiparnak, így megszabadulva a felesleges ballaszttól, vérmes tervekkel vágnak neki a Saabnál a jövőnek az új holland tulajdonossal, a Spykerrel. Legújabb koncepcióautójukról friss kép szivárgott ki, amelyet már a nevén is neveznek: Saab 9-1.
Már 2007-ben láthattuk Genfben a 9-X BioHybrid névre keresztelt kompaktot, amit akkor még a Saab saját hibrid hajtásláncának bemutatásához használtak fel. A formavilágra nagyon hasonló 9-1-et viszont nem a Toyota Prius konkurensének szánják, bár valószínű, hogy a prémium kompaktok kategóriájában is nagyobb sikerre számíthatnak valamilyen villanymotoros változattal.
Azt viszont nem tudni pontosan, milyen hajtást fognak alkalmazni, hiszen még az sem biztos, hogy milyen platformra épül az új modell. Egyesek szerint felhasználhatják a GM-féle Opel Astra alapjait, más hírek teljesen friss, saját fejlesztésről szólnak, amely összkerék- és hibrid hajtáshoz is kiválóan alkalmas.
Ideje lenne, hogy a tanulmányok után elkezdjék végre összerakni az első prototípusokat is a Saabnál. A hosszú távú túléléshez évente legalább százezer autót kellene eladniuk a skandinávoknak, amihez nagy segítség lenne egy ilyen karakteres kompakt. Tavaly ugyanis mindössze negyvenezer Saab talált gazdára világszerte. Nagy kérdés, hogy kitart-e a Spyker és a mögötte álló bankok pénze addig, amíg elkészül az új modell.